Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Murdochovi hrozí stíhání za odposlechy, britský tisk píše o nové Watergate

  19:12aktualizováno  19:12
Předseda společnosti News International James Murdoch může být stíhán kvůli kauze telefonických odposlechů nejčtenějšího britského týdeníku News of the World. Jeho šance na koupi televize BSkyB se i podle vyjádření premiéra Davida Camerona stále snižují.

Mediální magnát Rupert Murdoch se svojí ženou Wendi (7. července 2011) | foto: AP

Podle britských zákonů může být Murdoch soudně stíhán, ať už se na kauze týdeníku News of the World podílel, nebo ne. Umožňuje to paragraf zákona, který hovoří o "trestní odpovědnosti jednatelů".

Skandál s odposlechy

Přehled hlavních událostí v kauze:

2006

8. srpna - Zatčen novinář Clive Goodman a soukromý detektiv Glenn Mulcaire. Byli obviněni z odposlouchávání královské rodiny.
2007

26. ledna - Goodman odsouzen na čtyři měsíce do vězení, Mulcaire na půl roku. Andy Coulson odstoupil z pozice šéfredaktora.
31. května - Šéf konzervativní opozice David Cameron nabídl Coulsonovi post mediálního poradce své strany.
2011

21. ledna - Aféra se opět vynořila na povrch, Coulson odstoupil z pozice šéfa komunikace premiéra Camerona.
5. dubna - Policie zatkla bývalého šéfredaktora NoW Iana Edmondsona a šéfa reportérů Nevillea Thurlbecka. Byli propuštěni na kauci. Nedělník se omluvil a nabídl některým postiženým kompenzace.
4. července - Vyšlo najevo, že Mulcaire odposlouchával hlasovou schránku třináctileté Milly Dowlerové unesené v roce 2002.
5. července - Vychází najevo, že špehováni byli nejen politici a celebrity, ale také pozůstalí po obětech teroristických útoků či nezletilé oběti zločinů.
6. července - Vyšlo najevo, že odposlouchávány byly patrně i  telefony rodin britských vojáků padlých v Iráku a v Afghánistánu.
7. července - Mediální impérium Ruperta Murdocha oznámilo, že NoW po 168 letech končí.
8. července - Policie zatkla Coulsona, vyšetřovaného kvůli odposlechům v NoW.

                        Zdroj: ČTK

Oznámil to bývalý ministr vnitra labourista Alan Johnson. "V zákoně se mluví o ředitelích společností, kteří jsou zodpovědní za své souhlasy, ale i za nevědomost, která může pramenit z nedostatku zájmu. Takže i když nebyl Murdoch do kauzy bezprostředně zapojen, může být trestně stíhán," citoval Johnsona britský deník The Daily Tepegraph.

Johnson také poukázal na Murdochovo čtvrteční prohlášení, ve kterém de facto zpochybnil mimosoudní vyrovnání, které nabídl některým osobám, jež nedělník sledoval.

"Společnost News International vyplatila mimosoudní vyrovnání, které jsem schválil. Teď vím, že jsem nevěděl všechno, když jsem ho schvaloval. Bylo to špatné rozhodnutí a já toho lituji," prohlásil na čtvrteční tiskové konferenci. 

BSkyB se Murdochovi vzdaluje čím dál víc

Premiér David Cameron dostal na páteční tiskové konferenci otázku, zda Murdocha stále považuje za vhodného a důvěryhodného pro řízení velké společnosti i po jeho přiznání, že on osobně schválil mimosoudní vyrovnání.

Premiér na to odpověděl: "Prohlášení vyvolává řadu otázek. A ty musí pomoci zodpovědět právě probíhající vyšetřovací procesy."

Společnost BSkyB se všeobecně hodnotí jako mimořádně lukrativní, ale také kontroverzní projekt. Podle kritiků může Murdochovi poskytnout ještě větší moc. 

Přestože je nabídka podmíněna tím, že News Corporation nebude mít kontrolu nad zpravodajskou televizí Sky News, proti prodeji se loni v říjnu postavila koalice různorodých britských médií.

Sky News a BBC News jsou jediné britské zpravodajské televizní stanice vysílající 24 hodin denně. BSkyB vznikla v roce 1990 sloučením Murdochovy Sky Television se společností British Satellite Broadcasting.

Prodej části BSkyB magnátovi vláda sice předběžně schválila, ale události posledních dní konečné rozhodnutí kabinetu možná změní. Premiér Cameron oznámil, že schvalovací proces ještě nějakou dobu potrvá.

Novodobá Watergate?

Britské listy se shodují, že aféra bude mít mimořádný dopad na britskou politiku i média. The Independent se dokonce na první stránce ptá, zda nejde o britskou obdobu Watergate, tedy aféry, která stála v roce 1974 funkci amerického prezidenta Richarda Nixona.

Murdoch byl podle mnohých nejmocnějším mužem v Británii. Jeho tisk ovlivňoval politiku i kariéru mnohých umělců. "Dny, kdy byl Murdoch nejmocnějším mužem v britském politickém světě, jsou pryč," řekl bývalý šéfa BBC Greg Dyke.

Osmdesátiletý Rupert Murdoch, který se zatím k aféře nevyjadřoval a nechal volnou ruku svému synovi Jamesovi, by měl podle britských médií dorazit do Londýna ještě v sobotu.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident USA Donald Trump při projevu o strategii pro Afghánistán na základně...
Trump představil strategii pro Afghánistán, chce tajit plány i počty vojáků

Spojené státy budou pokračovat v boji proti teroristům v Afghánistánu, aby se vyhnuly nepřijatelným důsledkům rychlého stažení americké armády ze země. Řekl to...  celý článek

Na předměstí indického města Bombaj se potulují modří psi. Za neobvyklou barvu...
Psi v Indii zmodrali. Může za to průmyslový odpad vypouštěný do řeky

Na předměstí indického města Bombaj se objevili modří psi. Poté, co byl případ nahlášen výboru pro kontrolu znečištění, se ukázalo, že za změnu barvy jejich...  celý článek

Severokorejské rakety v sobotu na vojenské přehlídce na centrálním Kim...
KLDR je jasným nebezpečím, ale Čína větší hrozbou, říká japonský expert

S rostoucím napětím mezi USA a Severní Koreou, kdy Pchjongjang hrozí útokem mezikontinentálními střelami, se pozapomíná na klíčového spojence severokorejského...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.