Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Moravan zachová značku LET

  16:34aktualizováno  16:34
Zlín - Moravan Otrokovice, nový majitel zkrachovalého výrobce letadel LET Kunovice, chce zachovat po celém světě známou značku LET. Tu si lidé spojují především s menším dopravním letadlem L410 a L420. Vedení otrokovické firmy, které za LET nabídlo přes dvě stě milionů korun, očekává, že právě výroba L410 může znovu přivést kunovickou firmu na výsluní.Rozhovor se správkyní konkursní podstaty si můžete přečíst ZDE.

"V Kunovicích vznikne samostatná společnost nesoucí co nejpodobnější název s LET. Značka LET je součástí prodeje a je důležité ji zachovat v povědomí zákazníků," řekl místopředseda představenstva Moravanu Otrokovice Tomáš Štefánek.

Moravan chce rozvíjet v Kunovicích základní výcvik, nabídku strojů a počítá s  obnovením výroby L410 a L420.

"V Kunovicích je výborný produkt - L410, kterých bylo vyrobeno asi dvanáct set. Je až zpodivem, kolik strojů se repasuje a znovu létá. Přitom na tom nevydělával LET, ale firmy okolo," podotkl generální ředitel Moravanu Libor Soska.

L-410 je prvním typem letounu, vyrobeným v podniku Let Kunovice. Svůj první let uskutečnil 16. dubna 1969. Celkem bylo vyrobeno 1100 letounů, které byly vyvezeny do mnoha států světa. Dvoumotorový turbovrtulový dopravní letoun L-410T Turbolet je určený k přepravě osob a nákladů na krátké vzdálenosti, který může přístávat i na neupravené travnaté dráze.

Firma chce co nejdříve nasmlouvat zakázky na nové letadla tohoto typu, protože je o ně ve světě velký zájem. "V porovnání s ostatními letadly světových výrobců má spoustu výhod, velmi dobře se rekonstruují a jsou na ně náhradní díly," řekl Soska.

S letadly L410 se vytvořil obrovský trh v jižní Americe, kde probíhá velmi aktivní obchod s náhradními díly a s obnovenými stroji. LET vyrobil přes tisíc strojů pro ruský trh, přičemž se odhaduje, že jich tam létá už jen asi padesát. Ostatní byly rozprodány do celého světa.

V souvislosti oživením výroby nejznámějšího letounu neočekává vedení Moravanu propuštění či rušení některých částí kunovického závodu, ale naopak zřejmě budou hledat nové letecké odborníky. Do firmy by se tak mohlo vrátit i několik specialistů, kteří firmu v době úpadku opustili.

Šéf odborů v Kunovickém LETu Zdeněk Zajíček si myslí, že tisícovku zaměstnaců, kteří jsou nyní na celozávodní dovolené, nečeká už nic horšího. "Doufám, že teď se nám povede lépe. I většina zaměstnanců věří v lepší budoucnost. Už zkusili hodně," řekl Zajíček, který prodej LETu otrokovické firmě osobně uvítal.

"Pravidelně se setkáváme s kolegy odboráři z Otrokovic, takže zhruba víme, co nás čeká. I vedení Moravanu nás v průběhu soutěže pozvalo do svého závodu a odpověděli nám na všechny naše otázky," poznamenal Zajíček.

Šéf Moravanu Libor Soska také připomněl, že jednou z možných nových náplní práce lidí v Kunovicíh je zakázka pro významnou polovládní evropskou firmou zabývající se civilní a vojenskou výrobou.

"Jde především o klempířské práce. Projekt si v technologiích vyžádá přes sto milionů korun a zaměstnal by stovky lidí. Víc v tuto chvíli nemohu říct, stále totiž jednáme. Podmínkou pro získání tohoto kontraktu byla koupě LET," přiblížil zakázku Libor Soska.

Šéf Moravanu Otrokovice Libor Soska ukazuje na modelu Airbusu, které díly pro toto letadlo jeho firma vyrábí. (20.6.2001)

Malé dopravní letadlo L410, které se vyrábí v LETu Kunovice

Malé dopravní letadlo L410 z Letu Kunovice

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Otázka pro prezidenta: Ptáme se, kdy by vítěz voleb neměl být premiérem

Do parlamentních voleb zbývají necelé dva měsíce. Přestože na ně povinnost jmenovat novou vládu ještě nepadne, uchazečů o Hrad se v dalším kole projektu Otázka...  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

ilustrační snímek
Ztráta času i peněz. Nikoho nám neposílejte, žádají firmy úřady práce

Hledat nové zaměstnance na úřadech práce je pro podniky v době rekordně nízké nezaměstnanosti ztráta času i peněz. V dlouhodobé evidenci úřadů zůstávají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.