Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mrtví z tramvají vyvolávají emoce

  16:43
Desítky rodinných tragédií způsobila páteční srážka tramvají v Ostravě. Všichni se teď ptají, jak je možné, že na trati nebylo žádné technické zajištění, které by zabránilo katastrofě poté, co řidič jedné z tramvají nepočkal na protijedoucího kolegu a vjel na trať.

Jan Kučera, náměstek generálního inspektora Drážní inspekce | foto: Drážní inspekce

Kdo za to může? Proč ještě nikdo neodstoupil? Ze všech stran se valí otázky, jejichž odpovědi jsou ale naprosto prosté, jen je nikdo nechce slyšet.

Předně si musíme uvědomit, že trať byla řádně schválena pro provoz příslušným drážním správním úřadem. To, že trať není nebezpečná, dokládá i to, že mnoho desítek let se tam nic (závažného) nestalo.

Nyní, pravděpodobně selháním jednotlivce (ne systému!), se odehraje tragédie a všichni se probudí. V televizi se dovíte, že podle místních byla jen otázka času, kde se stane taková nehoda, a že pochybil i Dopravní podnik. Nikdo z místních ale nedal žádný podnět některé z institucí (policie, drážní inspekce, drážní správní úřad, Dopravní podnik), aby se způsobem zabezpečení zabývala.

Připustíme-li vinu třeba Dopravního podniku (za to, že trať lépe nevybavil), pak stejnou vinu mají i ti místní, kteří "věděli“, že se stane na takto vybavené trati nehoda, a nic s touto informací nepodnikli!

Opatření, která na místě nehody nyní provádí Dopravní podnik, jsou určitě správná. Bohužel člověka zamrazí, když si uvědomí, že ostravský DP tato opatření vůbec nemusí provádět! Pokud má totiž provozovatel dráhu provozovanou dle předpisů, není důvod, aby na ní zastavoval provoz (a ani mu to nikdo nemůže nařídit). DPO se sám o své dobré vůli rozhodl zvýšit stupeň zabezpečení, byť mu to žádné nařízení neukládá.

Je bez diskuze, že je to krok správným směrem. Kritici tvrdí, že to mělo být už dávno. Už ale mlčí o skutečnosti, že v dávno schváleném investičním záměru pro letošní rok bylo plánované položení optického kabelu podél trati, což je začátek budování technického zajištění proti chybě řidiče tramvaje. Jistě, zařízení tam mohlo být už dávno, ale jak je vidět, DPO situaci řešil a nesnažil se hrát pozici mrtvého brouka, jak je mu nyní předhazováno.

Z celostátního pohledu na tragédii v Ostravě vyplývá mj. také jistá absurdita – v Ostravě zahynuli tři lidé a všechna média to již čtyři dny mají jako hlavní téma. Přitom za první dva týdny v dubnu zahynulo na českých silnicích čtyřicet osob, tedy třináctkrát více. A šílí snad média a obviňují někoho ze špatné kvality silnic či předpisů? Ne. Důvod je prostý – lidé si prostě zvykli na to, že na silnici pořád někdo umírá, a tak nepožadují žádné technické zařízení, které by zaúčinkovalo v případě selhání řidiče. Ale když se (jednou za dlouhou dobu) srazí tramvaje v Ostravě, je z toho velká mediální kampaň. Není to trochu nepoměr?

Dovolím si ještě další přirovnání. Na železničních přejezdech bez závor zahynulo loni v České republice pětadvacet osob a dalších 108 bylo zraněno. Na přejezdech se závorami ukončilo loni svůj život šest osob a devět jich bylo zraněno. Není to dostatečný důvod pro to, abychom prohlásili všechny přejezdy bez závor za nebezpečné a okamžitě trvali na jejich zavření do doby, než tam budou závory? Přitom logika je stejná jako v případě ostravské tramvaje – vyšší způsob (technického) zabezpečení eliminuje chybu lidí. Proč ho najednou všichni vyžadují jen v jednom konkrétním případě v Ostravě a nechtějí ho řešit obecně (třeba na těch přejezdech)?

