Muž napadl dva revizory

  • 8
Brno - Dělat revizora v prostředích brněnské městské dopravy může být nebezpečné. Na vlastní kůži to ráno o půl šesté poznal jeden z kontrolorů na zastávce v Charbulově ulici. "Revizor sepisoval zápis se ženou, která mu v klidu předložila občanský průkaz. Vtom k nim přistoupil neznámý muž, vytrhl mu doklad z ruky a vrátil jej ženě. Muž měl v rukou slzný plyn a našeho revizora zašal mlátit - několikrát ho udeřil do obličeje," řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Podle Pohanové neměl muž nic společného s kontrolovanou ženou. Není ani jasné, zda žena byla skutečná černá pasažérka nebo si jen zapomněla předplatní jízdenku.

Revizorovi přispěchal na pomoc jeho kolega. Násilník po krátké potyčce utekl.

"Jeden revizor má přeražený nos, špatně se mu mluví. Druhý ještě někde běhá po doktorech, má límec, má něco s krčními obratli. Dostal silný úder do spánku," řekl odpoledne vedoucí přepravní kontroly dopravního podniku Jiří Holcapfl.

Časté útoky
Napadení revizorů černými pasažéry není nijak výjimečné. Loni například zranili třiadvacet revizorů. Kontroloři se museli vypořádat se škrcením, údery do obličeje, kopanci, odhozením i vystrčením z vozu. cestující tak revizorům například zlomenili bederní obratel, zhmoždili žebra, krční páteř, hlavu, záda, způsobili otřes mozku, poranili ruce i nohy či způsobili podlitiny v obličeji.

Revizoři jsou podle mluvčí Pohanové pravidelně školeni, aby dokázali adekvátně reagovat na podněty cestujících. "Jsou vedeni k asertivitě, což jim umožňuje bezkonfliktně vyřešit mnoho nepředvídatelných situací," tvrdí Pohanová.

Počet úrazů revizorů stoupal od roku 1992, kdy jich bylo deset až k jedenačtyřiceti v roce 1997. Od následujícího roku zaznamenal dopravní podnik mírný pokles úrazů této skupiny zaměstnanců. Agresivita černých pasažérů byla největší v roce 1998, kdy například jeden cestující pobodal revizora ostrou špicí schovanou ve vycházkové holi. Kontrolora tehdy zachránila peněženka a doklady schované v náprsní tašce.

Co dělá revizr

- denně musí zkontrolovat třicet vozů
- denně by měl odhalit zhruba dvanáct černých pasažérů (někteří dokážou dohalit i pětadvacet)
- trasu si určuje z větší části sám, firma mu ji nenařizuje
- asi z třiceti procent jeho plat ovlivňuje počet zadržených černých pasažérů
- má právo vyžadovat osobní doklady, ale nemá právo pasažéra násilím zadržovat
- dopravní podnik má v Brně dvaačtyřicet revizorů, dalších sedmačtyřicet pracuje ve vedlejším pracovním poměru. Jsou to většinou řidiči, kteří jako revizoři pracují o víkendech

Denně odhalí stovky černých pasažérů
Brněnští revizoři denně odhalí dvě stě až dvě stě padesát černých pasažérů. Po loňském zvýšení pokut se však podle údajů dopravního podniku počet černých pasažérů v Brně snížil o třicet až čtyřicet procent. Bylo to poznat i na loňské tržbě za jízdné, která byla o dvaačtyřicet milionů korun vyšší než rok předtím.

Lidé bez jízdenky zaplatí v Brně na místě 500 korun, po dvou dnech 700 korun. Když platbu nařídí soud, pak je to 1000 korun plus soudní výlohy a pokuta vymáhaná exekucí může dosáhnout až 4000 korun.


Video