Mrázovku opět brzdí odpůrci

Praha 5 - Další komplikaci dostala včera stavba tunelu Mrázovka. Ekologicky zaměřená Společnost pro trvale udržitelný život totiž včera podala odvolání proti stavebnímu povolení na východní tunelovou troubu tunelu. V praxi to znamená, že se stavba této části Mrázovky přinejmenším opět zdrží - a tím i prodraží. Právník Petr Kužvart, který společnost zastupuje , dokonce tvrdí, že se město snaží stavět tuto část Mrázovky načerno a nyní se snaží stavbu legalizovat.

Povolení, proti kterému se Společnost za trvale udržitelný rozvoj (STUŽ) odvolává, bylo totiž vydáno v řízení o odstranění stavby, protože stavební úřad loni zjistil, že hlavní město zahájilo práce bez povolení. STUŽ při odvolání poukazuje i na další okolnosti.

"Na rozdíl od doby územního řízení stavby v letech 1997-1998 jsou nyní k dispozici alarmující výpočty pravděpodobného dopravního vytížení tunelů Mrázovka, kterými by mělo projíždět až 117 tisíc vozidel za den," tvrdí Kužvart, který soudí, že by se mohla za patnáct let i několikanásobně zvýšit doprava ve Strahovském tunelu až na 135 tisíc vozidel za den.

Odbor životního prostředí magistrátu podle STUŽ ve stavebním řízení zcela ignoroval nejnovější výpočty i naměřené hodnoty, vycházel ze starých údajů a neaktuálních modelových výpočtů, a proto dal souhlas se stavbou východního tunelu.

"STUŽ opakovaně navrhuje zredukovat rozsah pražského Temelína. Jinak tato i navazující stavby pohltí miliardy navíc mimo původní rozpočet a vytvoří novou severojižní magistrálu na levém břehu Vltavy se všemi zhoubnými a již těžko napravitelnými důsledky," tvrdí Kužvart.

Ekologové soudí, že by tranzitní doprava neměla být zaváděna do prostoru mezi Zlíchov a Malovanku, ale měla by být vedena mimo dno pražské kotliny. K tomu má plně postačovat západní tunelová trouba Mrázovky. Ředitel magistrátního odboru městského investora Jozef Macko odvolání STUŽ očekával. "Spíše by mne překvapilo, pokud by se neodvolali. Domnívám se ale, že i toto odvolání je úplně zbytečné, protože veškerá dosavadní odvolání ekologů skončila s negativním výsledkem," řekl Macko.

Magistrátní odbor dopravy musí nyní odvolání STUŽ poslat na ministerstvo dopravy a město jako investor stavby bude čekat na výsledek odvolacího řízení. "Odvolání potrvá asi tak dva měsíce. Harmonogram stavby tunelu, který jsme měli již po několikáté aktualizovaný, budeme muset opět přepracovat. A to znamená nejenom zdržení, ale i prodražení stavby," dodal Macko, který argumenty předložené STUŽ odmítá. ¨

Výstavba tunelu Mrázovka, který má spojit Strahovský tunel s novou komunikací Zlíchov - Radlická a následně i s Barrandovským mostem, má oproti původním předpokladům nejenom výrazné zpoždění, ale navíc se městu i značně prodraží. Město počítalo s tím, že za stavbu soustavy tunelů zaplatí 4,3 miliardy korun, ale již koncem ledna městští radní odsouhlasili, že se stavba prodraží téměř o miliardu.

První auta by měla tunelem projet někdy v roce 2003. Podle radních způsobilo zpoždění především opakované odvolávání ekologických sdružení proti vydaným rozhodnutím. Prodlužováním doby stavby se totiž zvyšuje cena prací. Stavbaři navíc při ražbě západní roury tunelu narazili na obtížné geologické podmínky, které stavbu rovněž prodražily. Náklady se zvýšily mimo jiné i kvůli nutné změně technologie.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video