Bezprostředně po nástupu do funkce jste řekl, že podle vašeho prvního dojmu pracuje dopravní podnik poměrně dobře, ale že nám budete moci říct více za půl roku.
Názor jsem změnit nemusel. Vyskytují se samozřejmě dílčí problémy, které je třeba řešit, ale v zásadě tato firma své poslání plní.
Od začátku července mohou cestující na vašich internetových stránkách vyjádřit svůj názor na fungování městské dopravy. Kolik lidí se už do ankety zapojilo?
Do poloviny října jsme dostali 319 odpovědí. Jejich frekvence už slábne, a tak anketu ukončíme a podrobně vyhodnotíme k 31. říjnu. Určitý obrázek o názorech veřejnosti však máme k dispozici už nyní. Všem, kteří uvedli v anketě konkrétní připomínky a uvedli svou adresu, písemně odpovíme. Projednání podnětů nabídneme i těm, kteří uvedli pouze mailovou adresu. Některé připomínky také projednáváme na poradách revizorů.
Co říkal ředitel před půl rokem? |
Ve Zlíně bude dražší jízdné |
Trolejbusy více než hodinu stály |
Jsou tedy lidé spokojeni, či spíše nespokojeni?
Tak například se současnou sítí linek je spokojeno 69 procent cestujících. Ale s intervaly jednotlivých spojů 71 procent lidí spokojeno není. S poměrem mezi cenou a kvalitou služeb není spokojeno 69 procent respondentů.
Jak si to vysvětlujete a jak na to budete reagovat?
Za nespokojené odpovědi zřejmě do určité míry může i období letního provozu s menším počtem spojů a výluka dopravy v Březnické ulici. Do období ankety zasáhlo také zvýšení cen některých jízdenek od počátku září. Ale přesto považujeme tyto výsledky za objektivní a bereme je vážně. Do budoucna připravujeme určité změny ve vedení linek. Rada jednatelů tento úkol schválila. My jsme začali zpracovávat východiska.
Některé negativní okolnosti při řízení městské dopravy zřejmě ani nemůžete ovlivnit.
To je nyní zejména špatná propustnost hlavní dopravní tepny I/49, především křižovatky v Malenovicích. Jízda v tomto směru se zpomaluje. Město také nemá mnoho možností pro vytváření okruhů linek nebo pro zřízení terminálu v návaznosti na vlakovou dopravu.
Zavedete nové linky?
Spíše půjde jen o to lépe sladit linky, intervaly a návaznosti spojů. V celkovém rozsahu městské dopravy nenastane v blízké budoucnosti asi žádná razantní změna. Návrhů a možností je řada, ale všechny jsou příliš investičně náročné.
Před časem se uvažovalo například o zatrolejování ulice Zarámí. Jsou tam už i sloupy...
Ano, kdysi to bylo v koncepci rozvoje městské dopravy. Zlepšila by se tak dopravní obslužnost centra Zlína. Ale znamenalo by to bohužel vynaložení dalších investičních prostředků. Nám by se víc líbilo zase vytvoření obratiště nebo dopravního terminálu s přestupy na železnici ve Zlíně - Prštném. Některé linky by nemusely zajíždět až do Malenovic a mohly by se otáčet zde. Ale nejsou na to prostředky.
Daří se vám lépe sledovat jízdu vozidel a dodržování jízdních řádů?
Elektronické řízení provozu prostřednictvím radiomajáků se postupně rozvíjí.
Dnes už máme na různých místech Zlína a Otrokovic asi patnáct radiomajáků, přibudou ještě další. Dispečeři už mají aktuální informace o průjezdu jednotlivých vozidel kolem těchto bodů. Prostřednictvím panelů na některých zastávkách mají z tohoto systému užitek i cestující. Jinak je to výborný podklad pro tvorbu jízdních řádů. Do budoucna k tomu přibude statistické vyhodnocování počtu cestujících ve vozidle vážením.
Cena jízdného začíná některé cestující odrazovat. Není ve Zlíně v porovnání s některými jinými dopravními podniky příliš vysoká?
Cena jízdného je závislá na dotacích z rozpočtů Zlína a Otrokovic. Kdybychom chtěli zmírnit dopad růstu cen na obyvatele, znamenalo by to požadavek na vyšší provozní dotace od měst. Tyto dotace už několik let stagnují. Mohu říct, že provozní dotace na jeden ujetý kilometr je u nás nižší než celorepublikový průměr.
Nový ředitel zlínského dopravního podniku Přemek Kubala |
Trolejbusy ve Zlíně nejezdily hodinu a půl a město tak zažilo obrovský dopravní kolaps. (21.8.2001) |
Trolejbusy ve Zlíně - ilustrační foto |