"Věděl jsem, že když svou loď nezachráním, ostrov bude dočista izolován a v bryndě," řekl televizi CNN Sugawara, ze kterého je dnes hrdina. Ostatní lodě na ostrově včetně jeho dalších plavidel skončily v troskách spolu se zničenými domy na pobřeží.
Jeho loď však katastrofu nejenže přežila, ale od té doby funguje jako jediné spojení ostrůvku se zbytkem světa. Dvacetimístné plavidlo převáží lidi i humanitární pomoc.
V kritické době Sugawara nasměroval svou loď plnou parou vstříc obřím vlnám. Podle něj byly až dvacetimetrové, tedy čtyřnásobně vyšší než ty, na které je zvyklý.
"Jak jsem se cítil v tu chvíli, se nedá popsat," vzpomíná. Podle něj loď šplhala po vlně jako po obrovské hoře. Pokaždé, když si myslel, že už je na vrcholu, voda byla ještě výš. "Zavřel jsem oči a cítil závrať. Když jsem oči otevřel, spatřil jsem obzor, takže jsem věděl, že jsem to dokázal."
Vyhráno však neměl. Přišly další čtyři nebo pět vln. Muž tvrdí, že neměl strach, že se pouze soustředil na kormidlování lodi.
19. března 2011 |
Najednou se moře uklidnilo. Sugawara se snažil vyčerpat vodu ze strojovny a k ostrůvku se skrz trosky vlnami rozbitých lodí vrátil až za tmy. Domníval se, že je ostrov zničený. Na ostrově, na němž žije asi 3 500 lidí, zemřelo při tsunami nejméně 35 obyvatel a další se pohřešují. Japonské úřady v neděli oznámily, že počet obětí už překročil 12 tisíc. (více najdete zde)
Stejný nápad jako Sugawara mělo údajně víc majitelů lodí. Nikomu dalšímu se však pokořit vlny nepodařilo.
Už dvacet dní tak funguje jeho loď jako spojnice ostrůvku Ošima se světem. Její kapitán dokonce nechce ani peníze od těch, kteří je nemají. Ostatní platí jen za spotřebované palivo.