Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na blokování dveří se v rychlících nedá spolehnout

  1:00aktualizováno  1:00
V červnu zemřel po pádu z vlaku pětiletý Matěj Chrástecký. Dráhy tehdy tvrdily, že jsou dveře za jízdy blokované a nelze je otevřít. Ukázalo se, že to nebyla pravda. Čtenář iDNES.cz nyní natočil video, které podle něj dokládá, že ani blokovací zařízení nemusí nehodě zabránit.

Jiří M. ze Zlína cestuje pravidelně po trati z Přerova do Otrokovic, kde vlaky jezdí až stošedesátikilometrovou rychlostí. V neděli 23. července nastoupil do vagonu s oddílem pro matky s dětmi v rychlíku Šohaj z Prahy do Břeclavi.

Několik minut po odjezdu ze stanice prý zavadil o madlo dveří, u kterých stál, a ty se automaticky otevřely. Klika v těchto vlacích funguje podobně jako tlačítko v některých jiných - stačí ji mírně vychýlit a dveře se otevřou samy.

Při rychlosti nad pět kilometrů v hodině by tomu mělo zabránit blokování. To se však podle čtenáře nestalo.

"Měl jsem štěstí, vlak ještě nenabral vysokou rychlost a držel jsem se. Souhrou okolností jela v té době vozem v doprovodu starší dámy také asi desítka malých dětí v prvních dvou kupé," sdělil iDNES.cz Jiří M. Redakce zná celé jeho jméno.

Dveře vyzkoušel otevřít ještě jednou, aby se přesvědčil o nefunkčnosti blokovacího zařízení a natočil video mobilem.

Mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj připouští, že otevření dveří může zavinit porucha. Zmiňovaný vůz byl ale podle něj v pořádku. "Před necelým měsícem byl na technické kontrole, jejíž součástí bylo i zjištění funkčnosti blokování dveří," řekl iDNES.cz.

Ondrůj také upozornil, že se dá systém blokování vyřadit z provozu. Pokud by to udělal cestující, dopustil by se trestného činu obecné ohrožení. Jiří M. něco takového rezolutně odmítá: "Nejsem obeznámen s tím, jak bych ho mohl vyřadit z provozu a neumím si představit, proč bych tak učinil."

Podle Ondrůje tak přinejmenším porušil bezpečnost železničního provozu. "Jakákoli manipulace s dveřmi během jízdy je přísně zakázána," upozornil mluvčí ČD. Verzi o "zavadění o madlo" nevěří. "Pokud otevřel dveře, musel se o to snažit."

Pokud už opravdu k otevření dveří došlo, měl podle Ondrůje kontaktovat vlakový personál a upozornit ho na závadu. "Personál má instrukce, jak postupovat. Platí jasná pravidla, jak dveře zabezpečit v případě jakéhokoli problému," uvedl mluvčí.

"Vyjádření mluvčího jen dokresluje poměry na české železnici," zlobí se Jiří M. "Pokud i běžný cestující může prokázat, že má možnost otevřít dveře za jízdy, pak mluvčí ve své odpovědi naznačuje: systém blokování vyřadil tento cestující z provozu."







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Manželé Havlovi a Ondřej Kobza otevírají na týden veřejnosti částečně...
VIDEO: Střechu Lucerny zakryla dřevěná podlaha, připomíná palubu parníků

Nový výhled na Prahu po sedm dní nabídne terasa Paláce Lucerna, kterou má pronajatou kavárník Ondřej Kobza. Během rekonstrukce se proměnila celá střecha,...  celý článek

Olomouckým krajem se prohnaly v noci na pátek bouřky (11. srpna 2017).
Na Moravě až 34 °C, přes západní Čechy se večer přeženou silné bouřky

Jižní a část střední Moravy budou odpoledne dusit tropické teploty, podle meteorologů mohou vystoupit až k 34 °C. Přes Karlovarský a Plzeňský kraj se v pátek...  celý článek

Farma Čapí hnízdo Andreje Babiše u Olbramovic na Benešovsku
Babiš chce od poslanců žádost o vydání, než se vyjádří ke kauze Čapí hnízdo

Předseda hnutí ANO a poslanec Andrej Babiš požádal mandátní a imunitní výbor Sněmovny, aby mu poskytl policejní dokumenty s žádostí o jeho vydání k trestnímu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.