Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Mluvil o zákulisí Věcí veřejných, strana ho za to žalovala o milion

  10:15aktualizováno  10:15
Zastupitel za Věci veřejné Bohumil Vejtasa musel se stranickou firmou před lety uzavřít smlouvu o mlčenlivosti s pokutou milion korun. Když ji porušil, Věci veřejné ho zažalovaly. Jejich spor se táhne dosud. Peníze ale naopak dostane on.

Billboard Věcí veřejných | foto: KORZO

Přestože nová strana na celostátní politické scéně se jmenuje Věci veřejné, bývalého zastupitele v Praze 1 Bohumila Vejtasu její vedení nutilo o stranickém podnikání striktně mlčet. Vejtasa byl před pěti roky zastupitelem strany v Praze 1 i podílníkem společnosti Věci veřejné, s. r. o., spřízněné se stranou.

VV s. r. o.

Firma se tehdy jmenovala úplně stejně jako partaj, ale dnes funguje pod názvem Vydavatelství Pražan. Stále však připravuje časopis Věci veřejné a i jinak pomáhá straně. V redakci Pražanu se angažují mnozí lidé z vedení strany včetně místopředsedkyně Kateřiny Klasnové a velká část článků informuje o stranickém dění. Vydavatelství má svůj oddíl i na internetové stránce partaje. Časopis také podpořila miliony firma ABL, která patří příteli Klasnové Vítu Bártovi.

Ve firmě Věci veřejné, s. r. o. musel Vejtasa podepsat závazek mlčenlivosti, a když ho porušil, firma se s ním chtěla soudit o milion korun. U firmy, která je spojená s politickou stranou, je takový postup nestandardní. V závazku je výslovně uvedeno, že "v případě porušení závazku" má firma nárok na smluvní pokutu jeden milion korun.

MF DNES má Vejtasův závazek k dispozici. Společník podle něj nesmí prozradit informace, které jsou ve smlouvě přímo označeny jako "utajované", rozepsané do devíti bodů – například databáze společnosti, personální údaje, ale hlavně "způsob provozování podnikatelské činnosti Společnosti", což je bod, pod který se schová úplně všechno.

Za druhou stranu smlouvu podepsal tehdejší jednatel firmy a dnešní místopředseda strany Věci veřejné Jaroslav Škárka. "Já když jsem pracoval pro nějakého zaměstnavatele, tak jsem i jinde musel uzavřít podobné smlouvy," zdůvodňuje to Škárka.

Další místopředseda strany Věci veřejné a nynější spolumajitel firmy Pražan Josef Dobeš ještě argumentuje, že "strana je od firmy důsledně oddělená". Dodává, že novináři navíc dostali na tiskové konferenci informace nejen o hospodaření strany, ale i o vydavatelství.

Soud o milion

Vejtasa se po čase se stranou Věci veřejné rozešel, založil vlastní Stranu občanské sebeobrany a o zákulisí Věcí veřejných psal články. Ty pak Vejtasu v roce 2008 skutečně o milion korun žalovaly.

Dobeš má trochu jinou verzi, že strana se s Vejtasou rozešla hlavně kvůli jeho minulosti. "Zjistili jsme, že byl předlistopadovým zaměstnancem ministerstva vnitra. Nedokázal nám doložit lustrační osvědčení," uvedl Dobeš.

Vejtasa se soudu nebál. "Tam by se teprve ukázalo, jak se financuje strana Věci veřejné," vypráví Vejtasa. Vydavatelství Pražan (nástupce Věcí veřejných, s. r. o.) nato vzalo žalobu zpět. "Pan Vejtasa už pro nás nebyl významný, tak jsme ztratili zájem se soudit," vykládá to Dobeš.

Ani tím však příběh nekončí. Soud poté přiznal Vejtasovi právo na to, aby mu Vydavatelství Pražan proplatilo peníze za advokáta – 12 tisíc korun. Když neplatili, letos na ně podal návrh na exekuci.

Vydavatelství Pražan 12 tisíc zaplatilo, až když se o případ začala zajímat MF DNES. "Chtěli jsme zaplatit už dříve, ale marně jsme sháněli Vejtasovo číslo účtu. Nyní jsme mu peníze poslali složenkou," uvedl v úterý Dobeš.

Vejtasa v úterý dopoledne zopakoval, že ještě peníze nedostal, ale je možné, že ještě nedošly.

MAJÍ CO SKRÝVAT?

Stranu Věci veřejné (jejím lídrem je Radek John) podporuje velká bezpečnostní firma ABL, aniž se k tomu příliš hlásí. Její šéf je volebním manažerem strany a žije s místopředsedkyní Kateřinou Klasnovou.
Firma ABL zároveň inzerovala v časopise Věci veřejné (vydává ho nástupce firmy, s níž Vejtasa uzavíral smlouvu o mlčenlivosti) nejméně za 12 milionů korun.
Mluvčí ABL Zuzana Fryaufová tehdy sdělila, že časopis "pokrývá jejich cílovou skupinu pro inzerci", ale je zjevné, že ABL takto oklikou podpořila "svoji" stranu.
I přes toto spojení spolumajitel Pražana Josef Dobeš tvrdil, že ne vše ve firmě je veřejné, aby know-how nikdo nevynesl konkurenci.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Miroslav Kalousek ve volebním štábu TOP 09 v Praze. (21. října 2017)
TOP 09 si mocně oddechla, do Sněmovny proklouzla díky Praze

Členové TOP 09 si mohou oddechnout. Strana až v samém závěru sčítání hlasů jen těsně překonala potřebnou pětiprocentní hranici. I tak je to však nejslabší...  celý článek

Andrej Babiš na tiskové konferenci hnutí ANO k výsledkům voleb do Poslanecké...
Nejsme ohrožení demokracie, ujišťuje jasný vítěz voleb Babiš

Jasné vítězství v letošních volbách do Poslanecké sněmovny slaví hnutí ANO, které dostalo hlasy od zhruba jednoho a půl milionu voličů. „Jsme nadšeni a strašně...  celý článek

Ponurá nálada vládne ve volebním štábu jihomoravských sociálních demokratů. Ve...
Onderka se vrací. Exprimátora Brna dostalo kroužkování do Sněmovny

Bývalý brněnský primátor Roman Onderka zažívá velký návrat do politiky. Stane se poslancem za sociální demokracii, přestože byl na kandidátce až na...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.