A jak potvrdil MF DNES, kraj pod jeho vedením už začal pracovat na projektu.
"Středočeský kraj již zpracovává možnou trasu čtyřproudé rychlostní komunikace, která by přemostila Vltavu mezi Kralupy a Libčicemi nad Vltavou. Projekt zpracováváme tak, aby nezasahoval do života žádné středočeské obce, ale naopak aby se stovkám z nich ulevilo od nadměrné nákladní dopravy, která je nyní zatěžuje," sdělil Rath.
Svůj návrh prosazoval marně
To je velké překvapení. Středočeský hejtman totiž loni na podzim marně prosazoval, aby silničáři a pražský magistrát přehodnotili trasování pražského silničního obchvatu a vedli ho takzvanou severní variantou. Neuspěl a už tehdy prohlásil, že pokud obchvat povede jižní variantou, postaví "vlastní".
Jeho výroky však nikdo nebral příliš vážně. Byly tehdy chápány spíš jako snaha provokovat politické protivníky z ODS - tedy pražského primátora Pavla Béma a Rathova předchůdce Petra Bendla, který stejně jako Praha podporoval jižní variantu obchvatu kolem Prahy.
Jenže David Rath to patrně myslí vážně. "Tato komunikace by spojila ruzyňské letiště, slánskou rychlostní komunikaci s letištěm ve Vodochodech a s ústeckou dálnicí. Současně by vyřešila obchvat Kralup a sloužila by jako skutečný severní tranzitní okruh vedoucí úplně mimo obydlená území," vzkázal Rath přes svoji mluvčí Berill Maschekovou.
Rathovi nejbližší o ničem nevědí
Podivné však je, že o tom nic nevědí ani Rathovi nejbližší kolegové v radě. "Je to úplně nová informace a blíží se to takzvanému velkému aglomeračnímu okruhu, o kterém se už několik let hovoří. Ale nic takového jsme neprojednávali," reagoval hejtmanův náměstek pro dopravu Robin Povšík.
Podobně hovoří i další Rathův náměstek Marcel Chládek. "Žádné peníze z kapitoly regionální rozvoj na to nešly. Takže pokud šly, tak zřejmě z Regionálního operačního programu (ROP), což jde zcela mimo krajský úřad a vedení Středočeského kraje. O penězích z ROP rozhoduje regionální rada, jejímž předsedou je doktor Rath," uvedl Chládek.
Rath také nevysvětlil, jak si představuje financování. Zásadní přitom je, zda by okruh vedl po čtyřproudé rychlostní komunikaci, nebo dvouproudé silnici. V prvním případě se náklady řádově odhadují na desítky miliard korun a platil by je stát. Fischerova vláda však investice do nových dopravních staveb zmrazila. Peníze z rozpočtu kraje by Rath mohl použít jedině v případě, že by se jednalo o silnici druhé nebo třetí třídy.
Povšík navíc upozornil, že příprava aglomeračního okruhu potrvá minimálně patnáct let. Je však nutný, protože Praha se prý tak rychle rozšiřuje, že za 20 až 30 let právě budovaný obchvat bude sloužit v podstatě jako městský okruh.