Na asteroidu je led, zjistily nezávisle na sobě dva týmy astronomů

Astronomové přinesli podruhé za několik měsíců důkaz o přítomnosti vody ve formě ledu na asteroidu. Poprvé tuto domněnku potvrdil mezinárodní tým loni na podzim, nezávisle na něm se to podařilo i dalším americkým vědcům. Experti pozorovali planetku 24 Themis, jednu z největších v asteroidovém pásu mezi Marsem a Jupiterem.
Asteroidy mohou astronomy přivést k objasnění vývoje sluneční soustavy.

Asteroidy mohou astronomy přivést k objasnění vývoje sluneční soustavy. | foto: Profimedia.cz

Nalézt vodu na povrchu asteroidu byl dosud příliš složitý úkol. Loni v říjnu se to ale povedlo mezinárodnímu týmu pod vedením Humberta Campinse ze Středofloridské univerzity. Pro svá pozorování planetky 24 Themis použili infračervený dalekohled umístěný na havajské sopce Mauna Kea v nadmořské výšce zhruba 4 200 metrů.

Nezávisle na nich nyní ke stejnému poznatku dospěli američtí vědci Andrew Rivkin a Joshua Emery. O jejich objevu informuje nejnovější vydání časopisu Nature.

Při pozorování vědci získali důkaz nejen o existenci zmrzlé vody, ale také o přítomnosti organických látkách obsahujících sloučeniny uhlíku.

Množstvím ledu byli vědci překvapeni, protože se domnívali, že kvůli relativní blízkosti od Slunce se musel během miliard let vypařit. Přestože na asteroidu panuje mráz dosahující až minus 123 stupňů, je pro vědce záhadou, jak se mohlo tolik ledu na tělese udržet.

Mnoho expertů předpokládá, že voda, která dnes plní oceány na Zemi, pochází z vesmíru. Možná ji přinesly právě asteroidy nebo komety.

Dobrovolníci z Červeného kříže varují obyvatele madagaskarského venkova před...