Na Galapágách chtějí oživit vyhynulou obří želvu. Našli její DNA

Američtí vědci vystopovali na Galapágách vzácný druh obrovské želvy, o němž se předpokládalo, že vyhynul před 150 lety. Genetický vzorec želvy sloní našli v DNA jejích hybridních potomků. Badatelé doufají, že se jim podaří vyhynulý druh plazů zpětně vyšlechtit.

Jedna z galapážských želv Chelonoidis becki, u níž vědci našli stopy DNA vyhynulé želvy sloní. | foto: Profimedia.cz

"Pokud víme, je to poprvé, co byl znovuobjeven vyhynulý živočišný druh vysledováním jeho genetického otisku v genech jeho hybridních potomků," prohlásil Ryan Garrick z Yaleovy univerzity, jehož tým informoval o objevu v dnešním vydání časopisu Current Biology.

Darwinovy múzy

Galapážské želvy jsou známé mimo jiné tím, že patřily k inspiraci pro evoluční teorii Charlese Darwina o přirozeném výběru. Některé mohou vážit až 400 kilogramů, na délku dorůstají až 1,8 metru a dožívají se více než sta let. Ze 13 dosud žijících druhů je jich v současnosti několik považováno za krajně ohrožené.

Želva sloní (Chelonoidis elephantopus) původně obývala výhradně ostrov Floreana. Předpokládalo se, že vyhynula krátce po Darwinově historické cestě na Galapágy v roce 1835. Vědci objevili nyní genetické stopy těchto želv v DNA jedenácti želv druhu Chelonoidis becki.

Na ostrově Isabela v blízkosti aktivní sopky Wolf jich žije asi 7 000 a genetické výzkumy byly prováděny na 2 000 z nich. Vědce dovedly k myšlence, že pravé želvy sloní (Chelonoidis elephantopus) by ještě mohly na ostrově žít.

Badatelé chystají program opětného "oživení" těchto želv chovem podle přísného genetického výběru. Plazi ale pohlavní zralosti dosahují až ve svých 25 letech, takže proces obnovy druhu bude pomalý a může se ho dočkat až několikátá generace vědců.

V 19. století bylo běžné, že piráti či lovci velryb přepravovali želvy z jednoho galapážského ostrova na druhý. Vědci předpokládají, že želvy druhu Chelonoidis elephantopus se právě tímto způsobem ocitly na severním ostrově Isabela ještě předtím, než vyhynuly na Floreaně, svém domovském ostrově.

Ostrov Floreana, Galapágy