"Létá s ním Mikael Carlson ze Švédska. Má ve své sbírce dvě tato letadla. V Česku s blériotem natáčí reklamu," řekl Milan Mikulecký z Historické letky.
V pátek bylo letadlo na letišti Točná v Praze.
"Hodně foukalo, pilotáž musela být hodně náročná," soudí Mikulecký.
Letadlo se dochovalo ve velmi dobrém stavu, má například originální motor i pneumatiky. Blériot XI. přitom byl první moderní jednoplošník.
Jeho stejnojmenný konstruktér s ním 25. června 1909 jako první člověk přeletěl kanál La Manche. Švéd Carlson přelet zopakoval přesně o devadesát let později.
Ve Švédsku se typ XI. vyráběl licenčně v AB Enoch Thulins Aeroplanfabrik, přičemž jej mezi léty 1913 až 1919 Švédové používali jako cvičné letadlo.
Thulin A/Bleriot XI 1910
Motor: sedmiválcový Gnôme-Omega
Výkon: 50 koní
Rychlost: 42 uzlů
Hmotnost prázdného stroje: 317 kg
Rozpětí: 8.95 m
Délka: 7.76 m
Výška: 2.54 m