Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Moravan chce pomoci zkrachovalému Letu

  9:22aktualizováno  9:22
Otrokovice - Zkrachovalý Let Kunovice, který ztratil pro svoje konstruktéry a přípravu výroby klíčový projekt vývoje nákladního letadla Loadmaster, najde pomoc v nedalekých Otrokovicích. Dceřiná společnost Moravanu Otrokovice Moravan Aeroplanes, která chce Let ve výběrovém řízení koupit a jako jediná zatím složila kauci a provedla si hloubkový audit společnosti, se totiž rozhodla Letu předat některé zakázky, které mají zabránit postupnému propouštění leteckých odborníků z Kunovic.

Obchodní ředitel Moravanu Otrokovice Tomáš Štefánek uvedl, že už byly podepsány se správkyní konkursní podstaty Letu Zlatavou Davidovou některé smlouvy o spolupráci a další se připravují. "Jde o práce především na nových projektech Moravanu, první zakázky jsme už do Letu předali," řekl Štefánek.

Snaha o získání Letu Kunovice otrokovickou společností souvisí také s tím, že Moravan připravuje sériovou výrobu nového dopravního letadla pro osm osob Z 400. Je to vůbec poprvé, co se v Otrokovicích takový typ letadla bude vyrábět.

Moravan má navíc nyní až do konce roku 2002 naplněnu výrobní kapacitu ve výrobě malých sportovních a akrobatických letadel. "Stíháme všechny zakázky s vypětím všech sil, chybí nám prostory a kvalifikovaní lidé," přiznal generální ředitel Moravanu Libor Soska.

MORAVAN zahájil leteckou výrobu v roce 1934. Jeho stroje byly prodány do více než 40 zemí světa. Firma patří mezi nejznámější v kategorii sportovních a akrobatických letounů. Od roku 1934 opustilo výrobní linky podniku téměř 5500 letounů. Z letadel nesoucích značku ZLIN, byl před 2. světovou válkou letoun Z-XII nejrozšířenějším sportovním letadlem v Evropě. Nyní firma vyrábí celokovové letouny řady Z 40 s pístovými motory a univerzální užitkový turbovrtulový letoun Z 137 T, vhodný pro zemědělství a k hašení. Z řady Z 40, vyvíjené pro potřeby různých stupňů výcviku pilotů, to jsou Z 242 L, Z 143 L, Z 142 C. Letové vlastnosti je předurčují ke službám ve vojenských a civilních leteckých školách, sportovních leteckých klubech.

Moravan už proto musel najmout slovenské dělníky z Leteckých opraven v Trenčíně. Firma totiž nyní pracuje na dodávce akrobatických a sportovních letadel typu Zlín do Thajska, Afriky a na Blízký východ a zakázky jsou celkem za deset milionů amerických dolarů.

V případě, že by se Moravanu podařilo vyhrát výběrové řízení a Let získat, má podle ředitele Sosky dostatek zakázek, které by kunovickou továrnu výrazně oživily.

"Připravujeme pro Let jeden speciální projekt, o kterém zatím nemůžeme sdělit podrobnosti. Počítáme s tím, že využijeme téměř všechny prostory továrny včetně letiště," řekl Soska. Dodal, že v případě neúspěchu při koupi Letu, bude Moravan muset vyrábět letadla v cizině. "I na tuto variantu jsme připraveni," řekl Soska.

S novým majitelem Letu také souvisí využití letiště v Kunovicích. Moravan Aeroplanes totiž zvítězil ve výběrovém řízení na zajištění výcviku pilotů ČSA a na Moravě by se tak mělo školit třicet až čtyřicet nových pilotů ročně. "Počítáme s tím, že by naše letecká škola měla základnu v Kunovicích," řekl Štefánek.

Moravan nyní pracuje s odborníky s Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně na nové koncepci vzdělávacího modelu výchovy nových odborníků pro letecký průmysl od učňovského školství až po vysokoškolské studium.

"Tento projekt počítá také s využitím kunovického Letu. Ročně potřebujeme až deset leteckých inženýrů a není kde brát," dodal Soska.

Jeden z typů nákladního letounu Loadmaster, jehož další vývoj v Letu Kunovice je ohrožen

Letadlo Zlín 137, který vyrábí Moravan Otrokovice

Letadlo Zlín 142, který se vyrábí v Moravanu Otrokovice

Letadlo Zlín 143, který se vyrábí v Moravanu Otrokovice

Letadlo Zlín 242, který se vyrábí v Moravanu Otrokovice

Generální ředitel akciové společnosti Moravan Otrokovice Libor Soska ukazuje prototyp nového letounu s označením Z 400. Stroj pro osm osob určený pro dopravu v těžko dostupných oblastech je přelomovým bodem ve výrobě Moravanu, neboť jím firma přechází z kategorie cvičných do kategorie transportních letadel. Cena se bude pohybovat od 600 tisíc do jednoho milionu dolarů. Zákazníky budou oblasti Severní Ameriky, Blízkého východu a Kanady a počítá se také s plovákovou verzí. Zcela výjimečný bude i motor o výkonu 700 koní. (6.6.2001)

Prototyp nového letounu s označením Z 400 v hale Moravanu Otrokovice. Stroj pro osm osob je určený pro dopravu v těžko dostupných oblastech. (6.6.2001)

Prototyp nového letounu s označením Z 400 v hale Moravanu Otrokovice. Stroj pro osm osob je určený pro dopravu v těžko dostupných oblastech. (6.6.2001)

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ani náhodou, reagoval Kulhánek na kandidaturu. Pak změnil názor
Kulhánek sehnal potřebné podpisy poslanců. Může kandidovat na Hrad

Bývalý šéf automobilky Škoda Auto Vratislav Kulhánek získal 23 podpisů poslanců ze 6 stran a může tedy kandidovat na prezidenta republiky. Kandiduje s podporu...  celý článek

Na nákup vyrazí místní jedině s klíčem nebo čipem.
V Karviné uzavřeli blok domů v ghettu mřížemi, lidé chtějí být v bezpečí

Domy jednoho z vnitrobloků ve vyloučené lokalitě v Karviné obklopil plot a brány. Kdo tu nebydlí, ulicí G. Preissové už neprojde. Podle společnosti, která domy...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Z tanečního parketu do basy. Když komunisté trestali mládež za rokenrol

Před šedesáti lety si komunistická moc v Praze došlápla na desítky mladých lidí, kteří se provinili pouze tím, že tančili rokenrol. V očích režimu propagovali...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.