Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Murdochova dravost vehnala britskou investigativní žurnalistiku do ohrožení

  11:42aktualizováno  11:42
Zaměstnanci Murdochova legendárního deníku Sun nikdy nezažili větší šok. Prázdné židle v redakci, mezi deseti zatčenými členy redakce byli zástupce šéfredaktora a známí reportéři. Za rozbřesku letošního únorového rána je několik komand, každé čítající deset policistů, zatklo poté, co prohledali pokojíčky dětí a vylámali prkna podlah v jejich londýnských bytech.

Generální ředitel vydavatelství News Corporation Rupert Murdoch drží první vydání nedělníku The Sun (25. února 2012) | foto: AP

„Mně už ta nekonečná sága odposlouchávání a korupcí nebaví. Sakra, nemůžou si najít jiné téma?“ Nezájem mého zubaře Petra Thorpa naopak vyjadřuje únavu většiny britských čtenářů. Kdo se má v těch nekonečných mediálních skandálech vyznat? Jenom mediální robotníci (tedy ta profesní menšina, která se nevěnuje módě a vaření) a část politiků si uvědomují, že v reakci na loňské odposlechové skandály se chystají právní změny, které by mohly omezit možnosti investigativního žurnalismu a v mnoha případech fakticky znemožnit únik informací. Anglická demokracie by v takovém případě dostala na frak.

Tohle už je příliš

Bezprecedentní zatýkání v jediném opravdu prosperujícím britském deníku paradoxně proběhlo na základě čísel a jmen, které manažeři vydavatelství News International sami poskytli policii. Murdochem speciálně ustavený interní tým totiž prosívá 300 milionů starých emailů. Po letech obstrukcí a lhaní hlavouni britské odnože Murdochovy korporace úzce spolupracují s policií. Anglosaský magnát se snaží svým investorům dokázat, že jeho chlév (to jest News International, které vlastní Sun a jeho prodejním úspěchem dotované listy The Times a The Sunday Times) se začíná blýskat čistotou.

Hlavní sídlo společnosti News International ve Wappingu. Firma patří pod

Hlavní sídlo společnosti News International ve Wappingu. Firma patří pod Murdochovu společnost News Corporation (17. července 2011)

Anglický svaz novinářů se kolegů ze Sun zastal a únorový zásah přirovnal k honu na čarodějnice: „Murdoch, jako několikrát předtím, se snaží hodit vinu na několik konkrétních novinářů, aby jejich skalpy vykoupil pověst vlastní korporace.“
A mají pravdu. Jak absurdní sledovat Australana, který zahnojil britský žurnalismus takovým způsobem, že jeho žumpa prosákla i nejvyšší politické kruhy a nyní udává vlastní lidi, které vycvičil v uplácení a odposlouchávání. S úsměvem od ucha k uchu osmdesátiletý Rupert Murdoch přicestoval do Londýna osobně „podpořit tým svých nejmilovanějších novin“ (jenom za loňský rok mu Sun vynesly 210 milionů liber v inzerci) a teď navíc spěšně odstartoval Nedělní Sun. „Slunce“ tedy v Anglii vychází každý den.

Asi se nebojí

„Nikdy neodepisujte Murdocha!“ smál se v pořadu BBC4 Harold Evans, svého času nejvlivnější šéfredaktor deníku The Times. Murdoch neuplatného Evanse v osmdesátých letech brutálně propustil - krátce poté, co finančně skomírající perlu britského žurnalismu koupil. Ale ctihodný Evans, který se naučil prosperovat v New Yorku a teď pracuje pro Thomson-Reuters, na stará kolena začíná mít pro svého arcinepřítele skoro slabost. Zatímco všichni ostatní potichu novinový byznys balí, nezmar Murdoch s fanfárami rozjel papírový nedělník – jako kdyby elektronický svět ani neexistoval. Evansovi rovněž učarovalo, jak v okamžiku, kdy na Murdocha vyslýchaného v parlamentu demonstrant cosi hodil, přičemž magnátova manželka (a Evans k vlastnímu údivu taky), „instinktivně vyskočili“, aby Murdocha chránili, magnát tam nehnutě seděl a klidně se díval před sebe. „V Americe proti Murdochovi pořád ještě nikdo nic nemá. Jeho televize Fox je nadále úspěšná a teď jeho Wall Street Journal vyřazuje ze hry New York Times, což Američané považují za součást hry,“ tvrdí Evans.

Titulní stránka The Wall Street Journal

Titulní stránka The Wall Street Journal

Předhozeni vlkům

Ale zpátky k nudné svobodě slova. Zatímco poslanci vzkázali žurnalistickým veteránům ze Sun (obviněným z uplácení veřejných činitelů) ať jsou zticha, protože je to jenom jejich vina, že vyšetřování odposlechů a korupce se protahuje a prodražuje, vlivný mediální právník publikoval v deníku The Times podrobný článek, v němž novináře vyzývá, aby se obrátili na Evropský soud lidských práv a začali hájit svoje zdroje informací a tím i svoje čtenáře.

