Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Motor concordu se pravděpodobně vznítil od prasklých pneumatik

  20:29aktualizováno  20:29
Podle mezinárodního týmu expertů může být příčinou havárie concordu prasklá pneumatika, která začala hořet a od ní se plamen dále rozšířil do motoru. Nehoda concordu, který se v úterý krátce po startu zřítil nedaleko Paříže, si již vyžádala 114 lidí. Poslední oběť nalezli záchranáři po poledni v troskách hotelu. První předběžná zpráva o příčinách havárie bude zveřejněna až na konci srpna.
Články k havárii concordu
Bezpečnost O bezpečnosti letounů Concorde
Svědci Svědci pádu letadla oceňují pilota
Concorde Concorde - odjakživa symbol výjimečnosti
Francie Pařížané strnuli v šoku
Německo Německo se zastavilo
Dovolená Konec "báječné" dovolené
Havárie Našly se černé skříňky havarovaného concordu
Místo neštěstí Očima redaktora MF DNES

Experti uvažují i tom, že se mohl úlomek prasklé pneumatiky dostat do motoru a narušit ho a eventuálně poškodit i mechanismus pro spouštění podvozku.

Air France popřela výměnu čerpadla těsně před startem havarovaného concordu, jak uvedl dříve list Le Parisien.

Jediné, co bylo těsně před startem opravováno na žádost pilota, byl obraceč tahu.

Památku 114 obětí havárie ve čtvrtek věčer pařížané uctili ekumenickou bohoslužbou v chrámu Madeleine a minutou ticha na letištích v Roissy a Orly.

Technické příčiny nehody se stále intenzivně vyšetřují

Podle čtvrtečních údajů zpravodaje MF Dnes by úterní pád concordu nedaleko Paříže mohl být způsoben prasklým diskem turbíny motoru letadla. Příčinou byla pravděpodobně vada materiálu nebo nějaký předmět z rozjezdové dráhy, možná úlomek z jiného startujícího letadla, který do turbíny zalétnul

Francouzský Úřad pro vyšetřování nehod (BEA), který zkoumá technické příčiny katastrofy ve čtvrtek oznámil, že posádka concordu hlásila řídící věži nejen poruchu na motoru číslo dvě, ale také to, že se nezatáhl podvozek. První analýza údajů z černých skříněk letadla ukázala rovněž problémy s motorem číslo jedna sousedícím s číslem dvě pod levým křídlem.

"Skupina asi šesti mechaniků opravovala na žádost pilota concordu těsně před startem obraceč tahu, který napomáhá brždění při přistání letadla," uvedl G. Belliard z odborů leteckých mechaniků. Jakékoli souvislosti mezi havárií letounu a opravovanou částí motoru však zatím zůstávají v rovině hypotéz.

"Je samozřejmé, že si všichni kladou otázku, jestli je mezi opravou motoru a jeho pozdějším vzplanutím souvislost. Příliš realistické se mi to nezdá, protože špatný motor ještě nijak neohrožuje start ani přistání. Spíše se domnívám, že tam musel být ještě nějaký jiný, závažnější problém, buď na jednom či dokonce na dvou motorech, " sdělil ve čtvrtek Franck de Bouq z vedení společnosti Air France.

Co se všechno zaznamenává černá skříňka
Skříňka 1 - záznamník letových údajů Skříňka 2 - záznamník v kokpitu
- čas     Záznamník v kokpitu   nahrává rozhovor pilotů a rovněž hlášení k pasažérům. Záznam se permanentně přepisuje, nahraných je vždy posledních třicet minut hovoru.
- výšku
- rychlost
- směr
- nápor každého motoru
- stav autopilota
- pozici vzdušné brzdy
- akceleraci
- venkovní teplotu
- poplach
- tlak v hydraulickém systému
- natáčení letadla vzhledem ke všem třem osám

Žádný z mechaniků a techniků nebyl propuštěn
Mechanici a technici, kteří na havarovaném concordu pracovali v průběhu tří dnů, kdy letoun stál na pařížském letišti před svým odletem, jsou vystaveni ohromným psychologickým a emocionálním tlakům a kvůli utrpěnému šoku se nyní podrobují speciálním psychiatrickým konzultacím. Nikdo nebyl propuštěn.

"V této chvíli je pro tyto zaměstnance lepší, aby pracovali než aby pobývali nečinně doma a o tragédii donekonečna přemýšleli," dodal  Belliard.

Všechna těla už byla převezena do lékařského institutu
Těla všech 113 obětí havárie concordu Air France již byla z místa nehody převezena do lékařského institutu v Paříži. Většina obětí byla ohořelá natolik, že jediným způsobem jejich identifikace budou testy DNA a zkoumání zubů.

