(autor: Reuters)
Místní si domů odnášejí boty, sudy, dokonce i malé motorky a náhradní díly k automobilům. A policie jen přihlíží. Sbírání zboží z lodí na mořském břehu totiž v Británii není protizákonné. Ani když se ví, z čí lodě věci pocházejí.
Kontejnerová loď MSC Napoli uvízla u jihozápadního pobřeží Anglie minulý týden. Nad kanálem La Manche se přehnala divoká vichřice, která zvedla vlny do výšky devíti metrů. Voda prorazila pravobok lodi, pro šestadvacet členů posádky musely vrtulníky. - více zde
Když se bouře utišila, remorkéry dostaly nákladní plavidlo na mělčinu. Větším problémem než plovoucí boty či sudy jsou ale nebezpečné látky, které z plavidla unikají. Do moře se už dostalo na dvě stě tun motorového oleje, který u vraku vytvořil osm kilometrů dlouhý pás.
V palivových nádržích stále zůstává 3500 tun nafty. Žádná z nádrží ale podle pobřežní stráže není prasklá. Akce na přečerpání paliva má začít co nejdříve a potrvá asi týden. Je třeba zachovávat nejvyšší opatrnost. Plavidlo totiž leží na mělčině mezi ústími dvou chráněných řek, při nichž hnízdí mnoho druhů ptáků.
Žárovky a nářadí
Kontejnery smetené bouří z lodě obsahovaly opravdu širokou škálu zboží. Těžké věci skončily na mořském dně, jiné se po vlnách dovezly až na břeh. V bednách se dal najít třeba motocykl či náhradní díly do aut.
Vyplavaly rezervní volanty, žárovky, balíčky se základní sadou nářadí a podobně. Lidé odnášeli i kusy, které jen stěží upotřebí.
Loď vezla celkem 2394 kontejnerů, dvě stě z nich rejdařská společnost po bouři označila za smetené z paluby. Z nich pobřežní stráž lokalizovala 63 kusů a identifikovala jejich obsah. Zbytek zřejmě spadl do moře, nárazy vln kontejnery otevřely a zboží postupně vynáší na břeh nebo posouvá hlouběji na moře.