Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Motory letadel kontrolují sami piloti, dvojí kontrolu ČSA zrušila

  2:29aktualizováno  2:29
Po tragickém pádu francouzského letadla MF DNES sledovala, jak České aerolinie prohlížejí letadla před startem. Celkovou denní prohlídku provádějí na Ruzyni technici, poslední kontrola před letem je však vždy na pilotovi – právě on zodpovídá za bezpečnost cestujících.

MF DNES zjišťovala,jak probíhá kontrola letadel ČSA před vzletem. | foto: Michal Šula, MF DNES

Pilot Jan Janík přichází k mohutnému motoru Airbusu A320. Evropský dopravní letoun ve službách Českých aerolinií (ČSA) stojí na letišti v pražské Ruzyni. Před chvílí technici dokončili jeho celkovou denní prohlídku. Poslední kontrola před letem je však vždy na pilotovi – právě on zodpovídá za bezpečnost cestujících.

Janík se podívá do motoru a zkontroluje, jestli nejsou listy turbíny poškozené. "Někdy se stane, že do turbíny vlétne pták. Je potřeba ověřit, jestli tam nejsou zbytky ptačích těl," říká pilot.

MF DNES zjišťovala,jak probíhá kontrola letadel ČSA před vzletem.

Před hangárem stojí reportéři MF DNES a pozorují, jak důkladně piloti českých aerolinek kontrolují letouny před každým startem.

Důvod je jasný – po nedávné tragické nehodě Airbusu A330 společnosti Air France, který se zřítil do Atlantiku, se cestující opět začali zajímat o bezpečnost letadel. Ekonomická krize navíc nutí aerolinky šetřit, a tak se v celém světě objevily hlasy, zda to není na úkor bezpečnosti.

Kritika neminula ani ČSA. Aerolinky totiž z ekonomických důvodů zrušily dvojí prohlídky letadel před startem. Dosud je prověřovali mechanici i členové posádky, nyní vše zůstává jen na posádce.

MF DNES zjišťovala,jak probíhá kontrola letadel ČSA před vzletem.

"Tato změna nemá vliv na bezpečnost či kvalitu kontroly. Technici a piloti dosud dělali totéž, což bylo zbytečné," říká mluvčí ČSA Hana Hejsková. Šéf asociace pilotů Filip Gaspar však nesouhlasí. Dvojí kontroly považuje za standard. A to přesto, že za poslední léta neodhalily jedinou závadu.

"Jednou bylo rozbité světlo"

Reportéři MF DNES se proto rozhodli na vlastní oči zhlédnout, jak kontroly vypadají. Stojíme u velkého hangáru na ruzyňském letišti. Abychom se tam dostali, musíme projít důkladnou policejní prohlídkou.
Uvnitř hangáru právě technici skládají velký boeing, který zde "zaparkoval" na pravidelnou prohlídku po deseti letech.

Jak se rozebírá a kontroluje dopravní letadlo

"Dá se říct, že jej rozebereme téměř do posledního šroubku. Prověřit se musí každá součástka," vysvětluje viceprezident pro techniku ČSA Roman Planička.

Vnitřek letounu opravdu vypadá jako prázdná kovová roura. Chybí sedadla, okna, místy podlaha i přístrojová deska. Těžko si představit, že tenhle stroj ještě někdy poletí.

Na ploše před budovou zatím čeká Airbus A320 na předletovou kontrolu. Pilot pomalu obchází letoun a zkoumá, zda je všechno v pořádku – sondy, antény, pneumatiky. 

Oproti důkladným denním a týdenním prohlídkám, kterými musí letadlo pravidelně procházet, to vypadá spíš jako formalita. "Za posledních pět let jsem při této obhlídce přišel na jedinou závadu – rozbité světlo na podvozku," usmívá se pilot.

MF DNES zjišťovala,jak probíhá kontrola letadel ČSA před vzletem.

A zdůrazňuje, že létání je nejbezpečnější dopravou právě proto, že systém kontrol letadel je mimořádně důkladný. Stanovují ho mezinárodní regule, na které dohlížejí úřady, nezávislé firmy i výrobci letadel.
I tak ale k tragédiím občas dochází. Podle expertů jim zcela předejít nelze. Roli hraje náhoda. Letoun ČSA měl naposledy havárii, při níž umírali lidé, v roce 1975.

Příčina současného pádu letadla Air France není známa. Technici zveřejnili jen to, že airbusu selhalo zařízení měřící rychlost. Air France proto rychloměry vyměňuje.

"My tento typ airbusu nemáme, přesto uvažujeme o tom, že našim pilotům na školení zopakujeme, jak se chovat při potížích s rychloměry," slibuje viceprezident Planička.

Čtěte v sobotní MF DNES

Rozhovor s pilotem Janem Janíkem

čtěte zítra v příloze Víkend.

.






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. Nasbírali jich zatím 78 321. Aby...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.