Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Moře vydalo těla námořníků z rozlomeného tankeru

  14:59aktualizováno  14:59
Téměř sedm tisíc tun technické síry a přibližně 1300 tun mazutu se nachází ve vodách Kerčského průlivu po víkendové bouři, která poškodila desítku lodí. Na pobřeží byla ráno nalezena těla tří námořníků z potopené nákladní lodi.

Nákladní loď Vera Voloshina při bouři poblíž ukrajinských břehů | foto: MF DNES

Vrtulníky a desítky záchranných plavidel stále hledají pět dalších nezvěstných členů posádky lodi Nachičevan, oznámilo ruské ministerstvo pro mimořádné situace.

"Záchranné operace i monitorování mořského životního prostředí je i nyní velmi komplikované kvůli špatným povětrnostním podmínkám," citovala agentura RIA Novosti z tiskové zprávy úřadu.

Na odstraňování mazutové skvrny, kterou vítr unáší k ukrajinskému pobřeží, se připravuje několik stovek lidí, včetně vojenských odborníků či hasičů. K dispozici mají specializované plavidlo.

Ve vesnicích na pobřeží jsou zřízena přijímací místa pro námořníky z poškozených lodí, kteří se na záchranných člunech dostali na břeh sami. K dispozici v nich jsou lékaři, teplá jídla i místo k odpočinku. Záchranáři už našli 35 členů lodních posádek.

Dělníci uklízejí následky ekologické havárie v Kerčském průlivu

V silné nedělní bouři se potopily čtyři lodě - tři přepravovaly náklad síry a jedna železný šrot. Šest plavidel bylo vrženo na mělčinu, jedno pluje s proudem, neboť je neovladatelné, a poškození utrpěly dva ropné tankery. Dalších více než 30 plavidel se dokázalo včas z průlivu dostat do bezpečnějších míst v Azovském moři. - více zde

Stále špatné počasí
Největší obavy ale mají odborníci z hrozící ekologické havárie na ukrajinském i ruském pobřeží Kerčského průlivu, který od sebe odděluje Černé a Azovské moře.

Šéf ruské agentury pro ochranu životního prostředí Rosprirodnadzor Oleg Mitvol označil ekologické škody za vážné. Na jejich odstranění bude prý potřeba nejméně několik měsíců. Prezident ekologické organizace Ruský zelený kříž Sergej Baranovskij zdůraznil, že větší tragédií než rozlitý mazut a ropa se mohou stát právě tuny síry ze dvou potopených nákladních lodí.

V úzkém, 40 kilometrů dlouhém průlivu panuje stále větrné počasí, v nedělní bouři se však kapitáni se svými plavidly museli probíjet osmimetrovými vlnami a větrem dosahujícím rychlosti 32 metrů za vteřinu.

Před špatným počasím byli včas varováni, řekl ruské televizi Vesti 24 prokurátor Maxim Stěpaněnko. Například jeden z rozlomených tankerů, postavený v sovětských dobách jako říční plavidlo, nebyl na podobné podmínky na moři vůbec technicky připraven.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Muž hlasuje v Benátkách v referendu o větší autonomii regionu (22. října 2017).
Chceme větší autonomii na Římu, rozhodly v referendu Benátky a Lombardie

Severoitalské regiony Benátky a Lombardie se v nezávazných referendech vyslovily pro větší autonomii na centrální vládě. Podle předběžných výsledků, o nichž...  celý článek

Hnutí ANO slaví, čeká se na Babišovu tiskovou konferenci. (21. října 2017)
AfD si pochvaluje vítězství Babiše, Rusko vyhlíží zlepšení vztahů

Volbou Andreje Babiše se Česko podle Alternativy pro Německo řadí mezi státy, které se brání proti bruselské politice přerozdělování uprchlíků. Šéf hnutí ANO...  celý článek

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Neustoupíme, dušují se Katalánci. Jsou ochotni za nezávislost umírat?

Katalánský regionální parlament hodlá dál bránit suverenitu regionu a demokracii, sdělila v sobotu jeho předsedkyně Carme Forcadellová. Politička tak reagovala...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.