Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na Facebooku získáte za pár dní tisíce příznivců téměř pro cokoli

  7:55aktualizováno  7:55
Získat na internetu tisíce mladých lidí, kteří svým jménem a tváří podpoří vaši iniciativu, může být otázkou několika dní. Stačí založit skupinu na komunitním serveru Facebook a nalákat do ní pár známých, kteří Facebook používají. Povědomí o skupině se pak šíří geometrickou řadou.
Skupiny na Facebooku mohou fungovat jako neformální petice, za každým klikem může být konkrétní člověk. Ilustrační foto

Skupiny na Facebooku mohou fungovat jako neformální petice, za každým klikem může být konkrétní člověk. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Poté, co se jen přes Facebook domluvilo 7 tisíc odpůrců státních maturit k protestu v Praze a iniciativu podpořily desítky tisíc studentů, se MF DNES rozhodla zmapovat, jak snadno se mladí lidé k podobným iniciativám přidávají.

Od začátku sledovala vznik jedné takové skupiny, která usiluje o prodloužení letních prázdnin. Jmenuje se "Prázdniny od 15. června do 15. září" a včera už se k ní hlásilo téměř 2 800 lidí. Vznikla přitom teprve 23. června, tedy před třemi týdny.

Vajíčka pro Paroubka by se házela i bez Facebooku. Ale organizace by byla těžší a účastníků méně.

Miloš Čermák, mediální expert
Za týden měla 722 členů, za dva týdny dvojnásobek, za tři týdny myšlenku svým jménem podporovaly skoro tři tisíce lidí. Denně přibude několik stovek fanoušků.

"To číslo mě za tak krátkou dobu nijak nepřekvapilo," říká zakladatelka skupiny, sedmnáctiletá Eva Fürstová. Tříměsíční prázdniny považuje za užitečný nápad, který funguje například v Itálii a umožní studentům třeba chodit na více brigád. Skupinu však založila i proto, aby si vyzkoušela, jak rychle je na Facebooku možné získat pro takový návrh podporu.

Politická síla na síti

Skupiny proti státním maturitám jsou dvě a každá čítá téměř 60 tisíc příznivců. A na tento čtvrtek chystají zakladatelé jedné z nich, nazvané "Až nás bude deset tisíc, vyjdeme do ulic", další demonstraci v ulicích Prahy.

PROTI MATURITÁM

Protest proti státním maturitám je zatím nejviditelnější a nejdéle trvající akcí, která se v Česku zrodila na internetových stránkách Facebook.com. Výrazným počinem byla i vajíčková válka proti ČSSD.

Proti maturitám nejdříve vznikla internetová petice, později se přidalo pořádání demonstrací – obě skupiny podpořily desítky tisíc lidí. Další demonstrace má být už zítra. S jejich pořádáním pomáhá skupina Green Revolution, napojená na Demokratickou stranu zelených.

Lidé, kteří se k těmto skupinám přidávají, se tak stávají reálnou politickou silou – stránky jsou veřejné a mají k nim přístup politici, různá sdružení i novináři.

Právě protest proti maturitám otvírá otázku, nakolik se dá lidmi na síti manipulovat. Zviditelňuje se na ní například poslankyně Olga Zubová, toho času na parlamentní kandidátce ČSSD. Byla na minulé demonstraci a na protest se chystá osobně i teď. Po demonstraci navíc vyšlo najevo, že iniciativu na Facebooku cíleně podporují lidé napojení na její Demokratickou stranu zelených.

S organizováním studentům pomáhá skupina Green Revolution, propojená s agenturou Médea – její majitel Jaroslav Soukup podporuje kampaň Zubové a několika desítkami tisíc korun přispívá i na protesty proti maturitám. "Jsme rádi, že nám pomáhají, a rozhodně se necítíme manipulováni," tvrdí studentský organizátor Adam Cyprich.

