Miyako Ishiuchi: Nahota, která není na prodej

  13:21
Japonská fotografka Miyako Ishiuchi vystavuje v pražské Langhans Galerii. Její snímky zobrazují málo vídanou kombinaci objektivity a intimity.
Z cyklu Apartment (Byt, 1977-1978).

Z cyklu Apartment (Byt, 1977-1978). | foto: © Miyako IshiuchiKavárna

Za posledního necelého dva a půl roku se v české metropoli koná třetí důležitá výstava japonského fotografa. Na přelomu let 2005/2006 dal v Langhans Galerii Praha do svého díla nahlédnout Nobuyoshi Araki (1940), asi vůbec nejslavnější japonský fotograf. Počátkem loňského roku Rudolfinum představilo průřez dílem Shomeie Tomatsua (1930). A nyní se vracíme zpět do Langhansu, kde začalo představení fotografky Miyako Ishiuchi (1947).

První retrospektiva
V případě Tomatsua a Ishiuchi se přitom jednalo a jedná o jejich vůbec první řádné retrospektivy, komplexněji se ohlížející za jejich dílem. U nynější akce má pražská Langhans Galerie nadto nezanedbatelný podíl na skutečnosti, že retrospektiva Ishiuchi vznikla - ostatně v Praze se odbývá její premiéra, reprízy budou následovat mimo jiné v Amsterdamu a v Londýně.

Jak je možné, že Miyako Ishiuchi, která roku 2005 reprezentovala Japonsko na benátském bienále, se dočkala retrospektivy teprve nyní, navíc v Evropě?

Vyplývá to ze zásadně rozdílného kulturního kontextu. V zemi vycházejícího slunce je daleko větší měrou umělecká fotografie odkázána na časopisecké a zejména knižní publikace (ostatně Ishiuchi jich má na kontě již dvě desítky), zatímco na fotografii se v galerijním provozu dostávalo a dostává neskonale skromněji.

A ještě než se detailněji projdeme retrospektivou Miyako Ishiuchi, jednu obecnější poznámku.

Zamíří-li náš kulturní pohled na východ, můžeme za poslední léta bilancovat takto: konaly se tu výstavy japonských a čínských fotografů, ode dneška je v Moravské galerii v Brně přístupna expozice Bubble Tea - Podoby současného umění z Tchaj-wanu. Kde je však Rusko? Reprezentativnější přehlídka soudobého ruského umění se tu nekonala žádná, povědomí o dnešní ruské fotografii si prakticky nelze vytvořit. O Rusku víme, že tam vládne (nyní putinovská) oligarchie, sem tam se v České televizi nebo na festivalu objeví ruský klubový film, zřídka do Česka zavítá nějaký ruský divadelní soubor, nová literární díla jsou překládána ve velmi skromném počtu. Ovšem ruské výtvarné umění a fotografie, které podávají svou specifickou zprávu o duši a tématech daného národa, se k nám nedostávají prakticky vůbec.

Protože zásadnější přehlídky lze vesměs uspořádat jen tehdy, participuje-li na nich nějak dotyčný stát (nad výstavou Miyako Ishiuchi převzalo záštitu velvyslanectví Japonska v ČR a přispěla na ni polovládní nadace Japan Foundation), je mrtvo směrem z Ruska, co se výtvarného umění týče, výrazem značné kulturní průrvy, která se rozevřela mezi oběma státy.

Vyrovnané účty
Retrospektiva Miyako Ishiuchi zahrnuje práce z let 1976 až 2005. Ačkoliv jejich vizuální jazyk se postupně mění - od subjektivního dokumentu ke konceptuálnějším souborům, od syrové černobílosti k daleko jemnější škále tónů i k barvě - jde o kolekci značné autorské integrity. Ishiuchi tvoří velmi osobně, na základě důvěrného vztahu. Když lidský jedinec stárne, přesněji nejspíš tehdy, když jeho život dojde do pomyslné poloviny, začne se stahovat, redukovat jeho vnitřní svět na to, co má již pro sebe ověřené, prochozené, co jej kotví a dál vede či nese. Existuje při tom samozřejmě nebezpečí stagnace, rezignace, ale současně se otevírá možnost prohloubení vztahu a zkušenosti. Tento proces zavinování se do sebe se v Langhansu nyní odehrává před našima očima.

