Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Monte Cristo usiluje o velkolepost

  8:07
Praha - Čekání sta tisíce lidí, kteří již vlastní vstupenku na chystaný muzikál Monte Cristo, se krátí. Monte Cristo vstoupil do budovy Kongresového centra. Nový muzikál bude mít premiéru 13. prosince. "Diváci se setkají s největším sálem nejen v Česku, ale zřejmě i ve střední Evropě, čemuž také odpovídá scénografie a také mnohatunová zátěž na jeviště," říká ředitel společnosti Monte Muzikal Jiří Herold s tím, že z tohoto důvodu bylo jeviště podloženo konstrukcemi a dřevěnými podporami.

Společnost Monte Musical, jež vyhrála výběrové řízení na využití velkého sálu centra na zhruba patnáct let, tam bude nový muzikál nabízet šest dní v týdnu.

Je sobota půl desáté ráno. Štáb muzikálu se míhá po chodbách, kde ještě nedávno chodili bankéři, na jevišti se začíná zkoušet. "To je nádhera," vykřikuje spokojeně režisér Josef Bednárik při pohledu na scénu. Na točně představující koráb nastupují první zkoušející, v sále se poprvé rozeznívá hudba. Bednárik zahajuje svůj režisérský koncert.

Další neobvyklou změnou v sále je velký bazén, který bude na scéně vytvářet jakýsi mořský břeh. Koupat se v něm však nikdo nebude. "Pokud do něj nespadne, ale za to budou pokuty," doplňuje producent muzikálu Karel Svoboda, který zároveň složil hudbu.

Tvůrčí tým podepsaný pod Monte Cristem je podobný tomu, který připravoval muzikál Dracula: textař Zdeněk Borovec, choreograf a libretista Richard Hes, režisér Jozef Bednárik, kostýmní výtvarník Theodor Pištěk a scénograf Daniel Dvořák. "Poučili jsme se chybami, které jsme udělali v Draculovi," říká o přípravách muzikálu Svoboda, jenž skládal hudbu k adaptaci Dumasovy knihy čtyři roky.

V hlavních rolích muzikálu se vedle hlavních představitelů - Daniela Hůlky a Leony Machálkové - objeví Jiří Korn, Karel Černoch, Hana Křížková či Iveta Bartošová.
Korn a Křížková se právě objímají na scéně, v hledišti je klid, ozývá se jen hlas režiséra Bednárika. Všichni herci zkouší v civilu, kostýmy se teprve šijí a na přání výtvarníka Theodora Pištěka by je měli poprvé spatřit až diváci na premiéře.

Muzikál by podle jeho autorů měl být především rodinnou zábavou, příběh o lásce, vášních, zradě a o pomstě. "To je myslím ideální téma. Dumas sice svůj román napsal v jiné době, ale myslím, že lidská povaha se nemění a lidské vášně zůstávají stejné," vysvětluje Svoboda.

Autoři textu Zdeněk Borovec a Richard Hes museli mnoho románových postav vypustit, protože jinak by vykreslení jednotlivých postav podle Svobody trvalo představení tak čtyřicet hodin. "Autoři udělali čistku abychom diváka nenudili, museli jsme se vejít do dvou hodin," říká Svoboda.

Na kolik muzikál vyjde, odmítají jeho progagonisté sdělit. "Nikoho to nenadchne, možná by to mohlo někoho akorát rozčílit, ale my máme čisté svědomí. Vše jde ze soukromých peněz, a tak neokrádáme daňové poplatníky," vysvětluje Jiří Herold a jeho slova doplňuje Karel Svoboda "Ať si to každý zkusí, naplnit sál pro tisíc sedm set lidí a neskončit po třetí nebo dvanácté repríze. Nejsme žádní prominenti, vše si financujeme soukromě a je to náš risk," dodává.

Nad neúspěchem nebo nezdarem muzikálu ani Svoboda ani Herold nepřemýšlí. "Bez strachu to ale nejde. Pokud máte strach, tak děláte na sto procent, ukážete všechno, co umíte," dodává Herold.

Je krátce po poledni a vsále vypadly pojistky. Technici po sobě nervózně pokřikují. Režisér Bednárik však neztrácí klid a vyhlašuje desetiminutovou přestávku.

Muzikál: fenomén doby

Stejně rychle jako jako supermarkety, McDonaldy a rychlé zahraniční vozy přišel do Čech před deseti lety i muzikál. Jednou z prvních vlaštovek velkých muzikálových produkcí byli Bídníci. Skončili v době, kdy o něj zájem stoupal, protože se po tříměsíčním hostování v Divadle na Vinohradech nenašel nový prostor.

Skutečnou vlajkovou lodí, která narušila monolit repertoárového divadla, se tak stal až Jesus Christ Superstar s počtem repríz přesahujícím tisícovku. Podle režiséra Petra Novotného se zde šťastně setkal prostor, režisér a účinkující.  "Muzikál je fenomén doby, který s lidmi komunikuje, hlavně je nepoučuje, nenutí je, aby mu věřili, aby si něco mysleli. Útočí rovnou na city - barvou, zvukem a melodií," shrnuje Novotný. 

