Ministr Schling výběrová řízení nevypisuje

  • 13
Proč ministerstvo dopravy nevypsalo v uplynulém roce hned tři výběrová řízení? Úředníci to často vysvětlí jednoduše: Byli jsme v časové tísni. Ministerstvo dopravy vedené Jaromírem Schlingem se v poslední době stává takřka pravidelným dodavatelem případů pro antimonopolní úřad. Během posledního roku totiž Schling zadal tři veřejné zakázky, aniž vypsal transparentní výběrové řízení.

Nejnovějším případem jsou nové testy pro autoškoly. Zakázka za čtyřicet milionů korun pro tiskárnu Sydokon. Důvod obejití veřejné soutěže? Časová tíseň. Kromě toho se Schling netají svou nedůvěrou vůči transparentním soutěžím.

"Výběrové řízení vám nic neřekne, protože nevíte, jak se ti dodavatelé dohodli: kdo má vyhrát, kdo má dělat křoví, kdo vyhraje příště," řekl už před časem. Proto sází na nos svých úředníků, kteří dodavatele zakázky vyberou sami.

Argument o časové tísni použilo ministerstvo i v případě zakázky na dodání počítačů pro okresní úřady, kterou za sto milionů korun získal bez výběrového řízení Podnik výpočetní techniky.

Šlo o počítačovou síť, na niž je připojena i evidence řidičských a technických průkazů, která přešla z ministerstva vnitra na ministerstvo dopravy.

Úřad pro hospodářskou soutěž to už prošetřil a uzavřel. Dal ministerstvu za pravdu - časovou tíseň uznal. "Bylo konstatováno, že dosavadní výpočetní technika je za hranicí životnosti a nejsou žádné náhradní díly k její opravě a udržení v chodu...
Bylo nutné okamžitě přijmout opatření, které by odvrátilo reálně hrozící nebezpečí výpadku," uvedl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Ministerstvo dopravy přitom uzavřelo smlouvu o nákupu počítačů s Podnikem výpočetní techniky loni v prosinci (potřebovalo totiž utratit sto milionů korun z loňského rozpočtu) a ještě letos v květnu byly počítače ve skladu a okresní úřady pracovaly dál na starých strojích.

"Výpočetní technika se v současné době testuje na příslušném pracovišti," uvedla pracovnice tiskového oddělení ministerstva. Antimonopolní úřad, který dohlíží na dodržování zákona o zadávání veřejných zakázek, se zatím ještě nepustil do prověřování stavby dálnice D47 na Ostravsku, o níž vláda letos v březnu na návrh ministra Schlinga rozhodla, že ji - bez výběrového řízení postaví izraelská firma Housing & Construction.

"Zmeškání by mělo neblahé následky," zdůvodňoval tehdy Schling, proč ministerstvo nemohlo na tuto zakázku nejméně za čtyřicet miliard korun vypsat soutěž. "Ještě nebyla uzavřena smlouva na realizaci zakázky a stále probíhá výběr poradenské společnosti na zpracování příslušných dokumentů," zdůvodnil předseda antimonopolního úřadu Josef Bednář, proč se tímto případem ještě nezabývali.

Ačkoliv tedy vláda rozhodla bez konkursu z důvodu časové tísně, ani po půl roce není smlouva o zakázce uzavřena. "Časová tíseň tu samozřejmě je," zdůrazňuje ministrům poradce Jan Prokeš. Co ji však zrovna teď vyvolalo, na to odpovědět neuměl.

V kuloárech se často mluví o tom, že tíseň je daná hlavně blížícími se volbami a že kvůli volebnímu slibu premiéra Miloše Zemana na Ostravsku je zapotřebí začít kopat novou dálnici nejpozději příští rok na jaře.

Postup, jaký zvolila na návrh ministra dopravy vláda, tedy že zadala zakázku na stavbu dálnice rovnou firmě Housing & Construction, zpochybňuje už sám fakt, že teprve půl roku od tohoto rozhodnutí skončil výběr poradenské společnosti, která bude hlídat cenu zakázky.

Kromě toho se ukázalo, že firma Housing & Construction není sama schopna investovat do stavby dálnice a budou ji muset neplánovaně vypomáhat dva spoluinvestoři: americká společnost Halliburton Group a britská Brown & Root Services. 


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video