Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Mučení a znásilnění koštětem. Video z věznice naštvalo stovky Gruzínců

  13:12aktualizováno  17:21
Stovky lidí se v noci z úterý na středu shromáždily v centru Tbilisi, aby protestovaly proti poměrům v gruzínských věznicích. Opoziční televize odvysílaly záběry údajného mučení a šikany trestanců ze strany bachařů. Lidé žádali demisi dvou ministrů.

Záběry údajného týrání vězňů odvysílaly ve večerních zprávách televize Maestro TV a Channel 9. Ukazují bachaře z věznice Gldani 8, jak mlátí, kopou a týrají trestance. Na jiném videu dokonce vězně znásilňují tyčí od koštěte nebo obuškem.

Do ulic hlavního města poté vyšly stovky demonstrantů se slogany jako "Znásilni mě", "Jděte se vy***at" nebo "Jsem k***a naštvanej". Požadovali rezignaci ministra vnitra a ministra vězeňství. Ve středu se dokonce někteří příbuzní vězňů do nápravného zařízení Gldani 8 pokusili vpadnout.

"Není to první případ mučení ve věznicích. Ombudsman každý rok vydává zprávy o zdokumentovaných případech týrání trestanců. Ve zprávě z minulého roku je popsáno 140 různých případů mučení a špatného zacházení s vězni," řekla šéfredaktorka nezávislého časopisu Liberali Šorena Šaverdašvili.

Fotogalerie

Vláda ale obvinění demonstrantů odmítá. Ministryně vězeňství Khatuna Kalmekhelidzová prohlásila, že video je nainscenované. Nahráli ho podle ní policisté podplacení "lidmi s politickou motivací".

Odvolání bachařů

Prezident Michail Saakašvili ve svém prohlášení údajné mučení zachycené na videu odsoudil a slíbil, že práva trestanců budou lépe chráněna. "Ti, kteří tyto zločiny spáchali, stráví dlouhá léta za mřížemi. A stejně tak i ti, kteří podplatili stráže a tyto hrůzy nafilmovali," dodal prezident.

Během středy nařídil odvolání dozorců ze všech věznic a k hlídání trestanců vyslal policisty. Saakašvili také slíbil kompletní revizi vězeňského systému. "Porušování lidských práv se musí setkat s nulovou tolerancí. Budujeme civilizovanou a humánní zemi, nikoliv disciplínu založenou na násilí," prohlásil podle BBC prezident, který po svém nástupu v roce 2004 začal tvrdě potírat zločin.

Skandál je posledním zvratem v pokračující konfrontaci mezi vládou a opozicí. Zakavkazskou republiku čekají 1. října parlamentní volby, ve kterých se Saakašviliho stranu pokusí odstavit od moci partaj Gruzínský sen vedená miliardářem Bidzinou Ivanišvilim.

Šestapadesátiletý Ivanišvili vlastní také televizi Channel 9, která záběry údajného mučení odvysílala. Jeho strana současného prezidenta soustavně obviňuje z potlačování svobod a zavlečení Gruzie do katastrofální války s Ruskem v roce 2008.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Finští policisté útočníka, který v Turku pobodal deset lidí, postřelili do nohy...
Policie vyslechla Maročana, kterého podezírá z útoku ve finském Turku

Finští policisté v neděli v nemocnici vyslechli postřeleného osmnáctiletého Maročana, který je podezřelý ze spáchání pátečního útoku ve městě Turku....  celý článek

STŘEDOVĚK V SYDNEY. Středověcí „rytíři“ Luke Binks a Andrew McKinno pózují...
TÝDEN OBRAZEM: Prasečí koupel, moře bicyklů a středověk v Sydney

V australském Sydney se pořádal turnaj šermířů, Indové slavili výročí vyhlášení nezávislosti a v Londýně si to mezi sebou rozdaly wrestlerky. I tento týden vám...  celý článek

„Náš pochod vpřed nic nezastaví!“ Severokorejská propaganda se vysmívá...
Celou Ameriku máme v dosahu. Kim nechal natisknout nové úderné plakáty

Zářivé barvy, dramatické výjevy a bombastická hesla. To jsou hlavní atributy severokorejské propagandy. Režim Kim Čong-una v atmosféře zjitřených vztahů se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.