Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rúhání krotí íránské kleriky. Internet v mobilu je nemravnost, hlásají

  21:46aktualizováno  21:46
Íránský prezident Hasan Rúhání se zastal příznivců mobilního internetu. Firmy, které chtějí islámskou zemi propojit se zbytkem světa pomocí 3G sítě, čelí v posledních dnech ostré kritice ajatolláhů. Mobilní připojení podle nich usnadní šíření nemravných fotografií, třeba ženských vlasů.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

„Nemůžeme naší mladé generaci uzavřít bránu do světa,“ prohlásil Rúhání ve vysílání íránské státní televize. „Pokud se dnes budeme bránit nové generaci mobilů, budeme ji muset přijmout zítra. A když ne, tak pozítří,“ dodal podle International Business Times v pondělním projevu íránský prezident.

Konzervativní šíitští duchovní v minulých týdnech tvrdě kritizovali, že teheránský telekomunikační úřad udělil třem společnostem licence k provozování vysokorychlostních 3G sítí. Podle váženého ajatolláha Makarema Širazího je internet v mobilu naprosto „nemorální a nezákonný“.

Mobilní internetové připojení prý umožní neomezené a nezastavitelné šíření neslušných fotografií. K tomu, aby muslimští klerici označili snímek za neslušný, přitom stačí málo. Například fotografie ženy, která nemá zahalené vlasy, je zejména mezi staršími Íránci považována za nepřijatelnou vulgaritu.

V polovině srpna si státní televize nevěděla rady například s fotografií íránské vědkyně Marjam Mírzácháníové, která získala Fieldsovu medaili, matematickou obdobu slavné Nobelovy ceny. Mírzácháníová však pracuje ve Spojených státech a nezahaluje se. Aby televizní cenzoři pustili do vysílání její fotografii, museli jí grafici domalovat šátek (více se dočtete zde).

Hasan Rúhání, který v čele Íránu stojí od srpna 2013, je svými liberálními výroky proslulý. Podle analytiků britské BBC však jeho slova nemusejí mít žádný reálný dopad. Každodenní život Íránců se zpravidla řídí právě názory vlivných náboženských vůdců. Nad dodržováním přísného islámského práva pak bdí místní Revoluční gardy. Když prezident před časem například kritizoval tvrdou cenzuru místních médií, televize projev na jejich pokyn stáhla z vysílání.

Autor:


Témata: Nobelova cena


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.