Zatímco totiž v případě žumpoidních News of the World se ve slušné společnosti nenašel nikdo, kdo by jejich konec oplakával, v případě zatýkaní v redakci Sun, se objevila řada obránců novinářů „hozených vlastními lidmi vlkům“.

Deník The Sun na novinových stáncích.

Deník The Sun na novinových stáncích.

Dosud není úplně jasné, za co budou novináři souzeni. Šéfka vyšetřování odposlechového skandálu ze Scotland Yardu v pondělí 27. února vyrazila dech informací, podle níž úzký kroužek veřejných činitelů dostal vyplaceno 80 000 liber. Jeden z novinařů měl k dispozici hotovost ve výši 150 000 liber, vyhrazenou čistě k podplácení. A nejspíše se prokáže,  že většina úplatků směřovala k tomu, aby bulvární novináři vytáhli z policie citlivé informace o britských celebritách. Tento týden bude plný dalších skandálních a nechutných odhalení.

Jen mediální experti a nejlepší z politiků připomínají, že je důležité odvrátit nebezpečí, k němuž se v britském žurnalismu schyluje. Místo toho, aby se vyprázdnila žumpa, několik hujerů se chystá s vaničkou vyšplouchnout i dítě. Uplácení policistů je nepřípustné, a pokud bude novinářům prokázáno, prostě půjdou nejméně na čtyři roky sedět. Ale musí se od toho oddělit případy, kdy novináři platí za informace, jejichž zveřejněním  chrání zájmy veřejnosti. A novinář musí být s to uchránit anonymitu svých zdrojů.

První vydání nedělního The Sun na novinových stáncích. (26. února 2012)

První vydání nedělního The Sun na novinových stáncích. (26. února 2012)

Nedávno bankéř Rothschild zažaloval Daily Mail za to, že poškozuje jeho jméno pomluvami – prý nabádal jednoho britského ministra, aby pomohl prosadit jistému ruskému oligarchovi jeho obchod v hodnotě půl miliardy liber. Noviny přinesly detaily přátelské schůzky v sauně a dalších libůstek, které jsou běžné při uzavírání transakcí v Rusku, ale v demokratické zemi nemají místo. Rothschild soud po zásluze prohrál. A britský čtenář si zasluhuje a potřebuje podobná odhalení.

Dva miliony budou báječné

Sun poprvé vyšel v neděli 25. února a zde jeden dílčí konkrétní údaj o prodeji ve stotisícovém Tunbridge Wells, kde jsou jeho čtenáři v menšině. „Objednali jsme 51 výtisků oproti 35, které nám chodí ostatní dny. V šest hodin večer byly všechny prodané, čekal jsem nicméně, že budou pryč už kolem deseti,“ říká jeden ze stánkařů. „Teprve v dalších týdnech se uvidí, jak se chytne. Ale zatím to vypadá slibně.“

Žena kupuje nedělní vydaní britského deníku The Sun (26. února 2012)

Žena kupuje nedělní vydaní britského deníku The Sun (26. února 2012)

Deník Sun prodává ve všední dny skoro 2.8 milionu výtisků; Murdoch tvrdí, že jakýkoliv výsledek blížící se dvěma milionům bude pro neděli úspěch. Ve srovnání se zlikvidovanými News of the World, nedělní Sun se jeví být méně slizkým bulvárem. Na druhou stranu si - na rozdíl právě od News of the World - nedělá ambice, co se týče investigativní žurnalistiky. Už proto bude jeho výroba nesrovnatelně levnější.

Murdoch se na Twitteru minulý týden chlubil, že inzerce pro nedělní Sun je pro nejbližší dobu beznadějně vyprodaná. V mnoha ohledech je to pro žurnalistiku skvělá zpráva. Ovšem pouze v případě, pokud v důsledku pochybných praktik téhož Murdocha nedojde k bezprecedentnímu přiškrcení britských investigavců.

Autor:


Ondřej Vetchý: Kvůli filmu Po strništi bos jsem musel zhubnout a udělat si plešku





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Miroslav Kalousek po jednání s prezidentem Milošem Zemanem.
ZÁPISNÍK: Několik slov chvály

O jednom kolegovi novináři a o nadávání na média. O české otázce a třech divadelních představeních. A také gratulace Miroslavu Kalouskovi, to jsou témata...  celý článek

Edvard Beneš před svou vilou
ZÁPISNÍK: České sebebičování. Přijali jsme Mnichov a vůbec

Obama přestal kouřit kvůli své ženě a lidem chybí nadhled. Říkáme, že jsme nejhorší a že se Beneš v roce 1938 choval jako "zbabělec".To jsou témata zápisníku...  celý článek

Američtí váleční veteráni navštívili památník druhé světové války ve
ZÁPISNÍK: Také Američané nadávají na svoji politiku

Spojené státy se přirovnávají k banánové republice a k ­Itálii. Americká konzervativní Tea Party žije v bublině. V bublině žije i Václav Klaus. To jsou témata...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.