Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ostatky z letu MS804 napovídají o explozi, znělo z Egypta. Úřad to popřel

  11:25aktualizováno  13:33
Egyptští vyšetřovatelé se domnívají, že během letu MS804 mezi Paříží a Káhirou strojem otřásla exploze. Uvedla to agentura AP s odvoláním na člověka, který zkoumal ostatky cestujících. Šéf vyšetřovatelů zprávu krátce poté popřel. Rozporuplné informace jsou pro vyšetřování pádu egyptského letadla typické.

Trosky zříceného letadla EgyptAir (21. května 2016). | foto: AP

Egyptští vyšetřovatelé zkoumali nalezené ostatky přímo v káhirské márnici. Pod podmínkou anonymity pak jeden z nich agentuře AP řekl, že se z moře podařilo vylovit zhruba 80 částí lidských těl. Všechny jsou ovšem velmi malé.

Pád airbusu EgyptAir

„Není tam dokonce žádná část, která by zůstala v celku - třeba paže nebo hlava. Logickým vysvětlením je exploze,“ uvedl Egypťan.

Agentura Reuters však o dvě hodiny později citovala šéfa vyšetřovatelů Hašáma Abdalhámida, který tvrzení popřel. „Vše, co bylo o této problematice publikováno, je zcela nepravdivé. Pouhé domněnky, které nepocházejí od vyšetřujícího úřadu,“ prohlásil.

Egypt: Před zmizením z radaru se letoun neotáčel ani neklesal

Celé vyšetřování od počátku provázejí zmatky, spekulace a rozporuplné informace. Sdělení letecké společnosti EgyptAir už několikrát vyvrátila řecká vláda. Její prohlášení se naopak často neshodují s informacemi, které dává novinářům egyptské ministerstvo civilního letectví.

Káhirské řízení leteckého provozu v úterý popřelo dřívější zprávy řeckého ministerstva obrany, podle kterého Airbus A320 s 66 lidmi na palubě před zmizením z radarů provedl nestandardní letecké manévry.

Atény uvedly, že se stroj nejprve stočil o 90 stupňů doprava a následně provedl otočku o 360 stupňů, přičemž navíc výrazně klesl. Podle Egypťanů ovšem stroj letěl ve standardní výšce 37 tisíc stop, tedy asi 11 kilometrů nad Středozemním mořem. Radary v Káhiře popsané manévry nezaznamenaly.

Podobné nesrovnalosti nejsou během vyšetřování letu MS804 ničím výjimečným. Mluvčí společnosti EgyptAir například krátce po zmizení prohlásil, že piloti dispečerům hlásili nouzový stav. Úřady to ovšem popřely a letecká společnost svá slova později vzala zpět.

Přístroje hlásily kouř mezi přístroji i rozbitá okna

Teorii o výbuchu na palubě podporuje i nedělní zpráva o automaticky odeslaných datech ze systému ACARS, který slouží ke komunikaci letadla s aerolinkami a řízením letového provozu.

Airbus A320 v průběhu tří minut ohlásil kouř na jedné z toalet i v prostoru pod kokpitem, který je vyhrazený avionice. Informoval také o poškození oken v pilotní kabině. Po třech minutách se ACARS odmlčel a stroj zmizel z radarů. Piloti se v té době už dispečerům neozvali (více se dočtete zde).

Letečtí odborníci už v neděli upozornili, že data ze systému ACARS sama o sobě nepotvrzují, že na palubě vypukl například požár. V kombinaci s úterním zjištěním egyptských soudních lékařů však napovídají, že výbuch na palubě patří mezi nejpravděpodobnější důvody pádu letadla.

Podívejte se na poslední záznamy letu MS804:

21.května 2016 v 08:32, příspěvek archivován: 24.května 2016 v 11:38

#MS804 Les ACARS semblent indiquer un dégagement de fumée avant la perte de signal - https://t.co/Ox3qUPNX16 pic.twitter.com/2inxr8xzik

Podle serveru France24 se egyptští vyšetřovatelé obrátili na Francii s žádostí o pomoc. Chtějí prověřit veškeré dokumenty a videozáznamy z letiště Charlese de Gaulla, které se týkají večerního odletu egyptského airbusu. Zároveň by rádi vyslechli francouzské dispečery, aby se ujistili, zda piloti před zřícením letadla skutečně nehlásili žádnou závadu.

Ve Středozemním moři mezitím bez úspěchu pokračuje pátrání po trupu letadla a zejména po takzvaných černých skříňkách, které zaznamenávají letové údaje i zvuky v pilotní kabině. V oblasti mezi řeckým ostrovem Karpathos a egyptskou Alexandrií je ovšem moře asi tři kilometry hluboké, Černé skříňky budou ještě zhruba 30 dní vysílat zvukový signál. Pokud se baterie vybijí, pátrání to ještě více zkomplikuje.

Autor:
Témata: Airbus, Radar, Twitter


Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.