Lidé budou chybovat vždy – v loňském roce zavinil lidský faktor např. šedesát sedm procent všech nehod způsobených provozovateli drážní dopravy, do stejné kategorie bude zřejmě spadat i ona tragická srážka tramvají. Bohužel, vyšší technické zabezpečení je především otázkou peněz. Nebo spíš ochoty – zde je příklad ze života.

Drážní inspekce už dlouho usiluje o to, aby na železničním přejezdu ve Veselí nad Lužnicí byly nainstalovány závory. Důvod? Osm nehod za posledních pět let, jeden mrtvý, osm zraněných a škoda téměř šest milionů korun. Všechny nehody mají jedno společné – řidiči přehlédli blikající světla. Pokud by tam byly závory, určitě by si jich všimli. Už v roce 2005 drážní inspekce požadovala instalaci závor na tento přejezd. Ty tam ale zatím nejsou, protože přejezd odpovídá všem předpisům (není nebezpečný), takže není zákonem daná možnost, jak donutit provozovatele dráhy ke zvýšení zabezpečení. Vlastník dráhy se pouze vyjádřil, že v letech 2011–2013 bude přejezd nahrazen mimoúrovňovým křížením. A hotovo. Kupodivu to nezajímá ani pojišťovny, které všechny škody uhradily. A média už vůbec ne.

Proto není fér, že každý teď kope do ostravského Dopravního podniku, který i bez upozornění zvnějšku začal sám situaci řešit, když v této zemi je několik dalších míst, kde je riziko větší. Výše uvedený příklad z jihu Čech je totiž jen jedním z praxe, jak se také provozovatel dráhy může chovat. Jenže zatímco nehody na přejezdech nikoho nepřekvapí, srážka tramvají je událostí. Smutnou, tragickou. Ale ne tak častou. Naštěstí.

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

Írán zaútočil na Izrael. Armáda zachytila většinu střel, pomohli spojenci

13. dubna 2024  20:38,  aktualizováno  14.4 8:54

Sledujeme online Írán vyslal na Izrael desítky bezpilotních letounů a také rakety. Je to odveta za útok na íránský...

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové zničili Ukrajině elektrárnu, Polsko kvůli útokům vyslalo stíhačky

11. dubna 2024  8:15,  aktualizováno  12:37

Sledujeme online Rusko v noci na čtvrtek podniklo rozsáhlý útok na energetickou infrastrukturu ve čtyřech...

Z léta opět do mrazů. V příštím týdnu bude i sněžit, varují meteorologové

11. dubna 2024  16:11

Léto se ještě zdaleka neblíží. Upozorňují na to meteorologové a dodávají, že podle všech modelů do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ozbrojenci vtrhli do domu a svázali podnikatele s rodinou, zřejmě šlo o mstu

12. dubna 2024  9:44,  aktualizováno  15:08

Policisté z Česka i Německa pátrají na Domažlicku po ozbrojencích, kteří v noci na dnešek přepadli...

Česko může žádat o výjimku z migračního paktu, potvrdila eurokomisařka

18. dubna 2024  5:43,  aktualizováno  10:36

Přímý přenos Česko bude moci žádat o výjimku z migračního paktu Evropské unie kvůli velkému množství uprchlíků z...

Mezi stanicemi Želivského a Náměstí Míru nejezdí metro. Do kolejiště spadl muž

18. dubna 2024  10:14,  aktualizováno  10:34

Hasiči zasahují na stanici metra Flora. Obousměrný provoz linky A tam ráno zastavil pád muže do...

Chorvatské volby po vyhrocené kampani vyhrála proevropská vládní strana HDZ

18. dubna 2024  6:23,  aktualizováno  10:22

Chorvatské parlamentní volby vyhrála středopravá vládní strana Chorvatské demokratické společenství...

Na Příbramsku sjel autobus s dětmi do příkopu, čtyři se lehce zranily

18. dubna 2024  10:01,  aktualizováno  10:10

Poblíž Sedlčan na Příbramsku havaroval autobus, ve kterém jelo několik desítek dětí. Ze zatím...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...