Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na co pásy? Zlomte vaz!

aktualizováno 
Na televizních obrazovkách se v těchto dnech střetávají výzvy k odpovědnosti na silnici s pobídkami k lehkomyslnosti. Na jedné straně se nová kampaň snaží řidiče nabádat, aby nezapomínali na pásy, na druhé je jiný reklamní šot ujišťuje, že si s předpisy lámat hlavu nemusí.

Stačí jen silný deodorant, pásy se nenosí, vzkazuje z televize reklama na značku Secret. Za volant usedá vyděšená řidička-začátečnice. Zapomene se připoutat, stejně jako její spolujezdci; ti ji navíc burcují k rychlé a riskantní jízdě.

"Reklama prezentuje porušení zákona," upozorňuje Vlasta Rehnová, psycholožka z Centra dopravního výzkumu. Totiž: chování, které může ohrozit životy lidí, nemá v propagačních klipech podle zákona co dělat.

Je to špatný vzor, připomínají experti a okamžitě přikládají statistiky mrtvých na českých silnicích. Naše vozovky patří k nejnebezpečnějším ve světě - jenom loni na nich zahynulo 186 řidičů a 148 spolujezdců, kteří se nepřipoutali.

Průzkum Centra dopravního výzkumu přitom ukázal, že v Česku se používání bezpečnostních pásů se podceňuje. Na silnicích nižších tříd je nepoužívá ani polovina motoristů (47 procent). I proto minulý čtvrtek odstartovala kampaň Autoklubu České republiky, která má řidičům přiblížit nebezpečí jízdy bez pasů. "Zlomte vaz!" zní ironický slogan reklamy. 

Reklama navádí k riskování na silnicích
Reklamní spot na deodorant navádí k porušování dopravních pravidel. Hlavní hrdinka klipu - řidička hodně riskuje. A co víc: nemá zapnuty bezpečnostní pásy.

V televizi běží bez rozruchu už delší dobu. Tuctová reklama na deodorant, řekne se. Jenže šot propagující značku Secret je výjimečný. Nejspíš porušuje zákon. Za volant se posadí mladá dívka, ostatní místa obsadí starší kolegové.

Okamžitě jí začnou do řízení mluvit. Ale neohleduplná jízda, k níž ji nutí, není to nejhorší. Ani jeden z nich si totiž nezapnul bezpečnostní pásy - to je ten největší prohřešek. "Reklama nesmí ani v náznaku stavět na porušování dopravních předpisů nebo na riskantním chování," připomíná Vlasta Rehnová z Centra dopravního průzkumu.

"Chybí tam ten vykřičník, zdvižený prst. I když si všichni málem rozbijí hlavy při brzdění na křižovatce, nikdo se nepřipoutá. Vyzní to tak, že se stačí navonět deodorantem a vše je v pořádku. Může jet dál s větrem ve vlasech," vysvětluje dopravní psycholožka, proč je reklama špatná.

Špatný příklad se navíc vysílá v zemi, kterou trápí nebývale vysoká nehodovost. "Šot je zacílen na mladé lidi, tedy řidiče-začátečníky, kteří mívají nejvíce nehod. Povinností dospělých je jim správně radit. Tady jí jenom kecají do řízení a navádějí k riskantní jízdě," říká Rehnová.

V zemích Evropské unie by si zřejmě nikdo takový šot odvysílat nedovolil. Reklamní agentury tam jsou totiž svázány velmi přísným kodexem. Narazit však může výrobce deodorantu i u nás.

Radek Pokorný, prezident Rady pro reklamu, si myslí, že šot porušuje i náš zákon o reklamě. "Ta nesmí podporovat chování poškozující zdraví nebo ohrožující bezpečnost osob nebo majetku," cituje paragraf. Etický kodex rady je přitom ještě výmluvnější: "Reklama nesmí navádět k porušování právních předpisů nebo budit dojem, že s jejich porušováním souhlasí."

O tom, zda je kampaň protizákonná, by měla rozhodnout Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, která vychází zpravidla ze stanoviska Rady pro reklamu. "Kampaní se většinou začneme zabývat, když na ni někdo upozorní. Pokud dospějeme k názoru, že není v pořádku, můžeme udělit pokutu televizní stanici, která reklamu vysílá. Je potom už věcí televize, jak se vypořádá s výrobcem," vysvětluje vedoucí úřadu rady Miloslav Kučera.

Výrobce deodorantu, nadnárodní společnost Procter & Gamble, ovšem na své kampani nic závadného nevidí. "Konzultovala jsem to s naším právním oddělením a myslíme si, že jízda autem je v šotu jen okrajová záležitost, a proto nic neporušujeme," říká mluvčí společnosti Petra Šťovíčková.

Tato kampaň ovšem není jedinou, která působí na řidiče nevýchovně. Mnohé automobilky vyzdvihují to, jak jsou jejich vozy bezpečné, a vytvářejí tak představu nezranitelnosti.

"U řidiče vznikne falešný pocit bezpečí. Myslí si, že má nejlepší brzdy, nejlepší tlumiče a airbagy. Ale když jede, s prominutím, jako dobytek, tak sice možná sám přežije, ale zabije jiné. V tomto směru byla nejhorší reklama s modelkou Claudií Schifferovou. Nabourala, skončila v airbazích a vzápětí s úsměvem vystoupila. Tam mělo být, že s poraněnou tváří nemohla čtrnáct dnů na molo," říká Rehnová.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Premiér Bohuslav Sobotka přichází na středeční schůzi vlády ve Strakově...
Minimální mzda vzroste na 12 200 korun, rozhodla Sobotkova vláda

Minimální mzda se od ledna 2018 zvýší z 11 tisíc na 12 200 korun. Rozhodla o tom vláda, informoval na Twitteru premiér Bohuslav Sobotka. Od nástupu do funkce...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Milan Chovanec na sjezdu ČSSD v Brně (10. března 2017)
Chovanec chtěl omluvu od Pelikána za slova, že policie ovlivňuje volby

Slova ministra spravedlnosti Roberta Pelikána, že policie se žádostí o vydání Andreje Babiše snaží ovlivnit volby, vyvolala spor s ministrem vnitra Milanem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.