Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Myslivci už ví, jak ochránit zvěř i řidiče. Pomáhají pachové ohradníky

  12:20aktualizováno  12:20
Myslivci už vědí, jak zabránit častým srážkám zvěře s auty. Pomoci by mohly speciální pachové kolíky, které zapáchají jako predátor. Jeleni a srnci se tak místu raději vyhnou. Testování u silnic ukázalo, že jde o velmi účinnou metodu. Autoři projektu chtějí pachové kolíky rozmístit po celém Česku.

S projektem takzvaných pachových "zdí" přišel Karel Hrouzek z Českomoravské myslivecké jednoty, který nový postup ochrany zvěře i řidičů zkoušel na 121 kilometrech silnic na Litoměřicku a Žatecku.

PACHOVÝ KOLÍK

Pachový kolík, neboli oplocenka, je dřevěný kolík, na nějž je nanesena chemikálie Hagopur. Jedná se o pěnu s repelentem proti spárkaté zvěři, která imituje pachy velkých predátorů a zvěř tak z místa odpuzuje. Podle Českomoravské myslivecké jednoty, která projekt s pachovými oplocenkami rozjela, je jejich účinnost 80 až 90 procent.

"Zatímco v roce 2008 našli myslivci v úseku 589 sražených kusů spárkaté zvěře, v minulém roce, kdy projekt probíhal, už jen 50 kusů. Pachové oplocenky tedy mají 80ti až 90ti procentní účinnost," uvedl mluvčí Českomoravské myslivecké jednoty Josef Pubal.

Pachové oplocenky tvoří linie několika pachových kolíků, na které je nanesena stavební pěna s koncentrátem Duftazaun společnosti Hagopur. "Tato pěna má fungovat jako repelent proti spárkaté zvěři, silně zapáchá po velkých predátorech a zvěř to odrazuje," dodal Pubal.

Někde se pěna nanášela na kolíky, jinde postačil keř nebo hustý porost. Podle Pubala koncentrát účinkuje asi čtyři měsíce, pak se musí obnovit.

Kromě srnců, kterých je v oblasti projektu nejvíce, kolíky zabraly i na zajíce a bažanty. S tím se původně vůbec nepočítalo.

ZVĚŘ NA SILNICI

Počet zvířat, která každoročně uhynou na českých silnicích.

Zajíc polní           566 400
Ježek                  346 800
Bažant obecný     68 400
Srnec obecný      52 000
Kuna lesní            49 800
Lasice kolčava     28 100
Liška obecná         4 400

Myslivci nechali kolíky umístit do nepřehledných míst, odkud řidič neměl šanci zvíře zpozorovat a zavčasu brzdit. Naopak na volných prostranstvích, jako je například louka, nechali zvěři přes cestu volný přechod.

"Chceme zabránit srážkám se zvěří, ale ne zabránit zvěři zcela přecházet silnice. Kolíky v nepřehledných místech, kterým se vyhne, ji vytlačí na přehlednější území," popsal smysl projektu Pubal s tím, že zvěř i řidiči tak mají čas zareagovat a zvířatům zůstane možnost migrovat za potravou nebo za vodou.

Loni se stalo v Česku 3 084 nehod, při který řidiči srazili nějaké zvíře. Jeden člověk při těchto dopravních haváriích přišel o život.

Pachové oplocenky by se v budoucnu mohly objevit v celé České republice. Už nyní jedná myslivecká jednota s výrobcem chemikálie i s Ředitelstvím silnic a dálnic. To pachové oplocenky užívá od loňského listopadu.

"Jsou umístěny například podél dálnice D47 v Moravskoslezském kraji. U dálnic preferujeme klasické oplocení, nicméně to zde ještě není postaveno. Pachové oplocenky nám sloužily jako provizorní řešení a letos je vyměníme za ploty. Pachové kolíky plánujeme užívat na silnicích nižších tříd," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Užívání pachových oplocenek je podle ní pro společnost výhodné. "Nemá sice stoprocentní účinnost jako ploty, ale je mnohem méně nákladné. Rozhodně se jejich užívání nebráníme, spíše naopak," doplnila.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.