Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Museli jsme vysvětlovat, že nikoho neomámíme, říká konopný mastičkář

  12:33aktualizováno  12:33
Jan Janovský z Krupky na Teplicku namíchal první mast z konopí v roce 1996 pro svoji nemocnou matku. O pár let později založil první českou firmu využívající konopí k léčivým i kosmetickým účelům. Dnes má 30 zaměstnanců, roční obrat přes 40 milionů korun a dominantní postavení na českém trhu. "Začínali jsme přípravkem proti aftům a oparům, nyní máme 75 produktů a vyvážíme do několika zemí," říká Janovský.

Jan Janovský, zakladatel a spolumajitel firmy Cannabis Pharma-derm | foto: Karel PešekMF DNES

Jak se zrodil nápad podnikat v konopí?
Maminka měla rakovinu a lékaři jí odoperovali půlku žaludku. Jizvy se ale špatně hojily, rána se jí opakovaně zanítila. Už tehdy kolovaly mezi lidmi informace o účincích konopí. Tak jsem vyrobil z vepřového sádla a konopí mastičku, kterou jsem mamče aplikoval na jizvy.

Jan Janovský

Je mu 41 let, je rozvedený, má jedno dítě a bydlí v Krupce.

Vystudoval železniční průmyslovku v Děčíně. Nejprve pracoval na železnici jako sdělovací a zabezpečovací technik, poté ve státní správě.

V roce 1999 založil textilní společnost, která využívala vlákna z konopí. O rok později se začal věnovat výrobě oleje z konopných semínek a v roce 2002 se společníkem založil firmu Cannabis Pharma-derm, která získala v roce 2008 titul Firma roku v Ústeckém kraji.

Za první rok měla firma obrat 70 tisíc korun, loni už to bylo více než 40 milionů korun. Vyváží do Ruska, Spojených států, Slovenska, Japonska a snaží se proniknout do Německa.

Pomohlo to?
Ano, opravdu to zabralo. Zkusili jsme dát na polovinu jizvy konopí, na druhou antibiotika a mělo to obdobné účinky. Navíc mastička z konopí je přírodní, bez negativních projevů. Antibiotika zabírají rychle, ale podle mého názoru nebylo a není dobré, když se aplikují často a dlouhodobě.

Proto jste založil firmu na léčivé produkty?
To ještě ne. Když chcete využívat konopí, máte na výběr několik cest. Například textil, kosmetiku, léčiva, papírnictví, lakýrnictví, potravinářství a podobně. Já jsem nejprve vykročil cestou textilní. Založil jsem textilní společnost a vyprodukoval 60 kilometrů konopné látky. Dal jsem exkluzivitu konfekcionářům do Pardubic a v roce 2001 se zrealizovala první evropská konopná módní přehlídka na mezinárodním veletrhu Styl Kabo Brno, kde jsme skončili na 3. místě.

Nakonec to ale nevyšlo. Proč?
Konfekcionáři zkrachovali a mě to stáhlo ke dnu. Jenže já jsem nechtěl s konopím skončit. Uvědomil jsem si, že bych se měl vrátit k tomu, s čím jsem začínal a co mě táhlo - léčivé vlastnosti konopí a ta mastička. Teoretický základ mi dala vědecko-technická knihovna v Ústí. V mnoha publikacích jsem četl, co to konopí je, jaké má účinky. Že třeba konopné semínko obsahuje unikátní a nezbytné látky pro zdraví člověka - takže proč míchat, improvizovat a napodobovat přírodu, když je mohu využít z konopí, v němž jsou v přirozené formě obsažené.

Prvním kosmetickým produktem byl Cannadent. Jak se vám podařilo ho prosadit na trhu?
V roce 2001 jsem oslovil své přátele a na přelomu let 2001 a 2002 vznikla společnost. Byli jsme čtyři společníci. Zainvenstovali jsme naši první reklamní kampaň v TV magazínu, připojili číslo mobilu a čekali na jakoukoliv reakci. Do této reklamy jsme dali značné procento vyčleněných peněz a čekali jako na trní, jestli se někdo ozve. Telefon drnčel nonstop. Takže jsme vzali batohy a jezdili po výstavách, veletrzích, prováděli jsme semináře pro maloobchodníky, kosmetičky a přesvědčovali zákazníky.

Bylo těžké získat certifikace na výrobu konopných produktů?
Hrozně. Konopí bylo opředené mlhou drogy, nesmyslných dogmat a dezinformací. Takže nejprve jsme museli jít cestou neskutečně složité osvěty. Museli jsme lidi přesvědčit, že konopí neznamená jen drogy, zfetování, rauš, ale že má i potenciál léčiva a že v tom lidé mohou najít to, co hledají v alternativní medicíně. Museli jsme říct, že naše produkty neobsahují nic omamného a že to mohou brát těhotné ženy. S trochou nadsázky jsme vysvětlovali, že když se těhotným ženám náhodou dítě začne smát, tak to není z důvodu omámení cannabinoidy, ale proto, že ten produkt funguje a tělu je jeho působení příjemné. Navíc jsme museli doložit přesné specifikace produktu, původ semínek, v čem má užitné vlastnosti a projít složitou certifikací bezpečnosti produktu na zdraví člověka.

Nechodili vám na konopí na polích kuřáci marihuany?
Stávalo se, že vytrhali pár kytek technického konopí a na jejich místě vysadili indické. Asi si tehdy říkali, že pod lampou je největší tma.

Máte ještě nějaký sen, cíl?
Máme dva. Za prvé změnit současnou legislativu. V letošním roce jsme podali návrh na změnu zákona týkajícího se zpracování zakázaných částí konopí, a to i u konopí setého. Doufám, že nám to projde a otevře se další pole využití.

A druhý cíl?
Naše produkty jsou stále kosmetikou, i když speciální. Rád bych se chtěl dostat i do farmacie. Letos jsme o krůček dále. Podařilo se nám dostat za studena lisovaný konopný olej do Českého lékopisu na základě vědecké studie realizované na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. Tento konopný olej bude již brzy k dostání ve farmaceutické kvalitě i v lékárnách pro potřeby laborantek a magister.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda ČSSD Lubomír Zaorálek odpovídá na dotazy novinářů před Lidovým domem v...
Mění se doba a bude se muset změnit i ČSSD, řekl k neúspěchu Zaorálek

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek věří, že příčina jejich neúspěchu je v nedostatečné komunikaci s lidmi. Domníval se, že politiku je možné dělat v pracovně,...  celý článek

Andrej Babiš s manželkou Monikou na tiskové konferenci hnutí ANO k výsledkům...
Volební bramboračka. Uspělo 9 stran v čele s ANO, levice propadla

Lidé ve volbách rozhodli, že ve Sněmovně zasedne rekordních devět stran. S jasnou převahou vyhrálo ANO, následované ODS, Piráty a SPD. Výrazně propadla levice...  celý článek

Milan Brázdil (ANO 2011).
Místní špičky ANO ve volbách nechtěly „sběrače kroužků“, opět je přeskočil

Titul volební skokan by si mohl dát před jméno kandidát ANO z Olomouckého kraje Milan Brázdil. Už ve třetích volbách posbíral v kraji od voličů nejvíc kroužků....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.