Ihned po tragédii se do Paříže sjeli příbuzní obětí, kteří budou pravděpodobně k identifikaci přizváni, přičemž nejvíce jich je ze severního Porýní-Vestfálska – odkud bylo údajně zhruba 38 cestujících. Někteří dorazili také z jiných míst, kde jsou na prázdninách, zejména z jižní Francie.

K průběhu vyšetřování
Vyšetřování havárie nebude jednoduché, protože je nutné porovnat na šest set údajů z obou černých skříněk. Faktem je, že pilot podle zvukového záznamu ohlásil těsně před havárií poruchu druhého motoru a kvůli velkému tahu už nebyl schopen letadlo zabrzdit.

Případem se zabývají tři soudci, sabotáž byla vyloučena. Odborníci už rovněž vyloučili jako možnou příčinu havárie ptáka, který mohl do turbíny zalétnout, což byla jedna z původních variant, o kterých se spekulovalo.

Trhlinky na křídlech, o kterých neuvěřitelnou shodou okolností udělaly o den dříve prohlášení obě mluvčí společností British Airways a Air France, jsou už také mimo hru.

Trosky byly soustředěny na malém prostoru
Okolí nehody v obci Gonesse zajišťovalo a zkoumalo na 800 lidí. Většina trosek byla podle jednoho ze záchranářů soustředěna na poměrně malém prostoru o průměru asi 30 metrů. "Vše je černé, je tu stále velké horko. Mezi troskami jsou těla obětí nebo jejich zohavené části. Místy jsou vidět kusy zavazadel, boty nebo knížky," popsal záchranář spoušť druhý den po havárii.

Očima zvláštního zpravodaje MF DNES den po havárii
Zvláštnímu zpravodaji MF DNES Michalu Mockovi se den po havárii podařilo dostat zhruba tři sta metrů od místa nehody, ale po chvíli ho policie vykázala pryč. Místo bylo podle něho obšancované minimálně na vzdálenost jednoho kilometru a vždycky tak, aby nebylo vidět na místo katastrofy. 

"Nad místem se stále vznáší obláčky dýmu. Jsou vidět záchranné týmy a míhají se tam lidé v bílých pláštích, kteří se přehrabují v troskách a pravděpodobně pracují na identifikaci mrtvých. Vypadá to jako mamutí chirurgická operace," řekl ve středu redaktor MF DNES.

Hotýlek, na který dopadlo letadlo, vypadá jako „ohořelý špičatý zub . Naopak hotel, který je zhruba sto metrů vedle, se jeví zcela nedotčen, jako by se vůbec nic nestalo," telefonuje Michal Mocek.

Celé Německo truchlí
Projevy soustrasti příbuzným obětí přicházejí z celého světa včetně německého kancléře Gerharda Schrödera a amerického prezidenta Billa Clintona.

V areálu světové výstavy Expo 2000 v Hannoveru se ve středu narychlo uskutečnila smuteční ekumenická mše na uctění památky obětí. Účastnil se jí i spolkový kancléř Gerhard Schröder: "Německo je otřeseno a absolutně beze slov."

"Bože, kde jsi byl, v Paříži? Proč si nás opustil?," řekl biskup, který mši vedl. Bohoslužbu přenášela v přímém přenosu národní televize. 

V celé zemi jsou vyvěšeny černé prapory na půl žerdi.

Německé ministerstvo zahraničí bleskově zřídilo speciální krizová střediska v Berlínu a v Paříži. Air France okamžitě zavedla speciální informační "horkou linku".

Air France pozastavila lety s concordy
"Lety všech concordů společnosti Air France budou pozastaveny do doby, než bude shromážděno více informací ohledně příčiny včerejší havárie," řekl ve středu francouzský ministr dopravy Jean-Claude Gayssot. 

"Získání více informací z černých skříněk může trvat dva až tři dny, rozhodně si nyní nemůžu dovolit říci, jestli budeme schopni udělat toto rozhodnutí dnes večer," dodal.

British Airways naopak svůj středeční pravidelný let concordu z Londýna do New Yorku nezrušili.

K identifikaci obětí, kteří byli na palubě concordu
Podle dostupných údajů bylo 96 obětí Němců, z toho 49 žen a 47 mužů. Další mrtví jsou dva Dánové, jeden Rakušan a jeden Američan. Skupinka 13 Němců pocházela z města Mönchengladbach na hranici s Nizozemskem. Policejní mluvčí z tohoto města sdělil, že mezi oběti patří Kurt Kahle, ředitel místní obchodní školy, Werner Tellmann, šéf obchodu s nábytkem, a Herald Ruch, majitel projekční kanceláře. Všichni byli doprovázeni manželkami a Kahle navíc svým osmiletým dítětem.

