Moravan chce pomoci zkrachovalému Letu

Otrokovice - Zkrachovalý Let Kunovice, který ztratil pro svoje konstruktéry a přípravu výroby klíčový projekt vývoje nákladního letadla Loadmaster, najde pomoc v nedalekých Otrokovicích. Dceřiná společnost Moravanu Otrokovice Moravan Aeroplanes, která chce Let ve výběrovém řízení koupit a jako jediná zatím složila kauci a provedla si hloubkový audit společnosti, se totiž rozhodla Letu předat některé zakázky, které mají zabránit postupnému propouštění leteckých odborníků z Kunovic.

Obchodní ředitel Moravanu Otrokovice Tomáš Štefánek uvedl, že už byly podepsány se správkyní konkursní podstaty Letu Zlatavou Davidovou některé smlouvy o spolupráci a další se připravují. "Jde o práce především na nových projektech Moravanu, první zakázky jsme už do Letu předali," řekl Štefánek.

Snaha o získání Letu Kunovice otrokovickou společností souvisí také s tím, že Moravan připravuje sériovou výrobu nového dopravního letadla pro osm osob Z 400. Je to vůbec poprvé, co se v Otrokovicích takový typ letadla bude vyrábět.

Moravan má navíc nyní až do konce roku 2002 naplněnu výrobní kapacitu ve výrobě malých sportovních a akrobatických letadel. "Stíháme všechny zakázky s vypětím všech sil, chybí nám prostory a kvalifikovaní lidé," přiznal generální ředitel Moravanu Libor Soska.

MORAVAN zahájil leteckou výrobu v roce 1934. Jeho stroje byly prodány do více než 40 zemí světa. Firma patří mezi nejznámější v kategorii sportovních a akrobatických letounů. Od roku 1934 opustilo výrobní linky podniku téměř 5500 letounů. Z letadel nesoucích značku ZLIN, byl před 2. světovou válkou letoun Z-XII nejrozšířenějším sportovním letadlem v Evropě. Nyní firma vyrábí celokovové letouny řady Z 40 s pístovými motory a univerzální užitkový turbovrtulový letoun Z 137 T, vhodný pro zemědělství a k hašení. Z řady Z 40, vyvíjené pro potřeby různých stupňů výcviku pilotů, to jsou Z 242 L, Z 143 L, Z 142 C. Letové vlastnosti je předurčují ke službám ve vojenských a civilních leteckých školách, sportovních leteckých klubech.

Moravan už proto musel najmout slovenské dělníky z Leteckých opraven v Trenčíně. Firma totiž nyní pracuje na dodávce akrobatických a sportovních letadel typu Zlín do Thajska, Afriky a na Blízký východ a zakázky jsou celkem za deset milionů amerických dolarů.

V případě, že by se Moravanu podařilo vyhrát výběrové řízení a Let získat, má podle ředitele Sosky dostatek zakázek, které by kunovickou továrnu výrazně oživily.

"Připravujeme pro Let jeden speciální projekt, o kterém zatím nemůžeme sdělit podrobnosti. Počítáme s tím, že využijeme téměř všechny prostory továrny včetně letiště," řekl Soska. Dodal, že v případě neúspěchu při koupi Letu, bude Moravan muset vyrábět letadla v cizině. "I na tuto variantu jsme připraveni," řekl Soska.

S novým majitelem Letu také souvisí využití letiště v Kunovicích. Moravan Aeroplanes totiž zvítězil ve výběrovém řízení na zajištění výcviku pilotů ČSA a na Moravě by se tak mělo školit třicet až čtyřicet nových pilotů ročně. "Počítáme s tím, že by naše letecká škola měla základnu v Kunovicích," řekl Štefánek.

Moravan nyní pracuje s odborníky s Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně na nové koncepci vzdělávacího modelu výchovy nových odborníků pro letecký průmysl od učňovského školství až po vysokoškolské studium.

"Tento projekt počítá také s využitím kunovického Letu. Ročně potřebujeme až deset leteckých inženýrů a není kde brát," dodal Soska.

Jeden z typů nákladního letounu Loadmaster, jehož další vývoj v Letu Kunovice je ohrožen

Letadlo Zlín 137, který vyrábí Moravan Otrokovice

Letadlo Zlín 142, který se vyrábí v Moravanu Otrokovice

Letadlo Zlín 143, který se vyrábí v Moravanu Otrokovice

Letadlo Zlín 242, který se vyrábí v Moravanu Otrokovice

Generální ředitel akciové společnosti Moravan Otrokovice Libor Soska ukazuje prototyp nového letounu s označením Z 400. Stroj pro osm osob určený pro dopravu v těžko dostupných oblastech je přelomovým bodem ve výrobě Moravanu, neboť jím firma přechází z kategorie cvičných do kategorie transportních letadel. Cena se bude pohybovat od 600 tisíc do jednoho milionu dolarů. Zákazníky budou oblasti Severní Ameriky, Blízkého východu a Kanady a počítá se také s plovákovou verzí. Zcela výjimečný bude i motor o výkonu 700 koní. (6.6.2001)

Prototyp nového letounu s označením Z 400 v hale Moravanu Otrokovice. Stroj pro osm osob je určený pro dopravu v těžko dostupných oblastech. (6.6.2001)

Prototyp nového letounu s označením Z 400 v hale Moravanu Otrokovice. Stroj pro osm osob je určený pro dopravu v těžko dostupných oblastech. (6.6.2001)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video