Dopravní zácpy jsou problém, který ruskou metropoli sužuje jako máloco (mimochodem, ironií osudu Moskva zažila jeden z historicky nejhorších dopravních kolapsů právě v den Sobjaninovy inaugurace).
Podle žebříčku listu Financial Times je ruské hlavní město pro šoféry třetím nejhorším na světě – alespoň co do počtu hodin ztracených v zácpách. Hůř už jsou na tom jen Peking a Johannesburg. Například v prosinci 2009 strávil průměrný moskevský řidič v kolonách dvacet hodin čistého času. A to jsou i horší měsíce. Ve výsledku si pak Moskvan automobilista každý rok "užije" v zácpě zhruba týden čistého času.
Nemluvě o problému, který šoféry dokáže dohnat k nepříčetnosti: prominenti v autech s modrými majáčky, kteří neberou ohled na nic a nikoho. Kdo jim neuhne, bez nadsázky riskuje zdraví.
Delší metro nebo poplatky za vjezd do centra
Zpátky k Sobjaninovi. Velká část Moskvanů na něj hleděla (a hledí) tak trochu úkosem – vždyť přišel "z venkova", z Ťumeňské oblasti, kde byl gubernátorem. "Co může vědět o našem městě a jeho problémech, když nikdy nestál v našich zácpách a nejezdil naším metrem?" rozčilovali se bloggeři, když prezident Dmitrij Medveděv uvedl Sobjanina do funkce. Ale na druhou stranu někde vzadu v myslích "Moskvičů" plápolá naděje, že Sobjanin nakonec noční můru jménem doprava nějak zvládne.
A nový starosta vskutku začal úřadovat. Zakázal parkování na Tverské třídě, jedné z hlavních moskevských ulic, vedoucí až k Manéžnímu a Rudému náměstí. Což rozlítilo majitele obchodů na Tverské – panikaří, že tržby půjdou dolů. Nechal změnit režim semaforů tak, aby do centra "pouštěly" méně aut – což podle řidičů má jediný efekt, a to že se nehybné kolony prostě přesouvají jinam. Ohlásil, že do roku 2015 nechá vybudovat 15 kilometrů tras metra (starý plán počítal s postupem pětkrát pomalejším) a desítky kilometrů nových silnic. Což ovšem zavání další – až vesmírnou – dávkou korupce.
A dále: že se okružní železnice, jež teď slouží jen nákladní dopravě, promění v součást systému MHD. Že zmizí turnikety v autobusech (proti tomu se nedá nic namítnout, neb ony opravdu zdržují). Uvažuje se i o zavedení poplatků za vjezd do centra – po vzoru Madridu, Londýna či Stockholmu (ale zase ta... korupce!). Je potřeba postavit garáže či omezit vjezd nákladních aut do města. A všechno je třeba udělat – rychle.
Na včerejším zasedání zastupitelstva Sobjanin prohlásil, že plán je hotov a teď je jen nutné proměnit jej v činy. Zohlední prý i 15 tisíc zlepšovacích návrhů, které poslali úřadům občané.
Zácpa i na internetu
Že vyléčit nemocnou moskevskou dopravu nebude jednoduché, se ukázalo už v den, kdy Sobjanin svůj velkolepý ozdravný plán ohlásil poprvé. Bylo to asi tři týdny po jeho nástupu do úřadu. Moskevská radnice "pověsila" rozpis opatření na své internetové stránky – a ty se zhroutily. Pod náporem návštěvníků. Což tisk ironicky okomentoval poznámkami o "zácpě dokonce už i na webu".
Důvody oné zoufalé situace na moskevských silnicích nejsou nikterak záhadné. Podobně je tomu v řadě jiných měst – včetně Prahy. Od roku 1990 vzrostl počet aut v metropoli desetinásobně – ze čtyř set tisíc na čtyři miliony. A dopravní schéma, vytvořené komunistickými plánovači v 70. letech, prostě přestalo stačit. "Veškeré pokusy o transformaci sovětského systému selhaly," vysvětlil Jevgenij Lobanov z Ruské dopravní akademie.
Sovětští plánovači podle něj počítali s tím, že se bude navždy jezdit téměř výhradně městskou dopravou. Ale Moskvané rádi sedí za volantem. A tak před Sobjaninem leží výzva, jejíž úspěšné zvládnutí by ho mohlo – bez nadsázky – zapsat do dějin.