Fakta

Letadlo: Concorde společnosti Air France
Uvedení do provozu: 23. října 1980
Nalétáno: 11 989 hodin
Počet cestujících: 100
Členů posádky:  9
Počet zabitých na zemi: 4
Mrtvých celkem: 113
Národnost cestujících: 96 Němců, 2 Dánové, 1 Američan, 1 Rakušan
Počet letounů Concorde: 13; z toho 6 provozovala Air France, 7 British Airways
Rychlost: více než 2000 km/h, trasu přes Atlantik zvládne za tři a půl hodiny

Další oběti na zemi
Peklo, které se odehrálo ve vzduchu, mělo dohru ještě na zemi. Při havárii byl zasažen hotel Hotelissimo. Čtyři lidé byli přitom zabiti – jeden britský turista, Francouzka, a dvě polské dívky, studentky střední hotelové školy, jež byly v hotelu na praxi. Dalších čtyřicet  krajanů polských studentek bydlících rovněž v tomto hotelu uniklo smrti pouze proto, že v době havárie byli na prohlídce Paříže. Další osoba byla vážně zraněna. Hotel La Relais Bleu, stojící poblíž, zůstal zcela nepoškozen.

Svědci líčí hrůzy pádu letadla
Kromě černých skříněk, které jsou nyní předmětem inzenzivního zkoumání řady expertů, jsou k dispozici výpovědi několika očitých svědků.

"Viděli jsme plameny, které šlehaly 40 metrů vysoko a byl slyšet ohromný třesk a dunění," řekl patnáctiletý student z Gonesse, který hrál poblíž tenis. "Pilot se snažil zvednout to nahoru, ale bylo příliš pozdě," dodal. Nejméně jeden z motorů na levé straně trupu letounu hořel, udali další svědci. S tím jak se concorde po startu snažil nabrat výšku, byly vidět plameny táhnoucí se až 60 metrů za letadlem.

Cestovatelské vášně Němců
Němci jsou ve světě pověstní svojí cestovatelskou vášní do exotických míst a také tím, že jsou ochotni vydat značné částky peněz za svá dobrodružství. Za minulý rok utratili na svých cestách zhruba 89 miliard marek.

Pro turisty, kteří byli na palubě havarovaného concordu a měli se v New Yorku připojit k dalším cestujícím, aby se vydali na patnáctidenní plavbu na lodi „Deutschlander" do oblasti Karibiku, a poté skrz Panamský kanál do Equadoru, měla být tato cesta vysněnou dovolenou.

Peter Deilmann, rejdař z holštýnského Neustadtu, kterému plavidlo „Deutschland patří, sdělil, že cestující zaplatili od 8 500 do 22 000 marek za plavbu a let. Zájezd pro Deilmanna zorganizovala cestovní kancelář Clemens z Mönchengladbachu. Osudný let concordem byl nadstandardní nabídkou za příplatek 2 950 marek. Deilmann také sdělil, že plavba se navzdory tragédii uskuteční.

Tragédie concordu je zatím poslední v historii nehod, které postihly německé turisty. V roce 1996 spadlo letadlo v Dominikánské republice a všech 189 cestujících, většinou Němců, zahynulo.

Infarkt zachránil herci život
Štěstí v neštěstí měl známý berlínský herec Günter Pfitzmann, který cestu zrušil, protože dostal infarkt. "Infarkt tak zachránil Pfitzmannovi život," objevilo se na titulkách německého listu Bild.


Přehled největších leteckých katastrof za posledních 12 let

25. července 
2000

Nehoda concordu společnosti Air France se 110 lidmi na palubě, která se stala nedaleko Paříže, si vyžádla dohromady 113 mrtvých, když padající letadlo zabilo čtyři lidi na zemi, jeden pasažér přežil.

