Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Mladí vám hrají. Říkají si Fanfán Tulipán. A své hudbě Kinder-Jazz

  8:28aktualizováno  8:28
Před několika dny zde Lubomír Dorůžka psal o prvním z nových alb, které se hudebně vymykají převažující tendenci v dnešním českém jazzu – o desce souboru Face of the Bass, v jejímž čele stojí uznávaný basista Jaromír Honzák. A nyní přibližuje druhou takovou desku, která je plodem hráčů o dvě generaci mladší.

Skupina Fanfán Tulipán | foto: www.myspace.com/fanfantulipan

Tuzemský mistr klasického jazzového piana Najponk prohlásil v nedávném rozhovoru, že moderní jazz zčásti ztrácí obecenstvo pro svůj značně náročný a složitý hudební jazyk. Tímto jazykem vesměs hovoří i generace našich třicátníků - zatím nejpočetnější a nejúspěšnější střída, jakou náš jazz po dlouhou dobu měl. Jenže rozhovor téměř ještě ani neodezněl a je tu překvapení: ta třicátnická generace už má mladší a trochu jinak orientované následovníky!

Předloni založila Eliška Svobodová, studentka skladby na pražské Konzervatoři Jaroslava Ježka, kvinteto s hravým názvem Fanfán Tulipán. Všichni jeho členové včetně své vedoucí - flétnista Dušan Navařík, pianista Jan Mazura, kontrabasista Vladimír Micenko a bubeník Cyril Lojda - se narodili v letech 1985 nebo 1986. Můžeme to chápat jako příjemné potvrzení, že zájem mladých hudebníků o jazz neochabuje. Soubor vloni v dubnu zvítězil ve finále soutěže o Cenu Metropolitní Univerzity v rámci festivalu Mladí ladí jazz a v listopadu vyhrál české kolo mezinárodní soutěže Jazz Prix. Díky tomu mohl natočit své debutové CD, a v červenci vystoupí na festivalu Bohemia Jazz Fest.

Skupina Fanfán Tulipán

Skupina Fanfán Tulipán

Jazz vždy minimálně jedním ze svých pólů zasahoval do některé z poslechově přece jen přístupnějších oblastí. Po swingu odpovídalo takové dualitě zčásti rozlišení mezi tehdejším jazzem tradičním a moderním. (Ostatně Elišku Svobodovou vede ve skladatelské třídě konzervatoře Antonín Bílý, kdysi pianista Smetáčkovců.) Ale Fanfáru Tlipánovi nejde o koketování s něčím, co by mu zajistilo širší obecenstvo. A už vůbec mu nejde o jazyk někdejšího tradičního jazzu. V tomto souboru převládá hravost a soustředění na prostší a sdělné výrazové prostředky, které přitom nemusí být umělecky méněcenné. Svobodová mluví o inspiraci poetikou Julese Vernea nebo obrazy Kamila Lhotáka a jako zkrácené označení pro takový přístup používá termín Kinder-Jazz.

Jazzmeni, kteří se od světa svých dětských let distancují, mohou na takovou školu pohlížet trochu spatra. Ale Fanfán Tulipán - ať už jde o klavírní sóla, dueta flétny s klavírem, jejich integraci s rytmikou, nebo členění skladby do kratičkých, soudržných úryvků třeba i odlišného tempa - ukazuje, že tihle mladíčci se na své škole dobře vyškolili. Mírně humorné zaměření a citlivě používané špílce připomínají něco z hravé minulosti Jiřího Stivína (jemuž dnešní třicátníci nedovedou náležitě přijít na chuť). Není tu žádné staromilské vymezování: nálady a prostředí se střídají. Cirkusové intermezzo Marijo, ujíždí ti cirkus vystřídá pohádkové vyprávění Honzíkova cesta; sborová recitace a rytmické členění ve skladbě Porno v morseovce nemají daleko ke způsobu, jakým někdy pracuje i dnešní jazzová škola. Skladba Maryčka Magdonova to zklidní do lyrické polohy s jemnými dramatickým podtóny, a závěrečný Orient Expres se rozjede ve stupňování vzrušení, spojeného s jemnou prací s dynamikou, a při miniaturním obsazení souboru působí až obdivuhodnou pestrostí barev a témbrů.

Přitom projev zůstává v rovině příjemně poslouchatelné pro podstatně širší okruh posluchačů, než jaký je schopen sledovat náročněji formulované projevy našich dnešních post-třicátníků. Debutové CD Fanfána Tulipána má ovšem minimální stopáž a jeho tvůrcům je kolem pětadvacítky. Těžko tudíž zatím předpovídat další vývoj; jejich nástup však působí slibně.

Obal debutového alba skupiny Fanfán Tulipán

Obal debutového alba skupiny Fanfán Tulipán

O albu

Fanfán Tulipán: Polyorama

Skladby:
Stanoviště balónů
Pět neděl v klobouku
Skřivan Ivan
Maríjo, ujíždí ti cirkus
Honzíkova cesta
Porno v morseovce
Maryčka Masonova
Orient Express
Autorkou všech skladeb je Eliška Svobodová, hraje Fanfan Tulipán v obsazení: 
Obsazení:
Eliška Svobodová - melodika
Dušan Navařík – flétna
Jan Mazura – klavír
Vladimír Micenko – kontrabas
Cyril Lojda – bicí 
a hosté: 
Jan Pospíšil – sopránový saxofon
José De La Hoz – kytara 

CD, stopáž 39:31 minut. Vydala firma Radioservis.


 


Autor:


Trump ohrožuje světovou bezpečnost, řekl historik Lukeš v Rozstřelu





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Demonstrace na podporu ruské dívčí kapely Pussy Riot v Madridu (17. srpna 2012)
ZÁPISNÍK: Pussyriotismu zdar. Babiš nebo Zemanovci?

Dávka angažované poezie. Nápad na byznys s politickým deštěm. Hledání odpovědi na otázku: Kdo je horší? To jsou témata zápisníku "Minulý týden", který vychází...  celý článek

Nemůžete říci, že jste nebyli varováni, říká film Rolanda Emmericha 2012.
ZÁPISNÍK: Cože? Už zase krachuje západní civilizace?

Ministr byl na šrot, Zdeněk Škromach fotil "výborné koláčky", Okamuru s Bártou spojila kniha a Tokio volá "Banzai"! To jsou témata zápisníku "Minulý týden"...  celý článek

Američtí váleční veteráni navštívili památník druhé světové války ve
ZÁPISNÍK: Také Američané nadávají na svoji politiku

Spojené státy se přirovnávají k banánové republice a k ­Itálii. Americká konzervativní Tea Party žije v bublině. V bublině žije i Václav Klaus. To jsou témata...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.