Když Ishiuchi, vystudované a usazené v Tokiu, na dveře klepala třicítka, začala se s fotoaparátem navracet do města Yokosuka, kde strávila většinu dětství a které sloužilo Američanům jako vojenská základna.

Vznikl cyklus Yokosuka Story (Příběh z Yokosuky, 1976-1977), sestávající ze záběrů pocitových, emotivně dokumentaristických, které specificky navazují na poválečný humanistický dokument autorů kolem skupiny Magnum. Výrazová expresivnost Ishiuchi - ale také zmíněného, o generaci staršího Shomeie Tomatsua, který rovněž fotografoval specifické prostředí kolem amerických základen - zobrazuje realitu přerývaněji, "flešovitěji" než "literární" esejismus Henriho Cartiera-Bressona a některých dalších evropských fotodokumentaristů. Ishiuchi má evidentně blíž k expresivitě záběrů Roberta Franka, který právě před půlstoletím vydal dnes klasickou knihu Američané.

Ale i od něho ji odlišuje "programově" velká zrnitost zvětšenin, která obraz poněkud abstrahuje, táhne jej do krajin přeludů.

Týchž výrazových prostředků se japonská umělkyně držela v následujících cyklech Apartment (Byt, 1977-1978) a Endless Night (Nekonečná noc, 1978-1980). V prvním z nich se pokusila předat stísňující dojem z jednopokojových, sociálně chabých bytů, ve druhém se procházela opuštěným, sešlým nevěstincem - po všech těch někdejších orgiích žláz a výtrysků šťáv zůstala jen tichá a výmluvná použitost, sešlost, nastalo odpadávání vrstev barev, obkladů či výzdob ze stěn. Pražská retrospektiva obsahuje ukázky ze tří zmíněných cyklů, jimiž se umělkyně vyrovnala s městem Yokosuka.

Na dotyk
Když Ishiuchi zaklepala na dveře čtyřicítka, oslovila stejně staré ženy a fotografovala jejich ruce a zejména nohy. ("Nikdy mě nenapadlo, jak vzrušující může být objevování krásy, důstojnosti a zvláštního šarmu, které nohy ztělesňují. Uvědomila jsem si, že právě v dolních končetinách, které vytrvale kráčí po zemi a podpírají zbytek těla, je skryt skutečný charakter člověka.")

Detaily propletených prstů na rukách, položených chodidel či nártů nejsou obzvlášť výjimečným námětem, vždyť kupříkladu na pražské FAMU existovalo cvičení, při němž studenti snímali detaily lidského těla a připravovali z těch snímků knihy. Rozdíl mezi famáckým cvičením a úlohou, kterou si zadala Ishiuchi a jíž vtiskla titul 1.9.4.7., je dvojí. Byť v tu dobu Japonka již opustila hrubozrnné a temně zatažené obrazy, nešlo jí o demonstraci technické perfekce; ostatně z hlediska čisté ostrosti byl i tak na tom nejeden student FAMU možná lépe. Ale zásadní odlišnost tkví v tom, že Ishiuchi fotografovala údy svých vrstevnic s láskou, něhou, laskavostí, jejím jediným zájmem bylo sdělení, nikoliv předvádění.

Soubor nazvaný 1906 to the Skin (1906 až na kůži) navazuje na 1.9.4.7. námětem lidského těla, nicméně fotografka tu nakročila poněkud jiným směrem. Nasnímala nahé tělo tanečníka v kmetském věku - v detailech, polodetailech i celku. Přiblížila se k jeho svalovině a kůži "na dotyk", takže zvrásněliny kmeta získávají až ornamentální charakter, kůže se na velké zvětšenině transformuje v "kvantovou" strukturu, ve hmotu se svou vlastní estetikou, přičemž tyto obrazy Ishiuchi nemají nic společného se skandalózním naturalismem detailistických fotografií takového Američana Andrese Serrana (v Praze vystavoval v létě 2001).

Jsou poctou stárnutí. Dotykovou blízkost autorka volila při snímání své matky, jejího těla. V souboru Mother's (Matčiny věci, 2000-2005) však tuhle "památku" později zkombinovala s (někdy i barevnými) fotografiemi předmětů, jež jí po zemřelé matce zůstaly - prádla, rtěnek, umělého chrupu, bot...

Kniha, která k výstavě vyšla, dostala formu leporela, jež je po roztažení dlouhé asi devět metrů. Z jedné strany leporela plynou snímky z prvních tří, tedy yokosukských souborů, po překlopení následují soubory "tělesné". Nejsou to však dva oddělené světy, nýbrž dvě plochy téže lidské a umělecké bytosti.

. Miyako Ishiuchi

Miyako Ishiuchi se narodila v roce 1947 v prefektuře Gunma a vyrostla na ostrově Yokosuka. Studovala textilní designu na Tama Art University. Žije a pracuje v Tokiu.
Ocenění:
1979 Kimura Ihei Prize for photography udělovaná současným fotografům za výstavu nebo pulikaci.
1999 Higashigawa Prize
1999 Shashin no Kai Prize (uděluje japonská Fotografická společnost)
Samostatné výstavy (výběr):
2007 Ishiuchi Miyako: Mother´s (Art Gallery of New South Wales, Sydney)
2006  Miyako Ishiuchi: Mother´s (Tokyo Metropolitan Museum of Photography)
2005 Mother´s, Bienále, Benátky
1999  Miyako Ishiuchi – Tim textured in monochrome (The National Museum of Western Art, Tokyo)
Skupinové výstavy (výběr):
2007 Beyond Languague (Soka Contemporary Space, Peking)
2006 Oltre Lilith. Il Femminino sacro  (Scuderie Aldobrandini per l´Arte, Frascati)
2005 Traces & Omens – fotofestival Noorderlicht
 2003   Beyond the Surface – Japanese Style of Making Things (Singapore Art Museum, Singapur)

Publikační činnost:
Miyako Ishiuchi, podobně jako řada dalších japonských fotografů, publikovala k téměř každé své práci /projektu fotografickou knihu:
V rozmezí let 1978 – 1981 vydala tři knihy o městě Yokosuka, a od roku 1981 řadu dalších knih, včetně titulů 1.9.4.7., 1906 to the Skin a Mother´s.

. Výstava a kniha

VÝSTAVA
Miyako Ishiuchi Fotografie 1976-2005. Langhans Galerie Praha, Vodičkova 37, Praha 1. Kurátor Machiel Botman, vedení projektu Rolf Wismer. Výstava trvá do 1. června, otevřeno denně kromě pondělí 13- 19 hod., www.langhansgalerie.cz.

KATALOG-KNIHA
Miyako Ishiuchi Editoři Miyako Ishiuchi, Machiel Botman. Vydal Manfred Heiting, Cinubia Production, Amsterdam 2008, nestránkováno, náklad 1 000 výtisků včetně limitované edice 100 kusů podepsaných autorkou, cena 1 550 korun (v průběhu výstavy nabízí Langhans Galerie knihu za 1 250 korun).

Fotografie Miyako Ishiuchi ve formátu PDF najdete zde.

Autor: , Kavárna

Konflikt soudce s advokátem. Předseda senátu hrozil kárným řízením

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Podporujeme kulturu nahoty. Obec na Sardinii jako první umožní nudistické sňatky

3. května 2024  7:26

Obec San Vero Milis na severu středomořského ostrova Sardinie jako první v Itálii umožní sňatky...

Demonstrace v Tbilisi pokračují. Premiér odvolal návštěvu Spojených států

3. května 2024  7:08

Gruzínská policie začala zatýkat demonstranty, kteří i ve čtvrtek pokračovali v metropoli Tbilisi v...

Izrael zasáhl budovu bezpečnostních sil v Damašku, osm vojáků utrpělo zranění

3. května 2024  6:43

Při izraelském vzdušném úderu byla ve čtvrtek večer zasažena budova syrských bezpečnostních sil na...

Záplavy na jihu Brazílie si vyžádaly desítky obětí, přehradám hrozí kolaps

3. května 2024  6:23

Rozsáhlé záplavy, které v těchto dnech sužují jih Brazílie, mají nejméně 29 obětí. Dalších 60 lidí...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...