Vodní záchranáři u Dalešické přehrady předvádějí, jak se zachraňuje topící se člověk. Postižený dostal ještě na hladině umělé dýchání.

Vodní záchranáři u Dalešické přehrady předvádějí, jak se zachraňuje topící se člověk. Postižený dostal ještě na hladině umělé dýchání. | foto: Anna Vavríková, MF DNES

Mobil vodních záchranářů byl kvůli chybě operátora „hluchý“

  • 56
Třebíčská Vodní záchranná služba, která je součástí integrovaného záchranného systému kraje Vysočina, se ocitla ne vlastní vinou na několik dní bez funkčního krizového mobilního telefonu. Vodní záchranáře odstřihl od čísla operátor Telefónica O2 toto pondělí.

V létě hlídkují vodní záchranáři na hartvíkovické pláži u Dalešické přehrady, kde je obří kemp, půjčovna člunů i veřejná lodní doprava. Zajišťují zde zdravotnický a záchranný dozor.

V pondělí jim však "oněměl" životně důležitý telefon. Operátor aktivoval číslo až v noci na pátek. "Považuji to za neuvěřitelný průser, že jsme bez krizového mobilu uprostřed léta. Na naše číslo jsou napojeni hasiči, policie, říční policie, plavební správa, loď Vysočina," zlobil se předseda Vodní záchranné služby v Třebíči Karel Šalbaba.

"Zrovna minulý týden jsme měli poplach kvůli parníku, který se měl potápět. Byl to naštěstí planý poplach. Ale co kdyby se skutečně něco stalo a my se to kvůli hluchému telefonu ani nedozvíme," dodal záchranář.

Po vytočení čísla vstupoval volající do hlasové schránky. Z mobilu se nedalo zavolat. Krajští hasiči potvrdili, že dotyčné číslo je jediný kontakt, který na vodní záchranáře mají operační důstojníci. "Pokud by se na toto číslo nedovolali, byl by to problém," sdělila mluvčí hasičů Petra Musilová.

Proč operátor zablokoval číslo? Vodní záchranáři chtěli přejít na tarif - do června totiž využívali "jen" systém povinného dobíjení kreditu. Změnu vyřizovali telefonicky, žádost podali na konci června. Nová smlouva přišla poštou a poštou ji podepsanou odeslali zpět. Operátor záchranáře ujišťoval, že si v mezidobí nemusejí dobíjet kredit. V pondělí 27. července však telefon ohluchl.

Vypnout - zapnout, pak telefon funguje

"Byla jsem opakovaně ubezpečena, že už nemusíme dobíjet kredit," uvedla vodní záchranářka Jana Šalbabová, která lapálii s telefonem řešila. "Je to otřesné. Kdyby nám řekli, abychom kredit dobili, samozřejmě to uděláme. Koho by napadlo, že jim měsíc potrvá, než převedou číslo z kreditní karty na paušál a k tomu operátoři mylně informují," dodal Šalbaba.

Co na to společnost Telefónica O2? MF DNES se obrátila na tiskové centrum společnosti ve čtvrtek ráno. Tentýž den navečer ubezpečila Blanka Vokounová z tiskového centra, že se tato záležitost řeší. V pátek pak poskytla Telefónica O2 oficiální vyjádření.

"Mobilní číslo je od dnešní půlnoci aktivním číslem v paušálním segmentu. Mělo by být plně funkční. Převod mobilního čísla z předplacené karty na paušál byl v tomto případě technicky náročný, a proto došlo k mírnému prodlení," uvedl mluvčí telefonní společnosti Martin Žabka.

Na číslo se však nedalo dovolat ještě v pátek v poledne. Žabka přes MF DNES doporučil, aby si záchranáři telefon vypnuli a zapnuli. Ta informace byla zásadní.

"Tak už funguje. Netušil jsem, že ho musíme vypnout a zapnout. Kdybyste se do toho nevložili, asi by byl telefon hluchý pořád. Podám stížnost," vzkázal Šalbaba.

,

Video