Vypořádat se umí i s námitkou, že mnozí odpůrci státních maturit dávají na Facebooku najevo svůj nesouhlas s propojením s politikou. Jako třeba uživatel pod nickem Olda Xixao, který napsal: "Pokud se vás nepokusí se Zubovou a Škromachem (poslanec ČSSD) ovlivňovat přímo, tak z toho budou mít jiný prospěch – zviditelní se v médiích, zviditelní se mezi mladými voliči, zlepší se názor na DSZ a ČSSD a zlomí se antiparoubkovský trend mezi mladými."

Cyprich to však odmítá s tím, že se rozhodně zneužitý necítí. "Paní Zubová má jistě dost témat do voleb a tohle je jen jedno z nich. A my nebudeme lidem říkat, koho mají volit," hájí se organizátor.

Stop fuseklím v sandálech

Mediálního analytika Miloše Čermáka snaha politiků nepřekvapuje. "Politici se vždycky snažili parazitovat na aktivitách, které mají silnou odezvu a nejsou čistě politické," uvedl.

PŘIDEJ SE
KE SKUPINĚ

Stačí vymyslet chytlavé téma a na serveru Facebook.com založit novou stránku – skupinu, která něco podporuje. Zakladatel do ní pozve své přátele – přes internet jim pošle odkaz na stránky skupiny.

Pokud se tito lidé ke skupině připojí, odkaz na ni se automaticky zobrazí i všem jejich přátelům. Je běžné, že lidé mají na Facebooku sto i více přátel. Ti všichni vidí, ke kterým skupinám patří, mohou se k nim přidávat a skupinu tak dále "propagovat" mezi svými přáteli.

Čermák zároveň mírní nadšení lidí, kteří za desítkami tisíc příznivců různých skupin na webu vidí probouzející se občanskou společnost a po letech zase skutečně silné hnutí zejména mladých lidí. "Jsem přesvědčen, že občanská i jiná angažovanost končí u členů skupin právě tím, že odkliknou členství," soudí.

Může mít pravdu, stačí se podívat na Facebook – se stejnou lehkostí, jako odklikli protest proti maturitám, se studenti připojují třeba ke skupinám Stop fuseklím v sandálech (15 tisíc členů) nebo Když se do týhle skupiny narve 50 tisíc lidí, tak doma uspořádám mega kalbu (55 tisíc členů).

Navíc ne všechno, co vzbudí na síti velký ohlas, zabere i v reálném životě. "Do něj lze převést jen ty aktivity, které by se realizovaly i bez Facebooku. Facebook je jen prostředí, kde je lze snáze zorganizovat. Vajíčka pro Paroubka by se házela i bez Facebooku. Ale jejich organizace by byla těžší a počet účastníků asi nižší," míní Čermák.

Na druhou stranu – všichni, kdo se k nějaké skupině připojí, jí propůjčí své jméno a fotografii. Převážná většina takových profilů přitom není fiktivních a jsou za nimi skuteční lidé. Skupiny na Facebooku tak fungují jako neformální petice. A mladí lidé je podporují nezvykle snadno. Tato podpora se pak stává argumentem právě pro politiky, kterým se hodí "do krámu".

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Satelitní pohled na vepřín v Letech na Písecku
Vláda oznámila cenu za vepřín v Letech, stát ho koupí za 450 milionů

Za odkoupení vepřína v Letech na Písecku, který stojí na místě bývalého koncentračního tábora pro Romy, stát zaplatí zhruba 450 milionů včetně daně z přidané...  celý článek

Americký pěšák střílí po nepříteli v afghánské provincii Kunar (srpen 2011)
CIA pošle do Afghánistánu tajná komanda, budou lovit talibance

Americká ústřední zpravodajská služba (CIA) rozšiřuje své tajné operace v Afghánistánu. Do země posílá malé, specializované týmy, které mají spolu s...  celý článek

Mimořádný sjezd německé SPD. Poslední kancléř strany Gerhard Schröder. (25.6....
Zeman ocení další velká jména, na Hradě vyznamená Schrödera a Lopraise

Prezident Miloš Zeman hodlá podle MF DNES při příležitosti státního svátku 28. října na Hradě vyznamenat bývalého německého kancléře Gerharda Schrödera....  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.