Na dráze zabíjí únava strojvůdců

  • 6
Na pražských železničních tratích jde o život. Strojvůdci si stěžují, že jim České dráhy neposkytují dostatečné podmínky pro odpočinek a oni pak kvůli tomu mohou častěji způsobit nehodu. České dráhy tvrdí, že nocležny odpovídají normám. Skutečnost ale oficiálním informacím neodpovídá.

"Několikrát se mi stalo, že jsem před nástupem do lokomotivy musel spát na zemi. Když mám štěstí, můžu se dostat do čtyřlůžkového pokoje," říká jeden ze strojvůdců.

Dráhy taková nařčení strojvůdců odmítají. Prohlašují, že do noclehu pro strojvůdce investují miliony.

"Na rozdíl od jiného personálu mohou strojvedoucí spát v místnosti sami, aby nebyli při odpočinku rušeni," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Jenže jak jsme se sami v noclehárně na Masarykově nádraží přesvědčili, pravdu mají strojvůdci.

A na vlastní oči působí místnosti určené k odpočinku možná ještě trochu hůř než z jejich vyprávění. V místnosti jsou pouze tři strohé postele a železné skříňky. I nepříliš vábně vyhlížející lůžko však získá strojvůdce jen se štěstím - jinak spí na zemi.

"Potom se nelze divit, že unavený a vystresovaný strojvůdce zachybuje," říká jeden z nich. Poukazuje přitom na nedávnou nehodu v Praze-Hlubočepích, kde vlak smetl auto se svatebčany. Jedna žena zahynula a další lidé byli vážně zraněni. - více o nehodě zde

Jako další příklad strojvůdce dává srážku celkem tří vlaků u Poříčan. I tam byla mezi pravděpodobnými příčinami únava.

Na hrozivé situaci se shodují všichni strojvůdci, které jsme kontaktovali. Žádný z nich však ze strachu o zaměstnání nechce zveřejnit své jméno. Celkem se však tento problém týká většiny ze sedmi stovek strojvůdců. Každý z nich může kdykoliv kvůli únavě udělat chybu, které by se jinak vyvaroval.

Mluvčí Šťáhlavský však tvrdí, že nocležny odpovídají normám.

Strojvůdci: Máme jen 20 lůžek
Většinu strojvůdců pražského depa, kteří tímto způsobem v Praze nocují, však toto tvrzení pořádně nadzvedne ze židlí.

"Podle kolektivní smlouvy máme nárok na bezplatný nocleh před směnou. Celkem je pro nás v Praze jen dvacet lůžek, a to v pokojích po třech až čtyřech," říkají.

Na nevyhovující podmínky v pražském depu upozorňuje i odborový svaz železničářů. Zatím se však nic nestalo. Mimopražští strojvedoucí jsou tak nakonec rádi, když najdou místo v třílůžkovém malinkém kamrlíku na Masarykově nádraží, nebo na jedné z dvanácti pryčen noclehárny Vršovického depa, která je umístěna nad hlučnou kotelnou.

Od pokoje se čtyřmi lůžky na hlavním nádražím ani většina z nich nemá klíč. Kromě toho si strojvedoucí stěžují na přístup svých nadřízených v depu.

"Přidáme-li k tomu i šikanování ze strany nadřízených při sebemenším pochybení nebo změť vyhlášek a nařízení Českých drah, které si navzájem odporují, je strojvedoucí z pražského depa v hodně stresové situaci," podotýká strojvedoucí.

Atmosféra strachu se tak s nimi přesune ze zázemí do běžného provozu, kdy řídí vlaky se stovkami cestujících.

Vlaky pak bourají čím dál častěji - v okolí Prahy je to už celkem deset vážných nehod. Tímto hrozivým prvenstvím se nemůže "pochlubit" žádné jiné depo v republice.

Noclehárna na Masarykově nádraží má sloužit k přenocování stovce mimopražských strojvůdců. Ti se sem však nemohou vejít, často musí spát na zemi a ráno nastupují do práce unavení. (17. listopadu 2003)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue