Zavřeno. Lidé, kteří v zimě čekají na spoje, by údajně nenaplnili kapacitu čekárny

Zavřeno. Lidé, kteří v zimě čekají na spoje, by údajně nenaplnili kapacitu čekárny | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Místo vyhřáté čekárny studený peron. Dráhy šetří

  • 351
Dráhy se snaží šetřit a zkrácení otevírací doby čekáren je jedním z čerstvých úsporných opatření. Sobota podvečer, pět stupňů pod nulou a mrazivý vítr. Cestující hledají na vlakové zastávce v centru sedmdesátitisícového Kladna vyhřátou čekárnu. Po půl páté odpoledne se však do jejích dveří dobývají marně.

"Dnes naštěstí jede vlak včas," říká Roman Mařík, který na peroně čeká s dvěma malými syny. "Ale nedávno při kalamitě měl zpoždění a kluci odnesli čekání silným nachlazením," dodává naštvaně.

Dráhy tvrdí, že jejich opatření nikomu neublíží. "Vycházíme z počtu cestujících, kteří čekárnu v určitý čas využívají," říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Přesto na zastávce v šest večer čeká dvacet lidí, kteří by čekárnu slušně zaplnili.

Problém je v tom, že když skončí pracovní doba pokladní, nemá čekárnu kdo hlídat. Stejné je to i v jiných zastávkách v celém Česku, v poslední době navíc takových případů rychle přibývá.

"Bohužel, kdyby lidé neničili veřejný majetek, nebylo by potřeba ho neustále zamykat," brání se překvapivým argumentem Šťáhlavský.

Zavírání čekáren se však vedle vesnických zastávek týká i některých frekventovaných stanic ve větších městech nebo v přestupních uzlech. A to i v těch, kde zůstává výpravčí celou noc. Například v jihomoravském Blansku nádražní halu zamykají už před devátou.

"Výpravčí je v jiné části objektu a nemůže mít halu nepřetržitě pod dohledem," vysvětluje mluvčí. Ve dvanáctitisícových středočeských Říčanech se zase po rekonstrukci tratě z nádraží stala papírově pouhá zastávka.

"Původní nádraží s čekárnou je uzavřené. Teď se třeba před větrem musíme schovávat ve studeném podchodu na nástupiště," popisuje inovaci studentka Martina, která čeká na svůj zpožděný vlak do Prahy. "My se nechceme ke svým cestujícím chovat bezohledně. Při kalamitě třeba cestující na zpožděné vlaky mohli čekat i v místnostech pro zaměstnance. Třeba v Německu se ale ruší čekárny ještě ve větší míře než u nás," srovnává mluvčí drah Šťáhlavský.

Podle něj se navíc dráhy nebrání tomu, že čekárny opět otevřou. Za cenu toho, že si ji pronajme soukromý investor nebo tam městská policie bude posílat své hlídky, které z ní vystrnadí bezdomovce.

Chcete čekárnu? Bojujte

Boj o znovuotevření zastávky už vyhráli třeba v Bohousové ve východních Čechách nebo v Grygově u Olomouce, kde se loni otevírací doba čekárny také razantně zkrátila. "Neměli jsme z toho radost. Po našich stížnostech nám České dráhy vyšly vstříc," říká starosta Grygova Tomáš Kubáček. Na zastávce jsou nově lavičky s antivandalskou úpravou a dráhy zajistily člověka, který po odjezdu posledního vlaku čekárnu zamkne.

"Zatím nás to nestálo ani korunu," dodává starosta.

Cestující vlakem jsou však na tom i přes problémy obvykle lépe než ti, kteří jezdí autobusem. Pokud vůbec autobusová nádraží čekárnu mají, její otevírací doba bývá omezena jen na pracovní dny. Například v Kladně chybí podobná místnost úplně. Cestující se tak při čekání na svůj spoj musí zahřívat v blízkém obchodním centru.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue