Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Murdochovo impérium nahradilo žurnalistiku dráždidly a klevetami

  8:33aktualizováno  8:33
Během čtyř desetiletí od doby, co amerického prezidenta Richarda Nixona pohltila aféra Watergate, politici opakovaně ignorují hlavní ponaučení z tohoto skandálu: totiž že zametání pod koberec je horší než zločin samotný. I oni - podobně jako Nixon - zaplatili vyšší cenu za utajování svých poklesků, než by bývali zaplatili za pouhé tyto poklesky. Dnes konečně přichází skandál, který zmíněné pravidlo porušuje: jde o britskou aféru kolem telefonních odposlechů, která od základů otřásla tamní politikou.

List NoW odposlouchával i herce Hugha Granta (8. července 2011) | foto: AP

Základní data jsou již známa: bulvární list News of the World, vlastněný společností News Corporation Ruperta Murdocha, napíchl během posledních deseti let hlasovou schránku 4000 lidí. Jejich seznam čítá nejen členy královské rodiny, celebrity a další VIP osoby, ale i rodiny vojáků zabitých v Afghánistánu a Iráku a rodiny obětí teroristického útoku v Londýně v červenci 2005.

Všechno vyšlo najevo, když deník Guardian přinesl zprávu, že se zmíněný bulvár naboural do hlasové schránky pohřešované třináctileté Milly Dowlerové – zřejmě v naději, že získá záznamy soukromých projevů zármutku nebo zoufalství rodinných příslušníků této dívky, které by mohl použít na titulní stránce. Když se o šest měsíců později našla dívka zavražděná, rodina a policie si mysleli, že by mohla být stále naživu, poněvadž operativci z News of the World mazali vzkazy, jakmile se její hlasová schránka naplnila. (Podle Scotland Yardu Murdochovi pisálci podpláceli také středně postavené policejní důstojníky, aby jim poskytovali informace.) V rozsáhlých análech odposlouchávání je tohle všechno novinka. Dokonce ani Stalin neodposlouchával mrtvé.

Co je News Corporation vlastně zač?

Následovalo zametání pod koberec. James Murdoch, Rupertův syn a zároveň předseda představenstva a výkonný ředitel evropských a asijských operací News Corporation, schválil tajnou platbu ve výši jednoho milionu liber, aby si u obětí těchto hackerských praktik koupil mlčení. Údajně byly zničeny také miliony vnitrofiremních e-mailů. Přesto asi můžeme směle říci, že mimořádně ohavná nelidskost původních činů zůstane šokující více než podrobnosti o tomto či kterémkoliv jiném zametání pod koberec.

Rupert Murdoch a Rebekah Brooksová, která News of the World šéfovala v době

Rupert Murdoch a Rebeka Brooksová, která News of the World šéfovala v době odposlechů (12. července 2011)

Politické důsledky skandálu kolem telefonních odposlechů budou nicméně záviset na mnohem větším počtu okolností než jen na výsledku oficiálních šetření, která momentálně probíhají ve Velké Británii. Především bude dopad skandálu záviset na tom, jak vlády a občané vyhodnotí, čím společnost News Corporation doopravdy je.

Murdochové označují News Corporation za „novinářskou firmu“. Ve skutečnosti je to především zábavní společnost, jejíž převážná část příjmů plyne z filmových a televizních práv. Ovšem zároveň, což je důležitější, je to propagandistický stroj vyhrazený pravicovým cílům a politickým osobnostem.

Přesně to platí o vlajkové lodi News Corporation ve Spojených státech, totiž o televizi Fox News, jejímž poznávacím znamením se stalo neúnavné šíření pravicové ideologie. Zatímco politická propaganda byla kdysi doménou vlád a politických stran, Fox News je oficiálně na obojím nezávislá – ve skutečnosti však v drtivé většině případů slouží zájmům americké Republikánské strany.

Ve Velké Británii vytváří News Corporation svého druhu stát ve státě, když korumpuje policii, osvojuje si policejní pravomoci spojené se sledováním a zastrašuje politiky, aby se dívali jinam. V USA se chová podobně, když například využila firemně-mediální moc, aby vdechla život nezávislé politické organizaci s názvem Tea Party (Čajový dýchánek).

Vláda železné pěsti

Toto vše je na hony vzdálené tomu, co má „novinářská firma“ dělat. Základní funkcí žurnalistiky v demokracii je umožňovat lidem plnění občanských rolí tím, že jim poskytuje informace o vládě, dalších mocných institucích, občanských hnutích, mezinárodních událostech a tak dále. News Corporation však takovou žurnalistiku nahrazuje dráždidly a klevetami, jak se stalo v roce 1984, kdy převzala 168 let starý týdeník News of the World a proměnila ho v bulvár, případně stranickými kampaněmi, jak se stalo v roce 1996, kdy založila televizi Fox News.

