Během akce Čisté silnice řešila policie kolem čtyř set problematických míst

Během akce Čisté silnice řešila policie kolem čtyř set problematických míst | foto: Michal Klíma, MF DNES

Ministr slíbil „velký úklid“ značek asi předčasně

  • 47
Chaoticky rozmístěné dopravní značky zmizí, prohlásil nedávno v televizi ministr dopravy Aleš Řebíček. Receptem na neduh českých silnic má být centrální digitální evidence značek. Realita však bude navzdory slibům mnohem skromnější.

Digitální systém se totiž dotkne jen dálnic a rychlostních komunikací.

Přehledně značené silnice jsou v Česku zatím jen sen. Na neutěšený stav upozornila nedávno reportáž České televize v pořadu Otázky Václava Moravce.

Zároveň tak zhodnotila výsledek půlroční snahy policie a správních úřadů cíleně hledat a odstraňovat nedostatky. Akci pod názvem Čisté silnice propagoval loni v létě policejní prezident Vladislav Husák. - více zde

Ministr Řebíček slíbil z obrazovky nápravu. Lékem na silniční chaos má být - a to prý do jednoho roku - zanesení všech značek do digitálních map a tedy propojení informací o jejich rozmístění. Dosud pracují správci silnic - stát, kraje a obce - pouze s papírovými mapami, a komunikace mezi nimi navíc vázne.

Digitální mapy jen pro dálnice
Pomocí dopravně-navigační technologie zvané telematika a centrální evidence značek by se podle Řebíčkova návrhu ohlídala logika v jejich umístění. Dotáhnout nápad do konce však bude obtížné.

"Zmapovat desítky tisíc značek na všech silnicích v zemi je nereálné. Realizovat to půjde v nejbližších letech jen na dálnicích a rychlostních komunikacích," zchladil nadšení řidičů stínový ministr ČSSD a děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Právě on s ministerstvem na projektu spolupracuje.

Jenže právě dálnice, na rozdíl od silnic nižších tříd, nelogickým rozmístěním značek zrovna netrpí. Chyby mohou odstranit kraje, které spravují silnice 2. a 3. třídy. Úřady ale zatím nenašly shodu ani v tom, kdo je za nepořádek ve značení vlastně zodpovědný.


Co je telematika?

Telematika je technologie, která využívá navigační a jiné dopravně řídící systémy, například výběr mýta nebo programovatelné značky na návěstí.

Centrální evidence značek má být součástí projektu Jednotného systému dopravních informací, který umožní sdílení informací, mj. i centrální evidenci uzavírek silnic.

Výhodou systému je snížení nehodovosti, navigační systémy unaveného řidiče například upozorní na značky, které jsou před ním.

Za chaos může vyhláška, říká hejtman...
"Rádi se připojíme a budeme se finančně na evidenci podílet. Podmínkou ovšem je, že se zároveň změní celý systém značení. Náš systém značení nejde směrem nejbližší vesnice a nejbližší velké město, ale má řadu nelogičností," uvedl pro iDNES.cz hejtman Středočeského kraje a místopředseda Asociace krajů ČR Petr Bendl.

Podle Bendla za chaos na silnicích nejsou odpovědné kraje a obce, ale ministerská vyhláška, která kdysi stanovila pravidla pro značení.

"O digitální mapy jsme se pokoušeli už před čtyřmi lety, tenkrát jsme ale narazili na neuvěřitelně nesmyslnou legislativu," tvrdí hejtman.

...vinni jsou úředníci, oponuje ministerstvo
Ministerstvo dopravy si ovšem odpovědnost nepřipouští. "Za stav na silnicích mohou dopravní inženýři na krajských a obecních odborech dopravy," tvrdí mluvčí Karel Hanzelka.

Petr Moos je ještě výmluvnější. "Na vině je nízká kvalifikovanost úředníků, kteří o rozmístění značek rozhodují. Ta práce souvisí se znalostí dopravního systému a chování, a to opravdu vyžaduje speciální dopravní vzdělání."

...nebo tak trochu všichni
Podle šéfa republikové dopravní policie Zdeňka Bambase je příčinou chaosu spíše přehnaná reakce úředníků na dopravní neštěstí. "Když se někde stane dopravní nehoda, úředníci musí zabránit jejímu opakování. Nejlepší řešení může být často omezení rychlosti třicítkou. Policie má v tom pouze poradní hlas," řekl Bambas iDNES.cz.

Přesto připouští, že díl viny nese i policie. "Třeba podnětů od severočeské policie přišlo během akce vůbec nejméně, přitom lepší situace ohledně značení na severu Čech není," upozornil Bambas. Akce Čisté silnice se podle něj bude letos na jaře opakovat.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video