Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Motoristé musí od neděle svítit

  0:01aktualizováno  0:01
Všichni řidiči musí od neděle jezdit s rozsvícenými světlomety i ve dne. Ukládá to zákon o provozu na pozemních komunikacích: V období, kdy platí zimní čas, je povinné svítit po celý den. Svícení snižuje riziko nehody, podle odborníků by bylo lepší, kdyby se muselo jezdit s rozsvícenými světly po celý rok.

Vláda přitom původně navrhovala, že se bude muset svítit ve dne po celý rok.  Senát však prosadil, aby řidiči museli reflektory zapínat jen od září do konce března.

Jedním z důvodů bylo, že od jara do podzimu je ve dne dost světla - na rozdíl od Skandinávie, kde se musí svítit pořád. Jenže skutečnost je taková, že od jara do podzimu některá auta svítí a některá nesvítí, což je pro bezpečnost provozu nejhorší.

"Když jede kolona svítících aut, v níž jedno nesvítí, není toto auto vidět," vysvětluje Karel Pospíšil, vedoucí sekretariátu Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu BESIP. Neosvětlená auta jsou podle Václava Špičky z Autoklubu špatně vidět, třeba když se náhle zatáhne obloha anebo při jízdě lesem.

"A ani slunce nenahradí výrazné světelné body, kterými jsou světlomety vozidla. Naopak. Světla mohou být jediným opěrným bodem, podle něhož řidič jedoucí proti slunci, a tedy zrakově handicapovaný, včas zaregistruje protijedoucí či křižující auto," vysvětlil Pavel Skládaný z brněnského Centra dopravního výzkumu.

"Hůře viditelná auta jsou jednou z příčin zejména víkendových dopravních nehod," uvedl před časem Josef Tesařík z policejního prezidia. Policie však nevede speciální statistiku nehod způsobených nedostatečnou viditelností.

BESIP zveřejnil analýzu mezinárodních výzkumů, kterou si objednala Evropská komise. Ze zprávy vyplývá, že při celoročním svícení by v celé Evropě bylo o 5,5 tisíce mrtvých a 155 tisíc zraněných méně.

Karel Pospíšil z BESIP uvedl, že se pokusí prostřednictvím ministerstva dopravy prosadit změnu zákona tak, aby se muselo svítit po celý rok. "Ale zatím nevíme, kdy to bude," dodává Pospíšil.

Podobnou zkušeností už prošla Skandinávie, kde se původně také muselo svítit jen od jara do podzimu. Jelikož se v mezidobí stávalo více nehod, zákon byl po několika letech změněn. Švédsko je v současnosti jednou ze zemí s nejmenším počtem nehod v Evropě.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Iniciativa Pestrá strava bez chemie učí školáky, jak si připravit zdravou...
Přibývá obézních dětí. Kopírují stravovací návyky rodičů, varují odborníci

Každé čtvrté dítě má nadváhu, každé sedmé je obézní a každé čtvrté dítě ze sta je dokonce extrémně obézní. Za tuto nepříznivou statistiku může špatný životní...  celý článek

Řetězový most v Budapešti
100 POHLEDŮ: Skladiště pod elegantním mostem v Budapešti

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Prezidentský kandidát Vratislav Kulhánek na snímku ze srpna 2017.
Kulhánek má nutné podpisy. Chce, aby Češi mohli být na prezidenta opět hrdí

Bývalý šéf automobilky Škoda Auto Vratislav Kulhánek získal 23 podpisů poslanců ze šesti stran a může tedy kandidovat na prezidenta republiky. Kandiduje s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.