Bývalý královský reportér NoW Clive Goodman čelí podezření, že platil policii

Bývalý královský reportér NoW Clive Goodman čelí podezření, že platil policii za informace (8. července 2011)

Není tedy překvapením, že na Fox News, stejně jako na mnoha dalších kanálech News Corporation, je novinářská nezávislost obětována na oltář centralizované kontroly železnou pěstí. Zpravodajství a komentáře se mísí v nepřerušovaném proudu politické kampaně. Ideologie vítězí nad faktickou správností. A významné postavy Republikánské strany, včetně možných uchazečů o prezidentskou kandidaturu této strany, jsou najímány jako „komentátoři“. Genialita tohoto kanálu spočívá v tom, že dokáže proměnit propagandu v populární a finanční úspěch.

Slitina bez skrupulí

Vzhledem k ziskovosti bulvárního týdeníku News of the World by se nikdo neměl divit, kdyby Murdochové I jinde opakovali zavrženíhodné chování své (nyní již potopené) britské vlajkové lodi. Ať už však vyjde najevo cokoliv dalšího, britský skandál s odposlechy přesně charakterizuje proměnu zpravodajství v propagandu ze strany Murdochových: obojí je odrazem útoku na dělicí čáru mezi sdělovacími prostředky, státem a politickými stranami, jež je pro demokracii nezbytná. Murdochové slévají tyto kategorie v jedinou nezodpovědnou moc, která – jak dnes vidíme v Británii – postrádá jakoukoliv zdrženlivost či skrupule.

Toto úsilí by nás mělo přimět k tomu, abychom se postavili tváří v tvář nepříjemné realitě tvořící pozadí jak britského skandálu s telefonními odposlechy, včetně průvodních jevů v podobě otřesné krutosti a rozbujelé korupce, tak i fungování stanice Fox News, která je nejpopulárnějším zpravodajským kanálem ve Spojených státech: až příliš mnoho lidí chce to, co News Corporation nabízí. A co chce příliš mnoho lidí, to může být pro civilizovanou společnost postavenou na zákonech nebezpečné.

Abychom zjistili, jak moc to může být nebezpečné, podívejme se do Itálie, kde si konglomerát MediaSet premiéra Silvia Berlusconiho podmaňuje od 80. let široké vrstvy voličů kombinací tupých estrádních pořadů a stranického politického divadla na způsob Murdochových. Když se italský poválečný partajní systém počátkem 90. let zhroutil, podařilo se Berlusconimu založit vlastní politickou stranu, získat moc a během fungování tří vlád ohnout zákony a vládní instituce tak, aby sloužily jeho podnikatelským a osobním zájmům.

Účet zpravodajské stanice Fox News na sociální síti Twitter po útoku hackerů

Účet zpravodajské stanice Fox News na sociální síti Twitter po útoku hackerů

Teprve se ukáže…

Zdá se, že News Corporation je odhodlána vést Velkou Británii a USA podobnou cestou. Politická garnitura se však nyní přinejmenším v Británii vzbouřila. Premiér David Cameron – který dříve s vedoucími osobnostmi News Corporation pěstoval úzké styky, a dokonce zaměstnával jako svého tiskového tajemníka bývalého šéfredaktora News of the World, jenž byl nedávno zatčen za svou roli ve skandálu – označil telefonní odposlechy za „nechutné“. Představitelé Labouristické strany, kteří v minulosti rovněž vyhledávali přízeň Murdochových, zase slíbili, že zablokují nabídku News Corporation na plné odkoupení největší placené televize ve Velké Británii. Teprve uvidíme, zda tato vzpoura přeskočí i přes Atlantik.

Jonathan Schell je členem Institutu národa a hostujícím členem Yaleovy univerzity. Kromě toho je autorem knihy The Seventh Decade: The New Shape of Nuclear Danger (Sedmé desetiletí: nová podoba jaderného nebezpečí).

Copyright: Project Syndicate, 2011. Z angličtiny přeložil Jiří Kobělka. Titulek a mezititulek jsou redakční.

Autor:


Trump ohrožuje světovou bezpečnost, řekl historik Lukeš v Rozstřelu





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Titulní strana přílohy MF DNES Kavárna v nové podobě. 7. září 2013.
Příloha MF DNES Kavárna se vrací, vychází ve velkém formátu

Po prázdninové přestávce se vrací tradiční příloha Kavárna do sobotního vydání deníku MF DNES. Příloha zabývající se společností a myšlením vychází nově na...  celý článek

Syrští povstalci v bojích o město Chanasír nedaleko Aleppa (27. srpna 2013)
ZÁPISNÍK: Potáhneme na Sýrii! Čeští komunisté milují Severní Koreu

Moderátor usnul, mezi českými novináři se objevily výzvy k válčení a komunistický hejtman mluvil s velvyslancem KLDR o povodních, píše komentátor MF DNES...  celý článek

Edvard Beneš před svou vilou
ZÁPISNÍK: České sebebičování. Přijali jsme Mnichov a vůbec

Obama přestal kouřit kvůli své ženě a lidem chybí nadhled. Říkáme, že jsme nejhorší a že se Beneš v roce 1938 choval jako "zbabělec".To jsou témata zápisníku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.