Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Moskva hledá lék na dopravní zácpy, ročně v nich řidiči stráví týden

  1:22aktualizováno  1:22
Nový moskevský starosta Sergej Sobjanin si vytyčil jasné cíle. Vedle mýcení korupční epidemie chce zatočit s chronickými dopravními problémy. Ročně stráví moskevští řidiči v koloně až týden čistého času. Minulý "načalnik" radnice Jurij Lužkov za 18 let ve funkci v boji s dopravou neuspěl.

Moskevští řidiči stráví ročně v dopravních zácpách až týden čistého času. | foto: Itar-TASS

Dopravní zácpy jsou problém, který ruskou metropoli sužuje jako máloco (mimochodem, ironií osudu Moskva zažila jeden z historicky nejhorších dopravních kolapsů právě v den Sobjaninovy inaugurace).

Podle žebříčku listu Financial Times je ruské hlavní město pro šoféry třetím nejhorším na světě – alespoň co do počtu hodin ztracených v zácpách. Hůř už jsou na tom jen Peking a Johannesburg. Například v prosinci 2009 strávil průměrný moskevský řidič v kolonách dvacet hodin čistého času. A to jsou i horší měsíce. Ve výsledku si pak Moskvan automobilista každý rok "užije" v zácpě zhruba týden čistého času.

Nemluvě o problému, který šoféry dokáže dohnat k nepříčetnosti: prominenti v autech s modrými majáčky, kteří neberou ohled na nic a nikoho. Kdo jim neuhne, bez nadsázky riskuje zdraví.

Delší metro nebo poplatky za vjezd do centra

Zpátky k Sobjaninovi. Velká část Moskvanů na něj hleděla (a hledí) tak trochu úkosem – vždyť přišel "z venkova", z Ťumeňské oblasti, kde byl gubernátorem. "Co může vědět o našem městě a jeho problémech, když nikdy nestál v našich zácpách a nejezdil naším metrem?" rozčilovali se bloggeři, když prezident Dmitrij Medveděv uvedl Sobjanina do funkce. Ale na druhou stranu někde vzadu v myslích "Moskvičů" plápolá naděje, že Sobjanin nakonec noční můru jménem doprava nějak zvládne.

Na Moskvu dolehla duchna smogu z požárů

A nový starosta vskutku začal úřadovat. Zakázal parkování na Tverské třídě, jedné z hlavních moskevských ulic, vedoucí až k Manéžnímu a Rudému náměstí. Což rozlítilo majitele obchodů na Tverské – panikaří, že tržby půjdou dolů. Nechal změnit režim semaforů tak, aby do centra "pouštěly" méně aut – což podle řidičů má jediný efekt, a to že se nehybné kolony prostě přesouvají jinam. Ohlásil, že do roku 2015 nechá vybudovat 15 kilometrů tras metra (starý plán počítal s postupem pětkrát pomalejším) a desítky kilometrů nových silnic. Což ovšem zavání další – až vesmírnou – dávkou korupce.

A dále: že se okružní železnice, jež teď slouží jen nákladní dopravě, promění v součást systému MHD. Že zmizí turnikety v autobusech (proti tomu se nedá nic namítnout, neb ony opravdu zdržují). Uvažuje se i o zavedení poplatků za vjezd do centra – po vzoru Madridu, Londýna či Stockholmu (ale zase ta... korupce!). Je potřeba postavit garáže či omezit vjezd nákladních aut do města. A všechno je třeba udělat – rychle.

Nový moskevský starosta Sergej Sobjanin.Na včerejším zasedání zastupitelstva Sobjanin prohlásil, že plán je hotov a teď je jen nutné proměnit jej v činy. Zohlední prý i 15 tisíc zlepšovacích návrhů, které poslali úřadům občané.

Zácpa i na internetu

Že vyléčit nemocnou moskevskou dopravu nebude jednoduché, se ukázalo už v den, kdy Sobjanin svůj velkolepý ozdravný plán ohlásil poprvé. Bylo to asi tři týdny po jeho nástupu do úřadu. Moskevská radnice "pověsila" rozpis opatření na své internetové stránky – a ty se zhroutily. Pod náporem návštěvníků. Což tisk ironicky okomentoval poznámkami o "zácpě dokonce už i na webu".

Důvody oné zoufalé situace na moskevských silnicích nejsou nikterak záhadné. Podobně je tomu v řadě jiných měst – včetně Prahy. Od roku 1990 vzrostl počet aut v metropoli desetinásobně – ze čtyř set tisíc na čtyři miliony. A dopravní schéma, vytvořené komunistickými plánovači v 70. letech, prostě přestalo stačit. "Veškeré pokusy o transformaci sovětského systému selhaly," vysvětlil Jevgenij Lobanov z Ruské dopravní akademie.

Sovětští plánovači podle něj počítali s tím, že se bude navždy jezdit téměř výhradně městskou dopravou. Ale Moskvané rádi sedí za volantem. A tak před Sobjaninem leží výzva, jejíž úspěšné zvládnutí by ho mohlo – bez nadsázky – zapsat do dějin.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Finští policisté útočníka, který v Turku pobodal deset lidí, postřelili do nohy...
V Turku vraždil nožem mladý Maročan, policie ho podezřívá z terorismu

Finská policie vyšetřuje páteční útok nožem v Turku jako teroristický čin. Hlavním podezřelým je 18letý Maročan. Policie zatkla při razii v noci na sobotu pět...  celý článek

Stephen Bannon, vrchní poradce prezidenta Donalda Trumpa
Hlavní stratég Bannon v Bílém domě končí, potvrdila mluvčí spekulace

Tým amerického prezidenta Donalda Trumpa opouští další člen. Hlavní stratég Bílého domu a někdejší šéf Trumpovy volební kampaně Steve Bannon v pátek skončí ve...  celý článek

Jednotky Duvdevanu při zatýkání v izraelském Bejr El. (7. října 2015)
Češi cvičili v Izraeli s elitní jednotkou určenou ke krocení Palestinců

V Izraeli tento týden skončilo čtrnáctidenní cvičení speciálních sil izraelské a české armády. Podle listu The Jerusalem Post se konalo na základně Ceelim v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.