Dosud pluly po Baťově kanálu jen lodě pro maximálně dvacet osob. První
velká motorová loď pro šedesát lidí, která na vodní cestu včera vyjela,
stála ráno v přístavu. Pokřtít ji sem přišli desítky lidí. Ve Strážnici
jí požehnal strážnický kaplan. "Je to jediná velká loď tady. Je
přizpůsobena zdejším podmínkám," uvedl Ivo Ondračka. Loď za dva miliony
sedm set padesát tisíc korun patří městu Strážnice. "Ze sedmdesáti
procent byla postavena z dotace Evropské unie a je pronajata
podnikatelskému subjektu pro podporu podnikání tady," vysvětlil
Ondračka.
"Ještě jsem po kanálu neplula. Dnes chceme jet poprvé, tady s vnukem,"
řekla na břehu Baťova kanálu Miluše Dobešová z Veselí nad Moravou. "Je
moc dobře, že tady Baťův kanál je," dodala. "Já tudy jezdím pravidelně
a je to ohromný zážitek, nádherná příroda," potvrdil dvaačtyřicetiletý
muž z Uherského Hradiště.
Agentuře pro Baťův kanál se podařilo dosud zprovoznit padesát
kilometrů vodní cesty z Otrokovic do Strážnice. Za Tomáše Bati bylo
možné plavit se ještě o dva kilometry dál. "Vodní cesta díky investicím
ministerstva dopravy a spolupráci s Plavební správou a podnikateli se
zhruba dostává do takového stavu, v jakém byla za Bati," konstatoval
Ondračka.
"Zbývá nám dokončit, zrekonstruovat plavební komoru Petrov, kterou by
jsme chtěli ve spolupráci s ředitelstvím vodních cest realizovat. Zůstává úsek z Petrova po konec plavební cesty v Rohatci," uvedl Luděk Cidlina, ředitel Státní plavební správy. "Za dob minulých jsme se starali jen o cesty pro plavbu nákladní, teď i o cesty které mají sloužit pro rekreaci a sport a to mně teší," dodal Jaroslav Bimka, vedoucí kanceláře úřadu Státní plavební správy.
Do oprav vodní cesty se už investovalo čtyřicet milionů korun. "Projekt je ale o tom, že na březích vyroste infrastruktura v hodnotě asi sto osmdesát milionů korun soukromých investic," uvedl Ondračka. "Chybí tady ale kontakt s vodou. Voda je tady chápána jako nepřítel. Je třeba najít cestu, protože voda tady je bohatství," dodal.
Vodní cesta z Otrokovic do Rohatce byla poprvé otevřena před třiašedesáti lety. Nebyla stavěna pro přepravu osob, ale kvůli přepravu lignitu a štěrku. "To nebyla cesta pro lidi. To všechno zde teprve vznikne. Věřím tomu, že potom to už nebude kanál jednoho podnikatele, který přišel s dobrou myšlenkou, ale místních, lidí, kteří zde žijí, a nebo těch, kteří sem přicházejí trávit svou dovolenou," uvedl Ivo
Ondračka.