Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Mýtus českých silnic: viníkem je ten, kdo nestihne dobrzdit

  1:36aktualizováno  1:36
Soudní znalci zabývající se nehodami vyzývají politiky, aby změnili silniční zákon. Konkrétně, aby do něj jasně vepsali definici, co je to "dodržování bezpečné vzdálenosti". Kvůli myškám, lepením na kufr aut nebo vmáčknutím se před jiné auto totiž podle nich musí padat pokuty.
Soudní znalci by nově stanovili minimální odstup na dálnici na 72 metrů. Ilustrační foto

Soudní znalci by nově stanovili minimální odstup na dálnici na 72 metrů. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Dopravní experti upozorňují na to, že určit viníka nehody, která vznikla nedodržováním bezpečné vzdálenosti, je přinejmenším obtížné a vina se často automaticky připisuje řidiči, kterému se nepodařilo dobrzdit.

Na to spoléhají i agresivní řidiči, kteří se na silnicích rozhodnou "vyškolit" ty, kteří jim brání v rychlé jízdě, a prudce před nimi zabrzdí. Pokud neexistují svědci, viníkem nehody se v takových případech často stávají nevinní.

Podle stejného scénáře se odehrála i nehoda, kterou údajně zavinil podnikatel Aleš Trpišovský svou hazardní jízdou. Právě ona rozpoutala novou diskuzi o silničním zákoně.

Trpišovský na dálnici D1 na konci loňského roku předjel auto, vmáčkl se před něj a dupl na brzdu. Chtěl tak vytrestat řidiče, který mu dostatečně rychle neuvolnil jízdní pruh. Řidič druhého auta však nestačil dobrzdit. (více o nehodě čtěte zde)

V úterní MF DNES čtěte, jak poznat, že své auto stihnete bezpečně dobrzdit.

Podnikatel je vyšetřován jako viník jen proto, že se policii ozvalo několik svědků, kteří nehodu viděli. Těsně po nehodě se podnikatel snažil svést nehodu na druhého řidiče. S ním i s policií navíc vyvolával konflikty.

"Trpišovský si myslel, že když tam nejsou svědci, kamera, tak je to automaticky můj problém. Policistům odmítal cokoliv komentovat, všechno sváděl na mě a chtěl odjet, ať si to na místě vyřeším sám," svěřil se iDNES.cz po nehodě řidič druhého vozu.

Stejně jako Trpišovský přitom uvažuje i řada dalších agresivních řidičů. Tomu by do budoucna mohla zabránit právě úprava zákona, která by stanovila, co přesně lze považovat za bezpečný odstup mezi vozy.

Zákon tuto problematiku zatím řeší jen velmi vágně. Za bezpečnou vzdálenost označuje takovou, kdy je řidič v krizové situaci schopen bezpečně zabrzdit.

Soudní znalci by například nově stanovili minimální odstup na dálnici na 72 metrů. To je vzdálenost, kterou auto ujede ve 130kilometrové rychlosti za dvě sekundy. V Německu nebo Rakousku zkrácení bezpečné vzdálenosti ať už zezadu nebo zepředu tvrdě trestají.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Z kandidátek do sněmovních voleb bylo vyřazeno nejméně deset jmen

Z kandidátek do sněmovních voleb bylo dodatečně vyřazeno nejméně deset jmen. Tři kandidáti byli podle dostupných informací vyškrtnuti ve středních Čechách,...  celý článek

O půlnoci vypršela aktivistům smlouva, podle které mohli centrum Klinika obývat...
Na Klinice zůstáváme i po lhůtě pro vystěhování, vzkázali aktivisté

Aktivisté z centra Klinika na pražském Žižkově oznámili, že v budově i nadále zůstanou. Tvrdí, že pokud by odešli, z domu by zůstala prázdná chátrající ruina,...  celý článek

S ohledem na zeleň se celý projekt nakonec jmenuje Drn, i když pracovní název...
Po Drnu na Národní chce Praha zastavět i další proluky v centru

Praha chce zacelit proluky, které jsou v zástavbě v centru metropole. Mělo by tak přibývat projektů, jako je právě dokončovaný skleněný Drn na Národní třídě....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.