"Když někdo někam jede a má volné místo v autě, může ho nabídnout někomu dalšímu. A kdo naopak auto potřebuje, tak najde nabízené trasy s volnými sedadly v autě," popisuje účel Jízdomatu pětadvacetiletý Mittner.
Činorodost má mladý programátor v krvi. Během studia na gymnáziu v Třebíči působil jako místopředseda městského studentského parlamentu, který zastupoval i na zasedání mládežnické samosprávy celé Vysočiny.
Právě díky svému "politickému angažmá" si mohl tehdy promluvit s prezidentem Václavem Klausem. Zeptal se ho, zda studenti můžou u témat, která se jich týkají, ovlivňovat rozhodnutí magistrátu. "Pěkně mě utnul. Že prý v žádném případě. O důležitých věcech mají rozhodovat politici, kteří byli řádně zvolení. Asi mi ani jinou odpověď dát nemohl. I tak ale bylo to setkání fajn," vzpomíná Mittner.
Po maturitě v roce 2005 začal cestovat mezi Třebíčí a Prahou, kde začal studovat na Fakultě informatiky a statistiky Vysoké školy ekonomické. Před dvěma lety jej napadlo, že by se už existující projekt domlouvání spolujízdy mezi těmito městy mohl rozšířit na celé Česko. "Kontaktoval jsem člověka, který se o to staral, ale nedohodli jsme se, tak jsem od té myšlenky ustoupil," líčí.
Když ale na internetu začaly vznikat podobně zaměřené weby, které měly podle Mittnera řadu nedostatků, pustil se s dvěma přáteli z Třebíčska do práce. Jízdomat spustili po třech týdnech příprav loni v říjnu. "Nebylo to technicky těžké," podotýká.
Během tří dnů server dosáhl 900 návštěv denně. Dnes má téměř čtyři a půl tisíce registrovaných uživatelů, z asi 70 procent jde o muže.
Řidič se s pasažérem domlouvá přes Facebook
Mladý jednatel firmy ví, že společné cestování lidí, kteří se neznají, může být riskantní. Řidič a jeho budoucí pasažér se ale prý před jízdou "oťukají" na Facebooku, přes který se většina uživatelů registruje. Tam se také domluví na dalších podrobnostech o cestě.
"Stížnosti na řidiče nejsou téměř žádné. Navíc cestující mohou šoféra hodnotit palcem nahoru či dolů a taky přidat vlastní komentář," říká Mittner. Z nedávno rozeslaného dotazníku vyplynulo, že většina odmítnutých jízd byla kvůli nevhodnému času.
Server zatím využívají především lidé na cestách po Česku a Slovensku. Přibývá ale i jízd do zahraničí. Řada cestujících už například zamířila do Německa či Belgie. Došlo ale i na dlouhé jízdy do Řecka, Bulharska nebo dokonce Ázerbájdžánu.
Článek vznikl ve spolupráci se studentským portálem www.studenta.cz.