Torza z německé proudové stíhačky přivezli do města v sobotu. Členové Klubu historie letectví, kteří muzeum provozují, ihned několik částí umístili do expozice. Lidé je tak mohou vidět již v těchto dnech.
Messerschmitt Me-262 SchwalbeNěmecký proudový stíhač, jehož vývoj začal již před 2. světovou válkou. Testy motorů byly dlouho neúspěšné, a tak se do výzbroje dostal až v roce 1944. Stal se prvním nasazeným bojovým letounem s proudovým motorem. Byl určen převážně pro boj s bombardéry, proti klasickým stíhačkám nebyl příliš účinný vzhledem ke své horší obratnosti a slabé akceleraci. Celkem bylo Luftwaffe dodáno 1 433 strojů, do bojů však zasáhla jen menší část. Po válce létalo 12 těchto strojů i v československé armádě. Konstrukce tohoto unikátního letadla do značné míry ovlivnila vývoj poválečného letectví. |
Dostat těžké a rozměrné části německých strojů do budovy nebylo jednoduché. Proplést se s motory úzkými chodbami vyžadovalo velkou opatrnost. Lehce se mohlo stát, že by motor zavadil o některý z vystavených exponátů.
"Musíme zabránit šíření koroze," říká odborník
"Přivezli jsme tři takřka kompletní motory z proudové stíhačky Messerschmitt Me-262 Schwalbe a části trupu. Nalezeny byly v dubnu poblíž letiště u Českých Budějovic. Byl to doslova poklad," uvedl člen Klubu historie letectví Vladislav Burian.
Dva motory byly rovnou umístěny mezi exponáty. Jeden získal čestné místo vedle cvičné atomové pumy, druhý pak hned na chodbě u vchodu.
"Části messerschmittu byly nalezeny v docela dobrém stavu. Jenže jednotlivé díly byly pak omyty vodou a ponechány v hangáru. Začaly proto rychle oxidovat. Musíme je urychleně zakonzervovat, aby se koroze nerozšiřovala," vysvětlil vedoucí muzea Michael Šafránek.
Několik částí už je ve stavu, kdy spíš vypadají jako pečicí papír - plech je velmi tenký a na mnoha místech děravý. Mnoho materiálu tak bude k ničemu.
I v době konzervace návštěvníci díly uvidí
Konzervaci provedou pracovníci muzea sami za odborné asistence Tomáše Fedry z Muzea Jindřichohradecka.
"Celé díly se musí namočit do speciálního roztoku, kde by měly zůstat co nejdéle. Odhaduji, že to bude trvat nejméně rok," zdůraznil Fedra.
Nalezené exponáty jsou Muzeu letectví zapůjčeny na tři roky, během kterých se bude pracovat na jejich zakonzervování. Na snímku vpravo bývalý pilot Zdeněk Krupička při očišťování.
Návštěvníci muzea se přesto mohou těšit na jednu zvláštnost - konzervace motorů bude probíhat přímo v muzeu před jejich zraky.
"Například v Německu je to běžný postup, ale u nás se to vůbec nedělá. Pro lidi to bude zajímavé v tom, že uvidí postup, jak se daří s motory pracovat," vysvětlil Burian.