Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ostatky lidí z letu MS804 míří do Egypta, záznam z kokpitu je v pořádku

  10:56aktualizováno  10:56
Mauricijská loď vyzvedla všechny dosud objevené ostatky pasažérů a členů posádky letadla EgyptAir, které se v květnu zřítilo do moře. Technikům se mezitím podařilo vyprostit z poškozené černé skříňky čipy se záznamem komunikace pilotů. Na vraku se našly saze, což potvrzuje systémová hlášení o kouři na palubě.

Letadlo společnosti EgyptAir se chystá na let z Paříže do Káhiry (19. května 2016) | foto: Reuters

Plavidlo John Lethbridge specializované na pátrání v hlubinách oceánů podle BBC vyzvedlo všechna těla, která se na dně Středozemního moře podařilo zmapovat prostřednictvím sonarů. Loď s nimi teď pluje do přístavu v egyptské Alexandrii.

Nejprve budou ostatky zkoumat forenzní specialisté z vyšetřovacího týmu. Následně poputují do Káhiry, kde je čeká identifikace pomocí DNA.

Fotogalerie

Loď se mezitím vrátí na moře jižně od Kréty. Bude tam hledat ostatky dalších z 66 lidí, kteří v noci na čtvrtek 19. května cestovali z Paříže do Egypta.

Francouzští technici pokračují v záchraně dat z černé skříňky, která nahrávala zvuky v pilotní kabině letounu Airbus A320 včetně komunikace posádky. Přestože je schránka poničená, vyšetřovatelé tak brzy získají srozumitelný záznam.

„Není poškozen žádný z paměťových čipů na elektronické desce. Výsledky jsou uspokojivé, neboť umožnily přečtení dat z paměťové jednotky hlasového záznamníku,“ řekl deníku The Independent egyptský vyšetřovatel, který ve Francii dohlížel na práci techniků. Podrobná analýza záznamu bude v režii egyptských úřadů, zařízení proto putuje zpět do Káhiry.

ACARS i zapisovač ukazuje na požár, příčina stále neznámá

Nahrávka z kokpitu doplní údaje letových zapisovačů, které odborníkům částečně podařilo stáhnout už před dvěma týdny. Čipy s technickými údaji jsou sice částečně zničené a technici se je stále snaží opravit, dosud získaná data však odpovídají teorii o požáru na palubě.

Pád airbusu EgyptAir

Několik minut před pádem letadlo prostřednictvím systému ACARS vyslalo automatické hlášení o kouři na jedné z toalet a v prostoru avioniky pod kokpitem, následně problém s prudkým zahřátím oken v pilotní kabině a selhání autopilota.

Černá skříňka potvrdila, že čidla na palubě aktivovala požární poplach. Svědčí o tom i nález ve Středozemním moři. „Na troskách z přední části letadla je patrné poškození vlivem vysoké teploty i saze,“ cituje z prohlášení vyšetřovatelů deník The Guardian.

Zatím však není jasné, zda požár vyvolala technická závada, teroristický útok nebo nedbalost některého z cestujících či posádky. Příčinu by mohl objasnit právě záznam komunikace pilotů.

Obě černé skříňky podle vyšetřovatelů přestaly nahrávat ve výšce asi 11 kilometrů nad mořem, tedy v okamžiku, kdy se stroj stále pohyboval ve své obvyklé letové hladině.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.