O nářcích některých strojvedoucích jako první informoval deník Právo. Například strojvedoucí vlaku Eurocity z Prahy do Břeclavi má první delší přestávku po třech a půl hodinách. Když se mu už nutně chce na toaletu, uleví si do kbelíku.
Podle Českých drah si však strojvůdci bez problému mohou během zastávky odskočit na záchod ve vlaku. Stačí přitom, aby vlak zastavil na jednu až dvě minuty.
"Strojvedoucí to tak dělají, chodí během zastávky na WC do vlaku. Mluvil jsem s přednosty, kteří na lokomotivách jezdili mnoho let, a ti nad tímhle (vykonáváním potřeby do kelímků atd. - pozn. red.) kroutí hlavou," sdělil iDNES.cz mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Strojvůdce však v zastávkách tlačí čas a problémem může být i zastaralost vlaku. "Toaleta musí mít tzv. uzavřený cyklus. Pokud tam není, spadne jejich potřeba rovnou na koleje, a to v zastávce samozřejmě nejde. Také to často neumožňují provozní podmínky, protože musí dodržovat jízdní řád a na trati jsou i další vozidla," namítl Poláček.
ČD: Chirurg taky neodejde od operace
Podle Šťáhlavského patří delší doba mezi zastávkami k profesi strojvůdce. "Stejně tak chirurg, který operuje, nenechá otevřené srdce a nejde na záchod. Jsou určité věci, které s profesí souvisejí. Strojvedoucí řídí vlak a je logické, že ve stošedesátikilometrové rychlosti se nemohou sebrat a jít na WC," uvedl.
Současná situace nemá jednoduché řešení. "Kdyby to bylo už doopravdy kritické, může strojvůdce zastavit vlak někde na trati a nahlásit dispečerovi indispozici. Je to, jako by mu třeba bylo špatně. Ne každý to ale chce takhle dělat, přijde jim to ponižující," dodal Poláček.
Problémy by podle strojvůdců ukončily nové lokomotivy, které by měly vlastní sociální zařízení. Pomohla by ale i úprava pracovního výkonu, aby měli strojvůdci čas na toaletu zajít.