17. července 
2000

V Indii se zřítilo letadlo indických aerolinií Alliance Airlines, v němž uhořelo nejméně 50 pasažérů. Boeing 737-200 dopadl na rodinný dům, kde našlo smrt dalších šest osob.
19. dubna 2000 Největší katastrofa v dějinách filipínské letecké dopravy, letadlo Boeing-737-200 společnosti Air Philippines se zřítilo na ostrově Samal v jižní části Filipín, zahynulo 131 osob.
30. ledna 2000 U Pobřeží slonoviny spadl do Atlantského oceánu keňský Airbus 310, zemřelo pravděpodobně 83 lidí.
31. října 1999 Letoun Boeing 767 Egyptských aeroliní se zřítil do Atlantského oceánu u východního pobřeží USA, zahynulo 217 lidí.
24. února 1999 Při katastrofě čínského letounu 400 kilometrů jižně od Šanghaje zahynulo 61 lidí.
11. prosince 1999 Airbus Thajských aerolinií havaroval u města Surat Thani, zahynulo 101, zachráněno bylo 45 lidí.
3. září 1998 U břehů Kanady se zřítil do moře letoun švýcarské společnosti Swissair s 215 cestujícími a 14 členy posádky. Neštěstí nikdo nepřežil.
16. února 1998 Při přistání v metropoli Tchaj-wanu Tchaj-peji spadl Airbus A300-600. Náraz do několika budov a následný výbuch si vyžádal 203 mrtvých.
2. února 1998 Na jihofilipínském ostrově Mindanao narazilo na vrcholek hory a zřítilo se letadlo DC-9 filipínské společnosti Cebu Pacific Air, zahynulo 104 osob.
19. prosince 1997 U města Palembang na indonéském ostrově Sumatra havaroval Boeing-737-300 singapurské společnosti Silk Air, letící z Jakarty do Singapuru; neštěstí nepřežilo 104 osob.
26. září 1997 Při havárii indonéského dopravního letadla Airbus A-300 u Medanu na severu indonéského ostrova Sumatra zahynulo všech 222 cestujících a 12 členů posádky.
6. srpna 1997 Na tichomořském ostrově Guam se zřítil jihokorejský letoun Boeing 747-300 s 254 lidmi na palubě, z nichž 28 katastrofu přežilo.
12. listopadu 1996 Srážka letadla Boeing-747 saúdskoarabských aerolinií a kazašského Iljušinu-76 nad Indií si vyžádala životy 349 lidí.
18. července 1996 Krátce po startu z Kennedyho letiště v New Yorku explodoval Boeing-747 americké společnosti TWA a nedaleko Long Islandu se zřítil do oceánu. Zahynulo 230 osob.
7. února 1996 U břehu Dominikánské republiky havarovalo turecké dopravní letadlo Boeing-757 letící z Puerto Plata do Frankfurtu nad Mohanem. Zahynulo všech 189 osob na palubě.
8. ledna 1996 Při havárii zairského nákladního letadla typu Antonov-32 v zairské Kinshase zahynulo na 350 lidí.
6. června 1994 Letadlo TU-154 společnosti China Northwest Airlines na lince Si-an-Kanton se zřítilo krátce po startu, zahynulo všech 161 osob na palubě.
26. dubna 1994 Zřícení Airbusu-A300 tchajwanské společnosti China Airlines na lince Tchaj-pej-Nagoja při přistávání si vyžádalo 264 mrtvých.
8. února 1993 Íránské dopravní letadlo Tu-134 na vnitrostátní lince Teherán-Mašhad se zřítilo po srážce se stíhacím bombardérem Suchoj-22 asi 15 km od Teheránu, zahynulo 131 lidí.
24. listopadu 1992 Letadlo Boeing-737 čínské společnosti CAAC na lince Kanton-Kuej-lin v Číně narazilo před přistáním do horského srázu a explodovalo, zahynulo 141 lidí.
28. září 1992 Letadlo pákistánských aerolinií PIA na trase Karáčí-Káthmándú se zřítilo těsně před přistáním v Nepálu, když narazilo do hory Bhate Bhir. Neštěstí si vyžádalo 167 obětí.
31. července 1992 Havárii airbusu 310-300 thajských aerolinií v nepálském Káthmándú nepřežilo 113 osob. 
5. října 1991 Při nárazu indonéského vojenského letadla typu Lockheed C-130 Hercules do budovy v Jakartě zahynulo 133 lidí.
11.července 1991 Letadlo typu DC-8 společnosti National Air Canada s muslimskými poutníky z Nigérie se zřítilo hned po startu na letišti v Džiddě v Saúdské Arábii. Zahynulo 263 osob.
26. května 1991 Na lince Hongkong-Vídeň vybuchl Boeing-767 rakouské společnosti Lauda Air. Při havárii, kterou pravděpodobně způsobila porucha na jednom z motorů, zahynulo 223 osob.
2. října 1990 Po pokusu o únos narazil Boeing-737 čínské společnosti CAAC při přistávání na kantonském letišti do dalších dvou strojů, zahynulo 128 osob.
19. září 1989 Nad Saharou havarovalo letadlo DC-10 francouzské společnosti UTA se 156 cestujícími a 15člennou posádkou letící na lince Brazzaville-Paříž. Havárii pravděpodobně způsobil výbuch nálože na palubě letadla. Nehodu nikdo nepřežil.
3. září 1989 Kubánské letadlo IL-62M havarovalo krátce po startu z havanského letiště José Martího a při pádu na havanské předměstí Boyeros zahynulo 171 osob včetně několika na zemi.
21. prosince 1988 Americké letadlo Boeing-747 se zřítilo v jihozápadním Skotsku u městečka Lockerbie. Při havárii, kterou způsobil výbuch bomby, zahynulo 270 osob.
18. ledna 1988 Čínské letadlo Il-18 havarovalo na lince Peking-Čchung-čching v Číně, zemřelo 108 lidí.

Paříže do New Yorku. Přežil pouze jeden člověk, další čtyři byli zabiti po pádu stroje na zem. Cestující byli němečtí turisté, kteří si objednali speciální let do New Yorku (25. července 2000).

Těsně po startu se zřítilo letadlo Concorde společnosti Air France s 110 lidmi na palubě, které směřovalo z Paříže do New Yorku. Přežil pouze jeden člověk, další čtyři byli zabiti po pádu stroje na zem. Cestující byli němečtí turisté, kteří si objednali speciální let do New Yorku (25. července 2000).

Pohled na hotel u města Gonesse nedaleko Paříže, kde zřítil nadzvukový dopravní letoun typu Concorde letící na lince z Paříže do New Yorku. Tragédii nepřežilo 113 lidí. (25. července 2000)

Místo, kde se zřítil nadzvukový dopravní letoun typu Concorde letící na lince z Paříže do New Yorku. Tragédii nepřežilo 113 lidí. (25. července 2000)

Těsně po startu se zřítilo letadlo Concorde společnosti Air France s 110 lidmi na palubě, které směřovalo z Paříže do New Yorku. Přežil pouze jeden člověk, další čtyři byli zabiti po pádu stroje na zem. Cestující byli němečtí turisté, kteří si objednali speciální let do New Yorku. (25. července 2000)

Policie a záchranáři nedaleko místa zřícení letadla společnosti Air France se 109 lidmi na palubě, 26. 7. 2000

Areál hotelu poblíž Paříže kam několik minut po startu spadlo letadlo typu concorde se 109 lidmi na palubě, havárii nikdo z nich nepřežil a zahynuli i čtyři lidé na zemi, 26. 7. 2000

Hasiči likvidují požár budovy na, kterou spadlo několik minut po startu letadlo směřující do New Yorku, 26. 7. 2000

Německý ministr dopravy Reinhard Klimmt odchází z místa pádu letadla společnosti Air France na jehož palubě bylo i 96 německých turistů, 26. 7. 2000

Hasič pracuje na místě pádu francouzského letadla typu concorde, na snímku jsou vidět zakrytá těla obětí nehody, 26. 7. 2000

Poslední vteřiny letu letadla společnosti Air France typu concorde směřující do New Yorku, které zachytil náhodný maďarský turista, 26. 7. 2000

Policisté a trosky letadla u hotelu do jehož blízkosti spadl několik minut po startu letoun se 103 lidmi na palubě, 26. 7. 2000

Detail trosek letadla před hotelem ve městě Gonesse, kam spadlo francouzské letadlo směřující do New Yorku, 26. 7. 2000

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Monument republiky na istanbulském náměstí Taksim. V čele sousoší stojí...
V Turecku přibývá útoků na sochy Atatürka. Nařídil mi to Bůh, řekl vandal

V Turecku přibývá útoků na sochy zakladatele moderní republiky Mustafa Kemala Atatürka. Na konci července se muž se srpem v ruce snažil zničit sochu ve městě...  celý článek

Muslimská komunita v Ripollu vyjádřila soustrast blízkým obětí teroristických...
Islám, náboženství míru. Charlie Hebdo provokuje obálkou s oběťmi útoků

Francouzský satirický časopis Charlie Hebdo si svým středečním vydáním proti sobě opět poštval nejen muslimy. Karikaturou na obálce připomněl nedávný útok...  celý článek

(ilustrační snímek)
Hasiči zachránili selata, vděčná farmářka jim je namlela do klobás

Půl roku po záchraně osmnácti selátek a dvou sviní z plamenů se hasiči z anglického hrabství Wiltshire dočkali odměny. Vděčná farmářka je obdarovala klobásami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.