Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mrtví z tramvají vyvolávají emoce

  16:43
Desítky rodinných tragédií způsobila páteční srážka tramvají v Ostravě. Všichni se teď ptají, jak je možné, že na trati nebylo žádné technické zajištění, které by zabránilo katastrofě poté, co řidič jedné z tramvají nepočkal na protijedoucího kolegu a vjel na trať.

Jan Kučera, náměstek generálního inspektora Drážní inspekce | foto: Drážní inspekce

Kdo za to může? Proč ještě nikdo neodstoupil? Ze všech stran se valí otázky, jejichž odpovědi jsou ale naprosto prosté, jen je nikdo nechce slyšet.

Předně si musíme uvědomit, že trať byla řádně schválena pro provoz příslušným drážním správním úřadem. To, že trať není nebezpečná, dokládá i to, že mnoho desítek let se tam nic (závažného) nestalo.

Nyní, pravděpodobně selháním jednotlivce (ne systému!), se odehraje tragédie a všichni se probudí. V televizi se dovíte, že podle místních byla jen otázka času, kde se stane taková nehoda, a že pochybil i Dopravní podnik. Nikdo z místních ale nedal žádný podnět některé z institucí (policie, drážní inspekce, drážní správní úřad, Dopravní podnik), aby se způsobem zabezpečení zabývala.

Připustíme-li vinu třeba Dopravního podniku (za to, že trať lépe nevybavil), pak stejnou vinu mají i ti místní, kteří "věděli“, že se stane na takto vybavené trati nehoda, a nic s touto informací nepodnikli!

Opatření, která na místě nehody nyní provádí Dopravní podnik, jsou určitě správná. Bohužel člověka zamrazí, když si uvědomí, že ostravský DP tato opatření vůbec nemusí provádět! Pokud má totiž provozovatel dráhu provozovanou dle předpisů, není důvod, aby na ní zastavoval provoz (a ani mu to nikdo nemůže nařídit). DPO se sám o své dobré vůli rozhodl zvýšit stupeň zabezpečení, byť mu to žádné nařízení neukládá.

Je bez diskuze, že je to krok správným směrem. Kritici tvrdí, že to mělo být už dávno. Už ale mlčí o skutečnosti, že v dávno schváleném investičním záměru pro letošní rok bylo plánované položení optického kabelu podél trati, což je začátek budování technického zajištění proti chybě řidiče tramvaje. Jistě, zařízení tam mohlo být už dávno, ale jak je vidět, DPO situaci řešil a nesnažil se hrát pozici mrtvého brouka, jak je mu nyní předhazováno.

Z celostátního pohledu na tragédii v Ostravě vyplývá mj. také jistá absurdita – v Ostravě zahynuli tři lidé a všechna média to již čtyři dny mají jako hlavní téma. Přitom za první dva týdny v dubnu zahynulo na českých silnicích čtyřicet osob, tedy třináctkrát více. A šílí snad média a obviňují někoho ze špatné kvality silnic či předpisů? Ne. Důvod je prostý – lidé si prostě zvykli na to, že na silnici pořád někdo umírá, a tak nepožadují žádné technické zařízení, které by zaúčinkovalo v případě selhání řidiče. Ale když se (jednou za dlouhou dobu) srazí tramvaje v Ostravě, je z toho velká mediální kampaň. Není to trochu nepoměr?

Dovolím si ještě další přirovnání. Na železničních přejezdech bez závor zahynulo loni v České republice pětadvacet osob a dalších 108 bylo zraněno. Na přejezdech se závorami ukončilo loni svůj život šest osob a devět jich bylo zraněno. Není to dostatečný důvod pro to, abychom prohlásili všechny přejezdy bez závor za nebezpečné a okamžitě trvali na jejich zavření do doby, než tam budou závory? Přitom logika je stejná jako v případě ostravské tramvaje – vyšší způsob (technického) zabezpečení eliminuje chybu lidí. Proč ho najednou všichni vyžadují jen v jednom konkrétním případě v Ostravě a nechtějí ho řešit obecně (třeba na těch přejezdech)?

Lidé budou chybovat vždy – v loňském roce zavinil lidský faktor např. šedesát sedm procent všech nehod způsobených provozovateli drážní dopravy, do stejné kategorie bude zřejmě spadat i ona tragická srážka tramvají. Bohužel, vyšší technické zabezpečení je především otázkou peněz. Nebo spíš ochoty – zde je příklad ze života.

Drážní inspekce už dlouho usiluje o to, aby na železničním přejezdu ve Veselí nad Lužnicí byly nainstalovány závory. Důvod? Osm nehod za posledních pět let, jeden mrtvý, osm zraněných a škoda téměř šest milionů korun. Všechny nehody mají jedno společné – řidiči přehlédli blikající světla. Pokud by tam byly závory, určitě by si jich všimli. Už v roce 2005 drážní inspekce požadovala instalaci závor na tento přejezd. Ty tam ale zatím nejsou, protože přejezd odpovídá všem předpisům (není nebezpečný), takže není zákonem daná možnost, jak donutit provozovatele dráhy ke zvýšení zabezpečení. Vlastník dráhy se pouze vyjádřil, že v letech 2011–2013 bude přejezd nahrazen mimoúrovňovým křížením. A hotovo. Kupodivu to nezajímá ani pojišťovny, které všechny škody uhradily. A média už vůbec ne.

Proto není fér, že každý teď kope do ostravského Dopravního podniku, který i bez upozornění zvnějšku začal sám situaci řešit, když v této zemi je několik dalších míst, kde je riziko větší. Výše uvedený příklad z jihu Čech je totiž jen jedním z praxe, jak se také provozovatel dráhy může chovat. Jenže zatímco nehody na přejezdech nikoho nepřekvapí, srážka tramvají je událostí. Smutnou, tragickou. Ale ne tak častou. Naštěstí.

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...