Výrobu kojenecké a dětské výživy známé pod názvem Sunar přesunuli Američané do Velké Británie. "Od koncentrace výroby kojenecké a dětské výživy do jednoho centra si společnost slibuje výrazné snížení nákladů a zvýšení konkurenceschopnosti s výrobci ze Švýcarska a Holandska," řekl tehdy mluvčí firmy Heinz Aleš Tesař.
Svaz zpracovatelů mléka sdružující desítky firem ze Šumperska, Jesenicka a východních Čech tak přišel o významného odběratele mléka. "Naši členové museli hledat odbyt jinde, vozili mléko ke zpracování až do Olomouce, Frýdku-Místku či Jihlavy. Chtěli jsme zajistit odbyt mléka v regionu, protože rozvoz na velké vzdálenosti výrobcům zvyšoval ztrátu. I z dalších důvodů nám nebylo jedno, že by měla mlékárna padnout," zdůvodnil šéf svazu Ivan Pur, proč organizace továrnu koupila.
Teprve letos se firma po změně výrobního programu a snížení počtu zaměstnanců z 300 na 170 dostala z červených čísel. "Zavádět znovu výrobu dětské výživy bylo nereálné, protože bychom nemohli konkurovat velkým výrobcům. Sušit jsme ale nepřestali. Vyrábíme sušené mléko a sušenou syrovátku. Získali jsme ale nové perspektivní trhy. Abychom uspěli, museli jsme výrazně zvýšit produktivitu," uvedl ředitel PMV Zábřeh Antonín Kolář.
Sušené mléko ze Zábřehu putuje například do Venezuely, Kolumbie, Saudské Arábie, zemí severní Afriky, Rakouska, Německa, Bulharska a Ruska. Nedávno se firmě podařilo nasmlouvat dodávky sušené syrovátky do Japonska. "Sušárenský provoz jede na plný výkon. Letos vyrobíme kolem sedmi tisíc tun sušených mlékárenských produktů," řekl Kolář. Právě výroba sušeného mléka je rozhodujícím výrobním programem. Tvoří 90 procent výroby.
Poslední měsíce však ukazují, že může konkurovat i v oblasti běžných mlékárenských výrobků jako konzumního mléka, másla, tvarohu a podmáslí.
Jako první v zemi zavedl PMV Zábřeh výrobu trvanlivého mléka technologií Pure-Lac, kde je prodloužení trvanlivosti dosaženo rychlým záhřevem na 135 stupňů působícím jen dvě desetiny vteřiny a stejně rychlým ochlazením.
"Trvanlivost je sice na rozdíl od trvanlivého mléka jen patnáctidenní, ale zato si zachovává vlastnosti čerstvého mléka bez výraznějších chuťových změn," vysvětluje Kolář. Mléko balí do jednovrstevných kartonových obalů nebo polyetylenových sáčků.
Firma si slibuje, že o nový výrobek bude větší zájem, protože bude levnější než dlouhodobě trvanlivé mléko. "Dokázali jsme najít kompromis. Vycházeli jsme z toho, že lidé nakupují jednou za týden, takže patnáctidenní trvanlivost postačuje. Mléko je chutnější, a navíc je i levnější, protože nepoužíváme sedmivrstvé obaly jako u dlouhodobě trvanlivého mléka," sdělil Kolář.
Nový výrobek už PMV dodává do sítě obchodů na Šumpersku, Zábřežsku a v okolí Moravské Třebové. Objevuje se i jinde v některých supermarketech.