Komise vydala seznam vpředvečer summitu Evropské unie v Kodani. Chce přimět členské státy, aby zrychlily přejímání těchto zákonů do svého práva.
"Jen mluvit nestačí. Je potřeba jednat a naplno prosazovat bezpečnostní opatření," tvrdí Loyala de Palaciová, šéfka Evropské dopravní komise.
Největší počet "popelnic" toulajících se po mořích s krajně nebezpečnými náklady má tureckou vlajku. Jde o 26 lodí. Dvanáct je registrováno na ostrovech Svatý Vincenc a Grenadiny, devět v Kambodži.
Dalších deset zemí je zastoupeno po jedné až třech lodích. Z evropských států je mezi nimi pouze Rumunsko. Jde o lodi, které byly za poslední tři roky aspoň dvakrát zadrženy v evropských přístavech kvůli různým potížím.
"Dokud nebude platit směrnice zakazující tankery s jedním pláštěm, měly by se členské státy aspoň dohodnout, že nedovolí, aby tyto lodi vozily těžké topné oleje," žádá de Palaciová.
SEZNAM LODÍ |
||Kompletní výpis lodí na seznamu Evropské komise (anglicky) |
Komisařka prosazuje vytvoření fondu ve výši jedné miliardy eur, z něhož se se platilo odškodnění poškozeným, například rybářům. Požaduje také přísná mezinárodní námořní pravidla.
Členské země unie by měly podle Evropské komise urychleně zaměstnat více inspektorů, aby splnily požadavek směrnice, vyžadující kontrolu 25 procent lodí ročně.
"Ekologická katastrofa u španělských břehů by se byla nemusela přihodit, kdyby státy už aplikovaly a respektovaly dřívější směrnice," tvrdí komisařka.
Zákony byly schváleny po ztroskotání tankeru Erika u Francie, z něhož po havárii vyteklo přes polovinu z 35 tisíc tun mazutu. V platnosti mají být do poloviny příštího roku.
"Za bezpečnost nesou odpovědnost všichni - je tedy věcí všech, aby lodi, jež neplní standardy, nepropadly bezpečnostní sítí," míní de Palaciová.
Tanker Prestige se potápí nedaleko severozápadního pobřeží Španělska. Na palubě měl 77 tisíc tun topného oleje, který způsobil ekologickou katastrofu. (13. listopadu 22) |