Muzikálový boom  po úspěchu Ježíše přinesl i jedno pozitivum - pomohl postupně rozšířit síť divadelních prostorů. Na Výstavišti znovu ožilo Divadlo Spirála (Jesus Christ Superstar), hrálo se v Pyramidě (Vlasy), muzikál pronikl i do Paláce Akropolis (Vlčí srdce) a také do Kongresového centra (Drákula). Právě Drákula se svým konečným číslem - milion a čtvrt diváků nalákal další producenty, kteří však ne vždy končili s úspěchem. Možná propad domácí ekonomiky, daleko více však přesycenost diváků předznamenal konec country muzikálu Benzin a mejkap, skončila Pomáda, Vlčí srdce, Krysař, Jeptišky a další tituly. Zatímco Evita stála devatenáct milionů, s napětím očekávaná Rusalka přišla i s vybudováním nového divadla Milénium na sedmdesát milionů a produkce dodnes dluží peníze, zaplaceno zatím nedostali ani někteří představitelé Jeptišek.

Do budování vlastní scény se pustila před rokem i produkce muzikálu Hamlet. Producent a ředitel nového Divadla Kalich Michal Kocourek říká, že prvním předpokladem úspěchu je síla samotné látky  i slavná jména.  Jeho slova může potvrdit úspěch Johanky z Arku s hvězdnými představitelkami hlavní role - Lucií Bílou a Bárou Basikovou. Přesto ani to nepomohlo Rusalce, Jeptiškám a dalším projektům, zatímco z neznámých interpretů  v muzikálu Drákula se staly hvězdy.

Podle skladatele a producenta Drákuly a chystaného Monte Crista  - Karla Svobody je však u nás zvykem nazývat muzikálem kdeco. "Muzikál má svoji ustálenou formu, kdy se střídá zpěv s mluveným slovem a takoví jako například Andrew Lloyd-Webber dovedli tuto formu až na hranici opery. Využili její prvky a to je můj vzor a cesta," říká Svoboda.

V Čechách jsou prý k vidění spíše zpěvohry nebo jakési písničkály, ale i ty vítá, protože jsou z "českého pera".  Svoboda se klaní třeba práci autorů Johanky z Arku -  Ondřeje Soukupa a Gabriely Osvaldové nebo Hamleta. "To jsou podle mě dvě díla, která zvýšila prestiž původního českého muzikálu, říká Karel Svoboda.

Co si myslí o muzikálech jejich protagonisté?

Práce na muzikálu je nepochybně  dřinou   pro   všechny.  Muzikály   Drákula  nebo Jesus  Christ Superstar se hrály téměř denně, a ani s alternací si herci příliš neodpočinuli.  Možná proto panuje mezi některými umělci názor, že hrát v muzikálu je vlastně jako chodit do fabriky. Jak to vidí ti, jichž se to týká?

Jiří Korn (Drákula, Hamlet):
Tak to v žádném případě není. Ale možná, kdyby ti dělníci stavěli svoji fabriku stejně, jako my se s muzikálem sžíváme od prvopočátků, tak by ji taky viděli jinak. Pro mě je to příjemná práce, která mě navíc udržuje v hlasové i tělesné kondici, a to mě baví. Úžasné na tom  je, že je to na jednom místě, nikam nemusíte jezdit a zvykat si pokaždé na jiné podmínky. Ty totiž mohou kolikrát poškodit celý koncert nebo představení.
Vlastimil Harapes (Kráska a zvíře, Babička):
Kdyby tomu tak bylo, tak bych do té fabriky nechodil. Mě to baví, já se na každé představení těším, protože to je pokaždé něco jiného, jako když sem tancoval nebo hrál divadlo. Muzikál je prostě skvělý, mně taková práce vyhovuje v tom, že je tam vlastně přítomné všechno - hudba, která třeba v činohře není. Je to tedy větší stylizace.....
Hana Křížková (Drákula, Krysař, Mrazík, Jeptišky):
To prostě není pravda, protože pokaždé musíte vložit to srdíčko do představení jako na každém jiném divadle, navíc každý večer je jiný, pokaždé se setkávám s jinými alternacemi... Pro mě je prostě muzikál to pravé, ideální spojení zpěvu a divadla.
Janek Ledecký (Hamlet):
Je pravda, že mi  představení kradou spoustu času na další práci. Jenže je také pravda, že se Hamlet prodává mimo jiné i na moje jméno, takže si ani nedovedu představit, že bych z něj vystoupil. To by nebylo fér vůči divákům.

Leona Machálková (Jesus Christ Superstar, Drákula):

To záleží na každém člověku, na jeho přístupu. Já jsem si vážila toho, že jsem se jako neznámá Leona Machálková dostala do muzikálu, měla jsem šanci projevit se a tím se vlastně stát i známou. Začínala jsem v company v Ježíšovi a teprve pak se dostala do Drákuly, a já prostě hudební divadlo miluju. Možná jsem měla štěstí na produkce a na autory, ale když něco podobného slyším, tak mi jde mráz po zádech. To je podle mě nevděčný přístup.

V Kongresovém centru začaly zkoušky nového muzikálu Monte Cristo. (5. listopadu 2000)

V Kongresovém centru začaly zkoušky nového muzikálu Monte Cristo. (5. listopadu 2000)

V Kongresovém centru začaly zkoušky nového muzikálu Monte Cristo. (5. listopadu 2000)

V Kongresovém centru začaly zkoušky nového muzikálu Monte Cristo. (5. listopadu 2000)

Autor:




mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.