"Smlouva na provoz linky je podepsaná, ale my nemáme čím vyjet," přiznal dopravní ředitel Dopravního podniku Petr Blažek na jednání vedení společnosti s odboráři.
"V pátek 16. října opravdu vyjedeme, nikoli však elektrobusem, ale normálně s naftovým ikarusem," řekl.
Nový minibusMinibusy, jejichž grafickou podobu schválili radní Prahy 1 koncem září, mají mít 15 míst pro sedící cestující, dalších zhruba 25 lidí může stát. Kvůli ambasádě USA a Irska nebude zastávka z bezpečnostních důvodů Na Tržišti. Jednotlivé spoje mají zpočátku jezdit v 15minutových intervalech. Praha 1 požaduje, aby byl vůz ekologický, a dává přednost elektromobilu. Ten však DP zatím nemá. |
Do tří měsíců by měl prý do Prahy dorazit z Itálie nový krátký vůz už s ekologickým pohonem, jenž naftový ikarus nahradí.
Vyhráli, ale neměli vozy
Dopravní podnik, který elektrobusy včas nezajistil, se o zakázku na provoz linky ucházel s příslibem dodavatelů, že mohou elektrobus hned dodat. "Ale pak se ukázalo, že toho nejsou schopni," přiznal odborářům generální ředitel Martin Dvořák.
Dopravce se spolehl na sliby továren, aniž prověřil, jestli vůz, který vyhovuje ekologickým požadavkům Prahy a navíc projede klikatými a úzkými ulicemi Malé Strany, vůbec existuje.
Podle Blažka nesmí být vůz delší než 7,5 metru, aby touto náročnou trasou bezpečně projel. Na trhu nyní není žádný dopravní prostředek, který by tomuto parametru vyhovoval a zároveň měl motor poháněný elektrickými bateriemi.
Hlavním kritériem výběrového řízení byl totiž ekologický pohon vozu.
Dopravní podnik v tendru nabídl neexistující elektromobil, druhý účastník soutěže - Veolia Transport - přišel s minibusem na plyn. Praha 1 dala přednost elektřině.
Nicméně radnici, která má na provozu minibusů do kopce k petřínské nemocnici eminentní zájem, o komplikacích s dodávkou elektrobusů nikdo neinformoval. Starosta Petr Hejma byl dost mrzutý, když se od MF DNES dozvěděl, že termín spuštění nové linky by mohl být ohrožen.
Trvá však na tom, aby minibusy začaly jezdit k nemocnici pod Petřínem v daném termínu.
"Slíbili jsme to místním obyvatelům. I v nemocnici pod Petřínem na to čekají jako na smilování," uvedl.
Z toho, že zpočátku budou na trase jezdit do kopce vozy s naftovými motory, sice není nadšený, ale zdůrazňuje, že prioritní je zavedení služby jako takové.
Petřínská nemocnice jediná bez MHD
Nemocnice pod Petřínem je jedinou v hlavním městě, kam nejezdí hromadná doprava. Pro radnici podle Hejmy neznamená nová linka větší investici. Praha 1 prý zaplatí jen zřízení zastávek, provoz minibusů bude platit Dopravní podnik.
Minibusy, jejichž grafickou podobu schválili radní Prahy 1 koncem září, mají 15 míst pro sedící cestující, dalších zhruba 25 lidí může stát. Kvůli ambasádě USA a Irska nebude zastávka z bezpečnostních důvodů na Tržišti. Spoje mají zpočátku jezdit v patnáctiminutových intervalech.