Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Modré přilby znásilňovaly v Súdánu děti

  15:02aktualizováno  15:02
Vojáci i civilní pracovníci OSN si v Súdánu užívali sexu s nezletilými. Britský deník Daily Telegraph zjistil, že se v zemi objevilo hned několik desítek případů. List dále tvrdí, že znásilněným bylo mnohdy pouhých 12 let. Nový šéf OSN tak musí řešit další problém.

Jednotky OSN tvoří lidé z více než 70 zemí. Ilustrační foto. | foto: Reuters

Súdánem už dvě desítky let zmítá násilí. Konflikt mezi arabským a nearabským obyvatelstvem si vyžádal už dva miliony obětí.

Od roku 2005, kdy skončila občanská válka mezi vládou a místními separatisty, dohlížejí na příměří jednotky OSN pro jižní Súdán (UNMIS).

Muži v bílých autech
První zmínky o nuceném sexu s nezletilými se začaly objevovat už během prvních měsíců mírové mise. Obětí se často stávají děti, které přišly během násilností o rodinu a žijí na ulici.

Britský list Daily Telegraph vychází z interní zprávy Dětského fondu OSN (UNICEF) z července 2005. Dokument upozorňuje na více než dvacet případů v jihosúdánské Jubě.

Pracovníci mírových sil tam nutili k sexu tamní nezletilé děti - často pod příslibem finanční odměny, na kterou ale nikdy nedošlo.

"Seděl jsem u řeky, když se to stalo poprvé," líčí čtrnáctiletý Jonas své setkání se zástupci modrých přileb. "Přijel muž v bílém autě a chtěl, abych si přisedl. Viděl jsem, že je to auto OSN. Když jsme pak zastavili, vystoupili jsme z auta a začal mne zneužívat. Bolelo to a trvalo to dlouho."

Sama súdánská vláda dokonce vlastní videonahrávku, na které jsou zachyceni bangladéšští zaměstnanci OSN při sexu se třemi mladými dívkami.

Vedení Spojených národů se podobným nařčením brání a podezření ve zprávě odmítá. "Všechna obvinění jsme prošetřovali a nenašli jsme žádné důkazy," tvrdí například britský koordinátor UNMIS James Ellery.

Zástupkyně tajemníka OSN pro mírové mise Jane Hollová Luteová však připouští, že to může být pravda. Organizace podle ní hodlá případy vyšetřit.

Další horký brambor pro šéfa OSN
List informace zveřejnil hned po lednovém nástupu Jihokorejce Pana Ki-muna do čela Organizace spojených národů.

Nový šéf světové organizace si vyřešení situace v násilím zmítané zemi vytkl jako jednu ze svých priorit. Odhalení listu ale mohou zkomplikovat snahu Rady bezpečnosti OSN vyslat do Darfúru vlastní mezinárodní jednotky.

OSN, jejíž vojenské síly UNMIS tvoří přes 10 tisíc lidí z více než sedmdesáti zemí světa, čelila podobným skandálům i během loňských misí v Libérii či na Haiti.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Japonci přišli k předčasným volbám, které vyhlásil premir Šinzó Abe (22. října...
Předčasné volby v Japonsku komplikuje tajfun Lan. Lidé přesto chodí k urnám

Japonci se po ránu místního času vypravili do volebních místností, aby hlasovali v předčasných volbách. Vyhlásil je premiér Šinzó Abe po sérii skandálů své...  celý článek

Zavražděnou novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou přišly do ulic Malty uctít...
Malta nabízí milion eur za informace vedoucí k dopadení vraha novinářky

Maltská vláda nabídla odměnu milion eur (25,7 milionu Kč) a ochranu za informace o tom, kdo zavraždil investigativní novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou....  celý článek

V centru severoněmeckého města zranili divočáci čtyři lidi
VIDEO: Do německého města vtrhli divočáci, řádili v bance i obchodě

Čtyři zraněné si vyžádaly útoky dvou divokých prasat, která v pátek pronikla do centra města Heide na severu Německa. Jeden z kanců dokonce vnikl i do místní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.