Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Most přes mořskou úžinu auta zatím moc neláká

  11:26aktualizováno  11:26
Zájem o nově otevřený Öresundský most mezi dánskou Kodaní a švédským Malmö zatím zaostává za očekáváním. Většina dánských i švédských sdělovacích prostředků se shoduje v tom, že pravděpodobnou příčinou je příliš vysoký poplatek za přejezd z jedné země do druhé. Most byl otevřen 1. července těsně před půlnocí a za první týden provozu jej přejelo přibližně 100 000 automobilů a autobusů. Denní průměr tak činí necelých 15 000 vozidel.

K tomu, aby se půjčky na jeho výstavbu mohly splatit (splátky jsou financovány výhradně z mostního mýtného), je zapotřebí dlouhodobý denní průměr více než 10.000 vozidel denně.

Nynější provoz je tedy sice nad tímto požadavkem, ale přesto je vzhledem k období nejvyšší turistické sezóny hodnocen jako slabý. Jen za první tři dny jej mělo podle očekávání přejet na 100 000 vozidel.

Konkurenční, trajektové spojení mezi dánským Helsingörem a švédským Helsingborgem, jež původně počítalo se ztrátou přibližně 30 procent pasažérů, tak podle dánského deníku Berlingske Tidende ztratilo pouze 15 až 20 procent zákazníků.

Časový zisk z přejezdu mostu je pro turisty cestující dále do Švédska podle listu vcelku malý a vzhledem k výši poplatku za most se mnohým nevyplatí.

Přejezd mostu osobním automobilem v jednom směru stojí 255 švédských korun, což odpovídá asi 1100 Kč.

Také mnohé kamióny podle deníku vesměs upřednostňují starý způsob lodní dopravy, neboť například při cestě s nebezpečným nákladem nemusejí respektovat časová omezení. Po mostě mohou takto naložené kamióny přejíždět jen v noci od 23 do 6 hodin.

Výsledky prvního týdne sice napovídají mnohé o tom, jak severská veřejnost nový most přijímá, avšak z dlouhodobého hlediska ještě nemusejí mít rozhodující charakter.

Vlastník mostu, Öresundské konsorcium, které je z poloviny vlastněno švédským a z poloviny dánským státem, ujišťuje, že splátky dluhů budou v každém případě prováděny podle plánu.

Öresundský most spojuje Dánsko se Švédskem

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitel britské bezpečnostní služby MI5 Andrew Parker při projevu v Londýně...
Teroristická hrozba v Británii dosáhla alarmující úrovně, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker prohlásil, že teroristická hrozba v zemi vzrostla alarmujícím tempem a je nejvážnější za 34 let jeho kariéry. V...  celý článek

Italský politik a zakladatel Hnutí 5 Hvězd Beppe Grillo na archivním snímku
Itálie chce bojovat proti fake news, zavádí do škol nový předmět

Italská vláda zavádí do škol předmět, v němž se budou studenti učit, jak rozeznat fake news a konspirační teorie na sociálních sítích. Jedním z důvodů je, že...  celý článek

Ve vodách okolo Grónska plave stále více ker, které ohrožují lodní dopravu.
Stometrová tsunami nebo obří kry. Grónské vody jsou stále nebezpečnější

Na ochranu vesnic na grónském pobřeží se ročně vynakládají miliony dolarů. Podobnou sumu spolkne také monitoring a odstraňování rostoucího počtu obřích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.